Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Účastníci zájezdu
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 21.6.2006 (11:00:00), v časopise 22.8.2006

rozšířená verze článku, vydaného v čísle 21/06 časopisu Naše rodina

 

  Česká komedie je v posledních letech častým hostem našich kin, přičemž toto označení samo nemusí vždy znamenat dobrou zábavu. Účastníci zájezdu debutujícího režiséra Jiřího Vejdělka, natočení podle románu Michala Viewegha, jsou však komedií opravdu vydařenou.

  Každý má jiné důvody, proč strávit léto v zahraničí, a galerie postaviček, které míří na zájezd k chorvatskému moři, je skutečně pestrá - rodiče s dospělou dcerou, dvě teenagerky, homosexuální pár, rodina s dětmi, dvojice důchodkyň, známý zpěvák. A k tomu ještě velmi půvabná průvodkyně…Během cesty autobusem a pobytu u moře se vztahy zauzlí, vzniknou tu krátkodobá i (možná) dlouhodobá partnerství, děti učiní nové objevy, ale poučí se i dospělí.

  Účastníci zájezdu jsou sympatičtí tím, jaký mají spád a švih. Netrpí rozvleklostí děje ani trčícími gagy. Nenásilný humor tu nevychází z laciných vtípků, ale z dobře vypointovaných konverzací. (Scénář je dílem režiséra a autora předlohy.) Pod povrchem navíc občas postřehneme něco hlubšího, například o  generačních vztazích. Dospívající dívka sice otráveně referuje kamarádce o „nudném dědkovi,“ vzápětí ale zjistíme, že se při vyprávění zmíněného pána vlastně dobře bavila. Výtku lze mít jen k tomu, že dlouho nevíme, jak se která z postav jmenuje, což trochu znesnadňuje orientaci.

  Čtenáři románu budou mít asi filmu za zlé, že řada postav změnila své povolání i povahu - ze spisovatele se stal známý zpěvák, z Ukrajince pro změnu český voyeur -, důležitější ale je, že rozsáhlý román se podařilo přenést na plátno tak, aby nenudil.

   Film se vydařil i zásluhou herců, kteří neztvárňují pouhé figurky, ale přesvědčivé postavy. Herecky nejzajímavější je přitom Anna Polívková jako mírně zamindrákovaná, sebeironická Jolana, řešící problémy s rodiči i hledáním partnera. V téhle herečce (která zdědila po tatínkovi víc než jen charakteristický tvar nosu) pravděpodobně vůbec zraje jeden z největších talentů své generace, což ukázala už dříve ve snímku Restart, kde hrála postavu zcela jiného ražení.

  Vpravdě okouzlující jsou také Jana Štěpánková a Květa Fialová coby dvě mírně potrhlé důchodkyně, z nichž první, trochu rozumnější, vždy mírní druhou, tu popletenější. Dokud se na konci jejich úlohy neobrátí… Trochu škoda je, že není víc pozornosti věnováno stárnoucí dvojici Jolaniných rodičů v podání Bohumila Klepla a Evy Holubové, mezi nimiž to při manželských přestřelkách opravdu jiskří. 

  Poněkud rušivým dojmem tu působí jedině modelka Jitka Kocurová v roli průvodkyně cestovní kanceláře, která si říká Pamela. Typově sice přesně odpovídá krásné „blbé blondýně,“ naivitu své hrdinky však leckdy přehání až za hranici nechtěné karikatury. Přece jenom chování ve stylu „nepolíbená panna“ není pro sexy průvodkyni to pravé. Ani slovenský herec Ota Koval coby „slavný zpěvák“ toho ve své roli mnoho nepředvedl, nehledě na to, že musel být dabován. (Občas se mi poslední dobou vtírá otázka, jestli máme opravdu tak málo nadaných českých herců, že si musíme pomáhat namluvenými Slováky?) 

 Přes všechny výtky ale můžeme říci, že se tenhle snímek českým filmařům opravdu povedl.

 

  

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Šílená svině (Občasný) - 23.6.2006 > Místo "označení" bych napsal "žánrové vymezení". Vyškrtl bych slovo "samo". Ale ta celá první věta je taková trochu divná. Co třeba takhle: Když se řekne "česká komedie", nemusí to vždy znamenat dobrou zábavu. Přestože v posledních letech byla uvedena v našich kinech celá řada komedií, jen malý počet z nich by se dal zařadit mezi opravdu vydařené. Účastníci zájezdu (...), ale mezi ně určitě patří.

- vyhla by ses "komedie je hostem kin" - což zní trochu divně (neříkám, že to není možné takhle říct).
Třetí věta je velmi nepovedená a vyhozená z logiky. Začínáš větu, že má každý jiné důvody...ale nevysvětluješ jaké. Větu: "Ak tomu ještě půvabná průvodkyně..." bych napojil na tu předešlou.
Ale to jen tak. V tvém článku by toho bylo opravdu dost na opravování. Jen ještě jednu poznámku k závěru. Kam se ti vtírá ta otázka? :o)
Aleteď bych se tě chtěl zeptat, bez veškeré ironie, jak dlouho takový text píšeš? To jsou odhadem 1,5 -2 strany ne?

<reagovat 
Čtenář - 25.6.2006 > Blbě napsaný.
<reagovat 
Čtenář - 25.6.2006 > Proč je právě tohle v rubrice "Redakce doporučuje"? Který redaktor to tam dal?
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 26.6.2006 > jsem asi zmlsaná čtením recenzí od baldýnskýho, kde se nejen dozvím něco novýho, ale vychutnám si i ten text samotnej, což v tomhle případě nemůžu říct
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 27.6.2006 > Dobře, udělala jsem to já, omylem, sypu si popel na hlavu, to vkládání příspěvku mě hrozně zlobilo, už jsem to odstranila...K dalšímu se vyjádřím, až bude trošku víc času.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 27.6.2006 > Tak se mi zdá, že to bylo trochu inspirovaný Trhala fialky dinamitem:o) Ty dvě potrhlý důchodkyně a tak dále. Další otázka je, proč se vůbec Slováci začali dabovat, teď tu hezkou měkkou slovenčinu zapomínáme:o) Naozaj:o)
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 26.6.2006 >

rozšířená? kriste, to bych chtěl vidět původní verzi... chápal bych, kdyby to bylo napsaný pro časopis Naše lobotomie - ale takhle...a taky bych docela rád znal identitu redaktora, který zařadil tuto recenzi do časopiseckého výběru...ten bych mohl ve výše zmíněném časopise kandidovat z fleku na post šéfredaktora...


<reagovat 
 toono (Stálý) - 4.9.2006 > Max Bubakoff> tobe asi uniklo ze nase lobotomie se v ranych dobach ceskeho kapitalismu prejmenovala na totem..
<reagovat 
g morr (Občasný) - 8.7.2006 > Hele, co je to za časák ta Naše rodina?
<reagovat 
 toono (Stálý) - 4.9.2006 > g morr> to neni nase rodina, ale nase hodina a vydava to interne domov duchodcu v michli..
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 6.9.2006 > I na mě je tahle recenze trochu silný kafe. Je možný se mrknout třeba sem, je tam slušnej pendant :-)
http://cineblog.cinepur.cz/blog.php?article_id=9

<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 11.9.2006 > Ahoj.Tak jsem se dostala konečně k tomu, něco připsat. Opíječi, odhaduju to zhruba na hodinu, hodinu a půl, nepočítala jsem to nikdy. Teď je to ještě trochu jinak díky tomu, že píšu dvě verze, jednu omezenou prostorem pro tisk, a jednu delší pro Totem, kde si nemusím hlídat délku.
Naše rodina je časopis, vycházející od roku 1968, orientuje se zejména na starší a střední generaci, obsahuje cestopisy, rozhovory, rady pro domácnost, výchovu dětí, kulturu...
A šéfredaktora svrhnout nechci. Je to fajn chlap a dobře se mi s ním spolupracuje.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 11.9.2006 > Oplatka> Děkuju za informaci. Už jsem se od té doby dostal i na kus webu. řekněme, žes do časáku zapadla jak kousek puclíček. Ten časpois je strašidelně špatný... a bojím se, že toono ho tady docela vystihl. Recenze do něj sedí jak prdel na hrnec.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 11.9.2006 > To mě velmi zajímá. Můžeš to nějak rozšířit? Jsem pravidelný přispěvatel, mluvím i do skladby jiných článků, takže se to na mne hodně vztahuje. V čem se Ti nelíbí? Co myslíš, že bychom měli zlepšit? Obávám se, že toono Naši rodinu vůbec nezná, byla to z jeho strany jen taková "ťafka." Jestli vycházíš z webu, tam jsou bohužel jen velmi staré věci, lepší je zkusit si nás třeba přečíst někde v knihovně. Jsem a nadále Ti budu vděčná za zpětnou vazbu. Martina
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 12.9.2006 > Oplatka> Nezlob se, Martino, ale myslím, že by to byla ztráta času. Děláš to zodpovědně, ale já vím, že bychom se nedohodli.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 9.10.2006 >

No, ono začínat "recenzi" tím, že je česká komedie téměř jakýmsi štamgastem v našich kinech, není zrovna nejšťastnější volba. Zvlášť, když se dál pokračuje označením "dobrá zábava". To už pak zbývá si k tomu jen otevřít jogurt Dobrá máma a je vymalováno.

 

Chorvatské moře. Ďjó, moře! Kdepak to asi leží? Někde asi hodně daleko a natočení účastníci zájezdu k němu míří. Za volantem autobusu dva kavalíři. Oba Karlové. Bejt Karel, vždycky jsem si přál(a). O těhle dvou postavičkách se mimochodem paní recenzentka vůbec nezmiňuje, ačkoliv evidentně stojí za pozornost a nejen díky tomu, že jednoho z nich hraje Liška. Pavel. Ti dva stojí za tu pozornost hlavně kvůli tomu partu, co dokázali vystřihnout ohledně přestávky udělené cestujícím na trase.

 

Kolik jim Karle dáme?

Já bych jim Karle dal pětadvacet minut.

Dobře, pětadvacet.

(kráceno)

 

Pětadvacet by zasloužila Oplatka, ačkoliv se tady někde výše zmiňuje asi o hodině a půl. Zřejmě tak dlouho to psala. No, za tu dobu mohlo na klávesnici skanout něco inteligentnějšího, než konečné volání po tom, že nemáme dost svých herců a musíme si pomáhat. Namluvenými Slováky.

 

Což o to, já bych si klidně nějakého namluvila, když bude k mání. Ale Musíme si pomáhat je jiný film. I když... Tam hraje zase Bolek Polívka, takže je to vlastně taková jedna velká Naše rodina.

 

Být paní recenzentkou, tak bych byl nakonec připojila něco v tom smyslu, že doufá, že kasovní úspěch bude velký a že jméno režiséra k tomu film přímo předurčuje a ne, že se to povidlo.

 

 

 


<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 10.10.2006 > Děkuji za vyjádření názoru (i když nejsem paní, ale slečna). Jen mi není jasné, proč by mělo jméno neznámého mladého režiséra předurčovat film k úspěchu. Obyvkle to spíše bývá naopak.
<reagovat 
7er (Občasný) - 14.10.2006 > mně ten film přišel nahlouplý, místy až zrůdný. nejsympatičtější postava Jolana řekne na konci nejnesmyslnější repliku, jakou jsem kdy slyšel... jinak je film stavěný na klipovitosti rádoby vtipných scének, a tím je občas dost křečovitý.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 30.10.2006 > Mně se právě líbilo, jak ten film vůbec křečovitý nebyl. Narozdíl od spousty jiných českých rádobykomedií z poslední doby (Doblba, Hrubeš a Mareš...). Měl opravdu spád, netrčely z něj jednotlivé humorné scénky, mezi kterými by byla nudná vata; plynule se přecházelo z jedné situace do druhé.
Docela by mě zajímalo, co byla ta nejnesmyslnější replika...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 2.11.2006 >
Mě to přišlo strašně černobílý a povrchní, ne vyloženě špatný, koukat se na to bezbolestně dalo, ale v člověku to nenechalo lautr nic. Vzhledem k strašlivostem, co se dostávají na plátna to mohlo dopadnout mnohem hůře, ale že by existence tohohle filmu měla nějak zvlášť smysl. Ale buďme korektní - ano, dokoukal jsem to a nijak jsem netrpěl, ovšem že by šlo vyloženě o spád a švih, to bych zase neřekl, všichni působili tak nějak karikaturizovaně, jak z vtipu...
P.S. Ten "zpěvák", nepsali, že je to bulharský herec?

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter