Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
The Ecstasy of Saint Therese
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 30.11.2005 (13:11:01)

 

 

 

 

bylas u vytržení   mého já
když dohořelo   do setmělosti
   výstřižků z komsomolské pravdy
                 bušení v prsou
kát se   je droga zapomnění
   a už jsem zapomněl
         mystické proslovy
na vertikály všech vynechaných písmen
jak chutná moc
  a ty

        protuberance     praskání hedvábného ohně
   protékáš             mezi prsty
       ještě a už   není čas
                                                ...doutnat...

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
c212h (Občasný) - 30.11.2005 > Přemýšlela jsem co napsat..snad jen..ukládám
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
c212h (Občasný) - 30.11.2005 >
<reagovat 
anae (Občasný) - 30.11.2005 > hustá, chladná oblaka? .... komsomol, mystika a ještě a už? smutek ... a naléhavost
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Malke (Občasný) - 30.11.2005 > němě*
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 30.11.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 30.11.2005 > praskání hedvábného ohně
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 30.11.2005 > když ty moc neumíš ani ten pravidelný, zkusil bych třeba kreslit ( nebo skákat venku s děckama panáka)
Body: 3
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 30.11.2005 > :o))) komsomolská pravda
jen houšť a větší polínka - kdo chce zapalovat, musí sám hořet! ;o)
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 30.11.2005 >
Body: 5
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 30.11.2005 > Mrázku, ty budeš rytmicky zablokovanej, ale rozhodně ne kovanej .-)))
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 30.11.2005 > Lyryk> Horyno, Horyno
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 30.11.2005 > není nad smysluplnou odpověď její milosti dovádivé velehlouposti .-))))
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 30.11.2005 > moc pěkné...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
veršoun (Stálý) - 30.11.2005 > to bys neměl dělat, s těmi fotografiemi, jaromíre ...
<reagovat 
Barča (Občasný) - 30.11.2005 > Báseň se mi zdá trochu patetická, zatímco obrázek jako by naopak patetičnost ironizoval ..... Ale snad je to záměr ... (?)
<reagovat 
kalais (Občasný) - 1.12.2005 > hůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůů

(ano)
<reagovat 
mavis cruet (Občasný) - 1.12.2005 > mně se to nelíbí.
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 1.12.2005 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 1.12.2005 >

Mně to připadá příliš extázovité i s výběrem výrazů.Prostě mírná křeč. Ale dejme tomu


Body: 5
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 2.12.2005 > bylas u vytržení mého já
když dohořelo do setmělosti
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 3.12.2005 > Líbí se mi hodně, ale nerozumím 50o/o. Ale já ani nevím, jak se na klávesnici týhle dělaj procenta...
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 3.12.2005 > jěště a už...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 1.12.2005 > spíš nelíbí...moc takovejch spojení, co dobře zní a nic nám neříkají...snad jen to praskající hedvábí...
<reagovat 
 Leodegrance (Občasný) - 2.12.2005 > několik_bláznů> 

no jasňačka, dobře to zní a nic moc to neříká, jen tak dál :o)

 

no ale kdyby byla přání rybami, všichni bychom vrhali sítě...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tři_černí_mravenci (Občasný) - 6.12.2005 > Leodegrance> ???co je na našem názoru tak špatného? my to četli několikrát, dokonce s větším časovým odstupem, ale prostě máme z textu tento pocit...na první přečtení zní zajímavě ale dál PRO NÁS už nic...
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 4.12.2005 >

Na to, že ho nemáš rád, se ti volný verš povedl dobře, mohu-li soudit.

V souvislosti s obsahem by mě docela zajímalo, kterou ze tří mně známých svatořečených Terez jsi měl na mysli. Tu španělskou asi ne, takže vlastně jestli tu od Kříže, nebo od Ježíše? Ilustrace patří evidentně k té druhé, ale text mi napovídá spíš na Edith Stein.


Body: 5
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 5.12.2005 > Naty> španělskou... židovskou... z Ávily... a vlastně jednu úplně současnou... inkarnaci(?)
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 5.12.2005 > Naty> http://www.spauda.lt/bible/saints/teresa/bernini.htm
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 5.12.2005 > miroslawek> 

Ach jo, chybička se vloudila, španějská je ta s Ávily, ke které patří obraz. Nepředpokládala jsem, žes myslel tu francouzkou z Liseux.  Já tu dělám machra, ale když jsem si tu báseň přečetla, neměla jsem ani tušení o existenci dokonce tří sv.Terezií.

  • Terezie od Dítěte Ježíše (z Lisieux)
  • Terezie od Ježíše (z Avily, Veliká)
  • Terezie Benedikta od Kříže (Edith Stein)
  • Protože mám ale zkušenost, že v tvých textech mívá káždě slovo svůj význam a žádné není bezúčelné, začala jsem se pídit po informacích. Vycházela jsem z těhle tří stránek:

    http://therese-de-lisieux.cef.fr/ang/genealogie01.htm

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Terezie_od_Je%C5%BE%C3%AD%C5%A1e

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Terezie_Benedikta_od_K%C5%99%C3%AD%C5%BEe

    Pak mě ovšem začalo zákonitě, z čeho jsi vycházel ty. Takže dík za odpověď.

    Řekla bych, že ta současná bude asi nejzajímavější.


    <reagovat 
     miroslawek (Občasný) - 6.12.2005 > Naty> vzhledem k tomu, že ji zřejmě alespoň od vidění znáš...  ...posoudíš nejlépe sama...
    <reagovat 
    Raimund (Občasný) - 1.12.2005 > Když napíšeš, že nemáš rád volný verš - nic proti tomu, ten názor ctím.Jak ale můžeš napsat, že volný verš neumíš, to nechápu.Jakékoliv  verše  snad tvoříš, co by se´s o nich učil ?
    <reagovat 
     miroslawek (Občasný) - 6.12.2005 > Raimund> 

    právě že pokud něco tvořím, musím to umět, aby to k něčemu (kromě osobního průjmu) bylo... když se podíváš na sochu na obrázku ilustrujícím text, asi těžko bude někdo tvrdit, že by ji bylo lze vysochat bez naučené řemeslné zručnosti... u jazyka to platí stejně, byť tomu leckdo pod vlivem romantických bludných představ nevěří a spoléhá na nárazy, výtrysky životodárné inspirace... ta, stejně jako jistý talent je pouze nutným předpokladem a ono učení i následná znalost také zdaleka nespočívá v četbě zaklínacích formulí z příruček Mladého sviště a tvorba není jejich mechanickou aplikací, to chraň mě Červenka... ovšem každá dobrá práce vyžaduje metodu (v případě umělecké tvorby metodu vlastní, v něčem novou, rozvíjející dosavadní vynalezené a uskutečněné), a zvládnutí určité metody vyžaduje ovládnutí jazykového materiálu, formování představ do slov, do textové podoby... zkrátka ono řemeslo, zručnost ohýbat a tvarovat jazyk v tom nejlepším smyslu slova... a to platí i pro verš volný, který rozhodně není veršem beztvarým a není veršem nahodilosti (protože pak to není verš, ale blábol)... stejně jako abstraktní malíř musí umět malovat a ovládat techniku ztvárnění svých představ, byť není vázán zákonitostmi konkrétna, ba i umělec-performer má svou, někdy dosti vypracovanou metodu, ačkoliv ve výsledku založenou daleko více na náhodě... nikoliv však na nahodilosti a tom, čemu marxisté říkají bezpracný zisk kapitalisty...

     

    A propos - volný verš nejen nemám rád, ale v současné poezii ho ve většinové podobě příliš neuznávám jako umělecky možnou přínosnou cestu... příliš se vyčerpal... navíc v tomto případě se technicky jedná pouze o jistou ochuzující redukci mého verše vázaného, tudíž ji z určitých hledisek nutně hodnotím jako méně kvalitní...


    <reagovat 
     Raimund (Občasný) - 6.12.2005 > miroslawek> 

    Díky za odpověď.Jsou v ní zajímavé myšlenky, které si musím po rozvážení v sobě odhlasovat jako v parlamentu.

    Svůj názor jsem podal více ze směru pošťouchnutí, jsem si vědom, že nepíšu nějakému učni, ale zralému básníkovi.


    <reagovat 
    cit-i-zen (Občasný) - 7.12.2005 > Je asi trapné přijít po tvém objevení se, ale nešť. Přiznám se že fotografie mi pomáhá ne snad k dešifrování básně, ale k některým akcentům, které si pak dokážu lépe v sobě rozžehnout. Přiznám se, že nemám jasného tušení co se za básní skrývá, ovšem ani nepožaduji. ( Možná je to choroba, předpokládat neustále za vším nějaký svět idejí, možná že věci stačí sami o sobě ). To vytržení já, které které dospělo do setmělosti výstřižků komsomolských pravd...to mě docela změstnává...Samotné setmělé vystřižky mi přinášejí obraz čehosi vyhaslého, uklizeného, rozsypaného v koutě...Jakási jenoznačnost, která vyhasla, ale tím paradoxně dospěla do stavu nějaké milosti?
    Doporučil 
    <reagovat 
    vikinga (Občasný) - 9.4.2006 > Líbí, škoda, že nelze půlit body, bylo by to 4,5:-) Ale ukládám si:-)
    Body: 4
    Doporučil 
    <reagovat 
     miroslawek (Občasný) - 10.4.2006 > Vikinga> jestli chceš, můžu ti vyrazit čtyřku i pětku... ať už vlevo nahoře... nebo vpravo dole...
    <reagovat 
     vikinga (Občasný) - 10.4.2006 > miroslawek> Mno, když v tobě dobré hodnocení a D vzbuzuje sklony k agresivitě, tak tě radši příště hodnotit nebudu vůbec.... :-)
    <reagovat 
     miroslawek (Občasný) - 11.4.2006 > Vikinga> ať už dobré nebo špatné - známky patří do školy, hodnocení přináleží autoritám, jakou není každý anonymní tlachal... kdyby v těch příspěvcích pro mne aspoň něco bylo, mohl bych z toho něco usoudit o vědomosti nebo bezvědomosti pisatelky a tím i alespoň nějaké zaznamenatelné hodnotě jejího "hodnocení" ve vztahu k mému textu. Za názor... i kritický jsem vděčný, byť by byl z mého pohledu nesprávný a třeba bych se pohádal; o během tančení totemem připlácnuté nálepky nebo občůrávání patníků kupodivu opravdu nestojím...
    <reagovat 
     vikinga (Občasný) - 11.4.2006 > miroslawek> Jsem zvyklá vytýkat spíše chyby, o těch se lépe píše, neb je to konkrétnější. Ale dobrá, vezmu to popořádku, jak jsem zvyklá.
    1. Forma - ukázkový volný verš; možná bych zvolila jiné mezery mezi slovy, občas totiž působí krapet křečovitě či stojeně, ale to je jen otázka osobního vkusu. Vzhledem k obsahu bych zvolila jiné než černé pozadí, ale to je také subjektivní záležitost.
    2. Obsahově - těžko se hodnotí čistá lyrika. Ale proč se mi toto dílko líbí - nezapadá totiž do současné, a tak časté:-( tváře poezie, tzv. akademické postmoderny (můj vlastní výraz pro poezii psanou per se a pro cer cle, jak jsem už napsala Raimundovi u Gypsových předmětů), která je charakteristická tzv. básnickými nevýznamy, tj. slovními spojeními, která nedávají smysl a nejsou schopna vytvářet jakékoli asociace, nicméně i přesto jsou hodnocena jako kvalitní kvůli rádobyakademičnosti, titulu či slávě autora...
    Tvé dílko si troufám hodnotit jako opak: básnická spojení typu "u vytržení mého já", "výstřižek komsomolské pravdy", "dohořet do setmělosti" či konstrasty jako excelentní konečný "praskání hedvábného ohně vs. není čas doutnat" poskytují mně jako čtenáři sice možná subjektivní, ale široké významové pole pro mé vlastní asociace.
    Další kvalita tvé básně (ostatně obecně jedna z kvalit, kterou u poezie oceňuji) je schopnost probudit ve čtenáři nejen myšlenkové (asociační), ale i citové pochody. Ať už je to něha a mystika ve tvém případě ( resp. v případě The Ecstasy of Saint Therese), či pocity jiné....
    Jo a proč jsem nedala plný počet bodů - chybí mi v tom o trochu víc originality, kterou by šlo s tebou nezaměnitelně sepnout jako s jedinečným autorem... Doufám, že to takto stačí.
    <reagovat 
    Petr Vaněk (Občasný) - 5.6.2006 >

    nemluvím, koukám


    Body: 5
    Doporučil 
    <reagovat 
    damika (Občasný) - 9.3.2007 >
    Doporučil 
    <reagovat 
    bejba (Občasný) - 31.1.2008 >
    Body: 5
    <reagovat 
      Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

    Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
    <jméno   e-mail>

    Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + dvě ? 

      
      Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
       


    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

    Design by Váš WEB

    Addictive Zone Orbital Defender Game
    free web hit counter