Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 14.11.2005 (13:20:33), v časopise 8.1.2006

článek, vydaný 15. listopadu v časopise Naše rodina 

 

 Vladimír Morávek, uznávaný divadelní režisér, se před dvěma lety uvedl ve světě filmu úspěšným a ceněným snímkem Nuda v Brně. Nyní se vrací s novým filmem Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, kde se vedle Jana Budaře, někdejšího Michálkova objevu, uplatnil v druhé hlavní úloze Richard Krajčo.

  Krajčo svým způsobem převzal po Budařovi štafetu - tentokrát je to on, kdo ztělesňuje mírně mentálně retardovaného nezaměstnaného mládence, zatímco Budař tu hraje poněkud namyšleného revizora. Do lehce bizarního soužití těchto dvou kamarádů z dětství, zpestřovanému občasnými návštěvami prostitutek, zasáhne jednoho dne filmový štáb, oznamující Hrubešovi (Budař), že je posledním vtělením dalajlámy. Hrubeš zpočátku nevěří, postupně se však ideou nadchne, oholí si hlavu, začne meditovat, číst náboženskou literaturu a tak se vzdalovat svému smolařskému příteli. Žádný z nich však netuší, že se jedná pouze o nainscenovanou reality show, která má ukázat změnu chování člověka po nečekaném oznámení.

  Morávkův snímek je nápaditý v detailech, když vykresluje strasti a radosti soužití svou svobodných mládenců. Velice krásná je například scéna v nákupním středisku, kdy se hrdinové nejdříve z hecu a posléze z opojení možnostmi rozhodnou skoupit vše, co jim přijde pod ruku.

  Velkým problémem filmu je ale pomalé tempo a neúnosné protahování některých situací (obzvláště to platí o natahovaných sexuálních scénách), roztříštěnost motivů a až překvapivá režisérova bezradnost v tom, kam vlastně příběh dovést. Navíc závěrečné vyústění, jakkoli je podáno mírně odlehčeně, vyznívá příliš mravokárně - nezahrávejte si s city druhých pro popularitu, skončí to špatně.

  Zajímavé jsou herecké výkony obou hlavních představitelů. Budařův hrdina se přes jistý nadhled pohybuje spíše na rovině civilního herectví, což je u herce příjemným překvapením. Krajčova postava je pak dojemná snahou vykročit za své omezené obzory (například láskou k prostituce); vybízí spíše k politování než k smíchu. Rozhodně při sledování umolousaného Mareše nevnímáme, že se díváme na hudební idol mnoha dívek. Až přepjatě expresivní je naopak projev Miroslava Donutila v roli Hrubešova otce, a stejně tak Ivy Janžurové jako jeho manželky.   

  Tentokrát Morávek svůj úspěch nezopakoval. Přes některé vydařené momenty je jeho film povětšinou bezradný a nedotažený.

 

 

Má recenze na předchozí Morávkův snímek Nuda v Brně viz http://www.totem.cz/enda.php?a=37063.



Poznámky k tomuto příspěvku
fanýs (Občasný) - 14.11.2005 > Již z reklamy na film jsem usoudil, že jej vidět nemusím. Nyní jste mi to potvrdila.
<reagovat 
čtenář Aleš - 15.11.2005 > Taky mě ten film nezaujal. Nuda v Brně se povedla, tak jsem čekal přinejmenším stejnou úroveň, ale řekl bych, že autoři dost slevili z dobrého vkusu. Ani mi hlavní představitelé nepřišli zrovna jako „kamarádi do deště“. Na mě ta dvojice působila spíše nesourodě. Richard Krajčo je o něco méně mizerný herec, než zpěvák. Ten byl v tom filmu pro mě jediným příjemným překvapením, že svojí roli nezahrál až zas tak špatně.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 15.11.2005 > Proč si myslíš, Aleši, že by měl být Krajčo špatný herec? Sice jsem ho na divadle neviděla, ale pochybuju, že hned tak někomu dají ve čtyřiadvaceti nebo kolika Hamleta, i když je to v Ostravě.
A k poznámce fanýse: mne naopak ta reklama navnadila, přišla mi slibná. O to větší bylo následné zklamání.
<reagovat 
 čtenář Aleš - 15.11.2005 > Oplatka> Tak určitě má talent i charisma. Mě je ale nesympatický a nelíbí se mi ani jeho způsob mediální sebeprezentace. Už třeba jak udělal tenkrát tu ostudu v nějaké té televizní show, kdy na playback zpíval se zalepenou pusou. Viděl jsem ho naživo na rockovém festivalu v Třinci, před několika lety. Před vystoupením jejich kapely tam lozil po stožárech a myslel si, jak není vtipný. Nejsem z jeho fanynek, takže mě tím nedostal. Spíš jsem měl strach že spadne a pokazí tím celý festival. Jako herec v tom filmu mě spíš připadal, že imituje Jiřího Macháčka z úplně jiného filmu. Ale jak říkám, čekal jsem to horší.
<reagovat 
 čtenář Aleš - 15.11.2005 > Oplatka> Jo, ještě jsem si vzpomněl, jak píšeš „i když je to v Ostravě“. Ty si myslíš, že kdyby dostal roli v Praze, že by to byl lepší herec? Jako ne, že bych byl až tak velký patriot přes Moravu, ale někdy mi připadá, že když by třeba u nás, v Novém Městě na Moravě, podali úplně stejný výkon herci z Prahy, jako třeba herci z Brna, že by se lidem víc líbilo vystoupení herců z Prahy. Prostě jenom proto, že byli z Prahy.
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 19.11.2005 > Zdá se mi, že je to o něco lepší. Minimálně mám asi představu, o čem film je, a nemusel jsem si to příliš z textu domýšlet. Film jsem zatím neviděl, asi ani na něj nepudu. Opět bych měl několik výhrad, vesměs jde ale spíš o neobratnosti, nedostatku "fortele". Krajčo se "uplatnil" - to vypadá tak trochu jakoby se uplatnil u míchačky. "velice krásná" může být tak třeba pohádka od boženy němcové, místo slova "oznámení" (trochu to evokuje umrtní oznámenáí, úřední oznámení, důležité oznámení, oznamujeme, že úřední hodiny na obecním úřadě jsou od devíti do jedenácti 30 ap.)by se hodilo třeba slovo situace, a ta situace, která je potom, by se dala nahradit něčím jiným ap. Bylo by toho víc.
Ale pořád je to takové ibfo o filmu s vlastním hodnocením. to se mi na recenzích nelíbí. Měly by čtenáři odkrýt něco, co tuší, ale sám na to nepřijde. Formálně se psát člověk naučí velmi rychle - tedy když chce a usiluje - ale psát s dobrým nebo opravdu zajímavým obsahem, to je věc úplně jiná. Ale jak říkám, už se to blíží takovejm těm tuctovejm recenzím, v nichž jsou pisateklé přesvědčeni o tom, že jsou všichni zvědaví na to, jestli se jim to líbilo nebo ne - člověk si tudíž může z nich přečíst jen poslední větu.
Body: 4
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 18.11.2005 > Já taky nejsem Krajčova obdivovatelka, to ani náhodou, ale za dobrého herce ho považuji. Pokud jde o tu televizi, tak to nebyla žádná ostuda, ale naopak velice sympatické gesto: když mi nedovolíte zpívat naživo, tak radši vůbec! Ve spoustě pořadů je zpěvák nucen zpívat na playback, ať se mu to líbí nebo ne.
S tou Ostravou to myslím tak, že všichni herci se hrnou do Prahy, na oblast se nikomu nechce, takže tam třeba potom na toho Hamleta není tolik z čeho vybírat. A jistě víš, že jakmile se někdo trochu zviditelní, odchází do Prahy.
<reagovat 
 čtenář Aleš - 21.11.2005 > Oplatka> Já si myslím, že samotný playback mu až tak trnem v oku nebyl, ale že mu spíše šlo o to, se nějak mediálně zviditelnit. I když ho moc rád nemám, tak musím uznat, že to byl chytrý marketingový tah. TV Nova tím zas tolik neutrpěla a jemu to pomohlo v propagaci jeho skupiny. Za tučný honorář zpěváci rádi zpívají a budou zpívat i na playback.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 22.11.2005 > Mozna bych se vic soustredila na popis ustredni myslenky, nez deje. Ale libi se mi to, to jo.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 13.2.2006 > Ahoj Oplatko, přečetl jsem si druhou tvou recenzi během dvou dní a musím říct, že narozdíl od té druhé, kde jsem měl nějaké ty rádoby chytré připomínky, tahle je sakumprásk akorát! Svižná, stručná, přitom obsahově dostačující, bez jakéhokokliv balastu, jasně vyjádřené dojmy a podoteky - jo, takhle má recenze vypadat! Opravdu jsem spokojen. Film jsem neviděl, ale už jen z upoutávek před jeho uvedením bych sázel, že bude přesně takový. Co se Krajča týče, tenhle mládenec je bezpochyby trochu arogantní a není to prototyp človíčka, který by tě uhranul svou skromností a pohodovostí, jako člověka bych ho asi nemusel, nicméně jako umělec je, troufám si tvrdit, velmi slušný, ať už v Kryštofu, kterého mám navzdory všem kritikám dosti rád a jakoukoliv jejich desku si rád poslechnu, i jako herec. Jak říkáš, roli Richarda by asi nedali jen tak nějakému herci druhé kategorie, když už nic jiného! 
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter