|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Tak slyšíš? Proč jsi šplouchala do toho bláta?!
Já do něj nešplouchala. To ta louže vystříkla sama.
Louže vystříkla sama od sebe…
No…
Svlíkni to a nevymejšlej si blbosti.
Náhodou jo, já to viděla. Jak do ní něco spadlo.
Co by do ní padalo, prosimtě…
To nevim.
Když jsi to viděla, tak bys to snad mohla vědět, ne?
Já to viděla, ale už jsem to zapoměla.
To jsi celá ty.
A proč celá já?
Proto.
A proč proto?
Protože pořád myslíš na hlouposti a nekoukáš na cestu. A už toho nech, nebo ode mě jednu chytíš.
Mami, a proč zrovna já jsem cela já?
*** Plesk! ***
Cupitala nejistým krokem, který se nalamoval pod krovkami vycpanými slabikářem a písankou.
Máma má maso. Máma je doma.
Máma je začátek. Máma je paměť. Máma je návyk.
Papírová srdce pečlivě vytrhávaná, vystříhávaná, vybarvovaná a lepená. Z lásky. Jak nás to učili. Mamince. Kostrbaté tvary bez velkých zkušeností. Nedělám kaňky a nosím bílý silonový punčocháče a ty modrý lakovky co jsou pořád ještě bez jediný záděrky.
Obcházejí pečlivě každou louži na cestě ze školy. Hlavně to největší jezero, co nikdy úplně nevyschne.
Sleduju je. Modré špičky dělají ve vzduchu čmouhy, když jdu dostatecně rychle. Tak nějak beze mě si špacírujou, jak když natáhnu plechovou slepici na stole. A na ruce… na ty jsem dočista zapoměla. Já je nestrčila do zásuvky ani nezmáčkla žádný startovací čudlíček, aby sebou takhle švihaly.
Ne, na to jsem vážně nebyla připravená.
Nikdo se mě neptal.
Nebyl čas.
Té krve, křiku, oblíkání, krmení, utěšování, peskování, vychovávání.
Nikdy nebyl čas se nad tím zamyslet.
Jestli chci chodit.
Nějak se jmenovat. A jaký by to mělo vydávat zvuk.
Naši ho nevymysleli ani nenatiskli do kalendáře.
Byl tu a čekal celou věčnost až ho přivolají lidské hlasivky.
Kde jsem pak zrovna byla Já? Říkají, že na houbách, protože sami nevědí. A to znamená opar jak mlíko sražený mezi stromy; nervy větví se na nebi uzlují v Síť, a dole kořeny se sytí masem stále rodících se a zahnívajících hub. A moje kroky měkce bloudí tím lesem, tak hlubokým, že do něj nedolehne žádný hlas a nedohlédne žádné oko, nedosáhne žádný čas. Už vyslovovali moje jméno, a já ho neslyšela. Nepojmenovaná, nevytvarovaná, nevychovaná, neoblečená, nepřidělená. Sen o snu.
Nohy me nesou po cestě, sáček s bačkůrkama mě práská do stehna jakoby to byl bič. Ani mě nenapadne nejít a už nikdy neudělat krok.
A proč zrovna ne!
Tělo se hroutí do sebe, sbírá s sebou zem, trávu, stromy, střechy, mámu, maso, slabikář a zbytek dosud poznaného světa, a zhuštuje se do mrňavé celofánové kuličky. To bude asi ta co jsem v ní před tím měla zabalenou svačinu.
Celofánová dírka zabolí v lebce, provlíkne se obratlema a propadne do mé modré lakovky. Rve ji do louže a rozpleskne se, až se vlna bláta vsákne do mých punčocháčků.
Studí to, louže se zavírá. Země se cpe zpátky do svých podlitin, uhlazuje se pod trávu, stromy si usazují kořeny a dělají jakoby nic a na červené střechy už zase není vidět.
Rozkoukávám se kolem místa přistání. Až na jednu součástku je to OK.
Ta zablácená noha už stojí způsobně vedle té bílé, neposkvrněné.
Zbláznila ses? Kdo to bude prát?! Zase mě ruší. Jako z okna k večeři. Jako vždycky, když na ni zapomenu. Když necejtím hlad a to co ona. Žárlí. Zakódovaná ve mně, miniaturní matrice. Dřímá, kdykoli schopna přivolat mě zpátky do jejích přizemností. A já se otrocky nechávám, protože ona je nejmocnější ze všech. Máma má maso, sílu a někdy i pomeranče. Máma je Země. Ze mě. A já z ní.
Tak slyšíš? Proč jsi dupla do toho bláta?!
To bude nevysvětlitelný. Zas budu muset hrát šestiletýho blbečka.
|
|
|