|
|
|
ne každá krása je pravá a ne každá pravda je krásná Autor: tkadlec (Občasný) - publikováno 7.10.2001 (00:12:02), v časopise 12.10.2001
|
| |
,,Ne každá krása je pravá a ne každá pravda je krásná."
Tento citát se mi nedávno poštěstilo přečíst a doslova mi vzal dech. Mě neznámý autor zde krásně vyjádřil myšlenku , která mi už dlouho vrtala hlavou , již jsem však popsat nedokázal.Myšlenku o pravdě a lži , přetvářce a upřímnosti .
Ne každá krása je pravá.Jak věrně vystihuje tahle věta chování většiny z nás.Ve snaze být ostatním milí a ,,krásní /nemyšleno vzhledově/" souhlasíme kolikrát s jejich názory,třebaže naše jsou úplně jiné
, chválíme ,cosi chválu nezaslouží,jen abychom udělali blízkým radost,a pomalu začínáme žít přetvář-
kou.sami sobě uzavíráme zadní vrátka a necháváme se pohlcovat šlupkou přetvářky.Každý večer se bojím , že se ráno probudím a budu tou šlupkou pohlcen úplně .Že už nebudu vědět, kdo jsem doopravdy zač ,že své vlastní názory nebudu už vůbec umět vyjádřit ba že je možná ani nebudu znát.
Že se stanu loutkou okolí neschopnou vnímat věci vlastní hlavou.Jsou i lidé silní,upřímní a tvrdohlaví. Ti se toho bát nemusí,můžou se však bát něčeho jiného.Samoty.Neboť nemůže se snad stát , že , když nenarazí na ty správné lidi , nebude okolí schopno přijímat jejich upřímnost a pravdu.Že je zavrhnou a budou radši poslouchat podlézavce , kteří jim budou schopni říkat je to , co chtějí slyšet.
Neboť ne každá pravda je krásná.Je lepší říct příteli to , co chce slyšet, nebo být upřímný a říct mu pravdu? Anebo jednoduše mlčet? Asi nejde říct jednoznačné řešení, protože paradoxně právě ta jednoduchá pravda je strašně komplikovaná.Kdosi řekl , že pravda je jediná věc , které nikdo nevěří.
Není to však spíš tak , že věří úplně jiné pravdě? Zkusím vám dát jednoduchý ale starý příklad.
Řekněte věřícímu a zapřísáhlému bezvěrci , že Bůh neexistuje.Ten první vám bude oponovat, začne
se s vámi přít a podá vám spoustu důkazů o tom ,že nemáte pravdu.A bude mít pravdu.Ten druhý s vámi bude horlivě souhlasit.I on řekne spoustu argumentů tentokrát však na vaší obranu.I on bude mít pravdu.
Ti dva muži budou tvrdit cosi naprosto rozdílného a přesto budou mít oba pravdu.Jak je to možné? Neexistuje snad ta nejvyšší Pravda s velkým P,která platí vždy a všude? Asi ne. Ať už je pravda jaká chce určitě není jediná. Záleží jen na úhlu lidského pohledu a jestli to je pravda , to už si rozhodněte sami. -tkadlec-
|
|
|