Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Osm malířů velkého formátu
Autor: Mašoun (Občasný) - publikováno 7.11.2005 (14:12:38)

Spojitost v minulosti

    

     Ve Špálově galerii na Praze 1 došlo k určitému propojení osmi českých malířů velkého formátu. Na první pohled nesourodá kompozice přesto má svůj chvějící se středobod, který nazančil též kurátor výstavy Prof. Phdr. František Dvořák. Jedná se o jakési hledání kořenů umění, jeho pozadí a odkazu. Těchto osm umělců (Anderle, Lamr, Liesler, Chabera, Pešicová, Souček, Jirků, Waageová) v určitém smyslu spojilo své odlišné vidění světa. Každý svým osobitým pátráním v minulosti.                                                                                                           

     Jiří Anderle představuje svět iluzorní, kde étericky žijí dávno mrtví lidé. Bdí tu jejich stíny, z plných kontur přecházejí a transformují se do obrysových partií a končí částmi těla vyvedenými pouze graficky. A grafika je mimo jiné výtvarníkovou předností a doménou. Zobrazovaní lidé jsou svému předobrazu na přiložených fotografiích tolik podobní. Jen jejich oči jsou jiné a torza těl jsou podrápaná, pošramocená a pokroucená latentním utrpením, kterého se jim zřejmě dostalo v životě. Tedy v jejich minulosti. A tyto metály minulosti se blyští na jejich hrudích jako neony a vyzařují tak skryté předpoklady podivné světské slávy. Neony rovněž planou u Aleše Lamra a jeho pitoreskních mříží a spojitých, přerývaných trubiček, z nichž téměř sálá pop-artová kultura dřívějška. Avšak temné nachy a odstíny ji brzdí a ověnčují ideou nepoznané příčiny. A co spojuje Borise Jirků s ostatními? Snad další závan minulosti v podobě poloboha, obrovského brouka, nesouměrného a nehmotného ducha. Šamanského, přitažlivě divošského a rituálního rockera Jimiho Hendrixe a jeho posmrtného strnulého kacířského sóla, doprovázející jeho cestu na nebesa. Ukázky Milana Chabery souvisí s minulostí jaksi ve vlivu genia loci kubismu a abstrakce, stále šokujících, ale dnes vlastně už zastaralých směrů. Jeho postavy jsou uspořádány z barev jaksi chladných, nevzrušivých a bez vášně. Nadšení prozrazují jen načrtnuté rysy obličejů a těl, splývajících v jedno s nábytkem a okolím. Dav se táhne, hledá Východisko a je cítit krev, která nakonec vždy slije všechny barvy.

     Bohunka Waageová a její „neonoví“, bachratí Andělé Země a jejich rozprostřené kudrliny ukazují určité romantické „fantasy“. Jsou jako vzpínající se dým, převalující se sám přes sebe, a pak klidně, těžce oddychující, po téměř smrtelné křeči. Taktéž Brána, krabatící své mocné paže v divoké, nepolapitelné květy. A co Jiří Leisler a minulost v jeho podání? Snad je přítomna v závanech teplého surrealismu či v „tekoucích“ krajinách jiného vesmíru. V krajinách žen, touhy, vášně, krve, odcizení, strachu a drobných kreatur uvnitř. V krajinách výsostně podvědomých, ale znova otvírajících své náruče a těla. Jaroslava Pešicová zase exponuje panoptikum malých Velkých překvapení a archetypálních výjevů závisti, studu, podivného božství a dlouhých šarlatových nocí.

     Snad jen expozice Jana Součka je zdánlivým výdechem přítomnosti. Ale nádech nepochybně proběhl v panorámatu minulosti. Dnes stávající zašlá sláva minulého je kulisou ve světě a hře přítomného, kde na smetišti moci stojí předobrazy katedrál a bizarní kreatury kopou tunely a staví dálnice. Jiří Souček zaznamenává zrezlou poušť, babylónskou věž pnoucí se z rozlité sklenice vína na temně hnědém podloží měsíční krajiny, uhelného spadu a všudypřítomného symbolu. Tam obrazem pokušení jsou pekelní a hlavounští ďáblové nebo pojízdné televize, uzavírající člověka v hermetickém světě černé a bílé, ve světě bezbarvé rezignace.



Poznámky k tomuto příspěvku
BlueSky (Občasný) - 8.11.2005 >

Byla jsem tam a přišlo mi to opravdu jako nesourodé spojení, ale jak tady čtu, vysvětlit se dá všechno-tak díky.


<reagovat 
 Mašoun (Občasný) - 8.11.2005 > BlueSky> Nevím, zdali jsem to vysvětlil, ale je fakt, že ta nesourodost byla záměrem...autory spojuje hledání kořenů...nevím...nejsem kunsthistorik...:)
<reagovat 
 BlueSky (Občasný) - 10.11.2005 > Mašoun> 

A tohle všechno jsi napsal podle svých pocitů? Já jen, že  by mě to nenapadlo, tvoje vysvětlení mě zaujalo.

Nakonec, on se dá společný bod najít tímto stylem všude a u každého:-) Taky nejsem kunsthistorik, se ráda nechám poučit, leč přesto často pochybuji. Věřím, že autor by se často divil, co dokážou teoretici v jeho díle najít.

Ale to nemění nic na tom, že se mi ta výstava (resp. většina obrazů) přes svoji nesourodost líbila.

 


<reagovat 
Mašoun (Občasný) - 10.11.2005 > Podle pocitů...ta výstava se mi líbila moc, mám rád výtvarné umění a snažím se k němu proniknout...Samozřejmě jako laik. Ale máš pravdu, propojit se dá zřejmě vše :). Ale tuhle výstavu jsem tak doopravdy chápal, nebylo to účelové propojení. A s tou interpretací díla máš pravdu. Asi se nikdy nedovíme všechny autorovy motivy.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter