|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
Pravými jmény Autor: Base (Občasný) - publikováno 16.11.2001 (00:55:57)
|
| |
Pravými jmény
Jsou slova, co tahají za uši a ne a ne si na ně zvyknout. Třeba ten název, který se, po odtržení Slovenska, zřejmě už ustálil pro zbytek Československa – Česko. Že bych se s tímto faktem měl smířit? Ach, Čechy krásné, Čechy mé …
S čím se ale rozhodně smířit nechci, je fakt, že se věci nepojmenovávají správnými jmény. Bojím se, že to není nevědomé či snad mimoděk, ale spíš účelové „řízení osudu". O čem mluvím?
Když letadla NATO bombardovaly Srbsko, četl jsem o „letecké kampani“. Toto označení pro to, co se dělo, bylo výrazově zřetelně slabší a méně výstižné, ne-li nevhodné. Pod tímto spojením si každý může představit co chce, protože je to obecný, nic neříkající výraz.
Stejně kulantní pojmenování je „americká mise v Afgánistánu“. Zřejmě se tím chce nepřímo navodit pocit amerického misionářství, které je schopno a ochotno přinášet vždy jen dobro – i za cenu války.
Nechci přestat doufat, že tato letecká destrukce Afgánistánu (tak se to dá také nazvat!?) opravdu splní svůj účel. Chápu i to, že psát takovou dlouhou dobu stále o jednom tématu vyžaduje hledat nové jazykové prostředky, aby to neznělo jako vrnění kolovrátku. Avšak přesto bych uvítal, kdyby náš „nezávislý“ tisk čtenáři nepředkládal už výběrem výrazů, kterým akčním hrdinům máme držet palce. Myslím, že až tak moc nás nikdo podceňovat nemusí.
|
|
|