|
|
|
BUTY: Normale (2001BMG) Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 28.1.2002 (23:15:21), v časopise 5.4.2002
|
| |
|
BUTY Normale (2001BMG)
Nová deska ostravských But (takhle se to prý má skloňovat) vám dá zabrat, do Františka Dobroty má totiž zatrachtile daleko. Pastrňák a spol. si příliš nelámou hlavu, zda neuvedou do rozpaků méně otrlé fanoušky a tak si v klidu a pohodě vystřihli desku, která je celá laděna a inspirována – cikány, Romy, řekli bychom. A je to dobře. Všechny písničky se víceméně točí kolem tohoto etnika a nutno podotknout, že mnohdy jde v textech o humor, který je hodně na hraně, leckterý Rom by se snadno mohl urazit. V „Žeróm“ se například pěje: „Včera před svým dómem, potkal jsem se s Rómem, potom střetu jaksi, měl jsem prázdné kapsy, já mu říkám hróme, vrať mi to, milý Róme! Než udělal jsem za tou větou tečku, měl jsem jich tam hned celou smečku, já vím, že kradou aj bílí, však bohužel právě v této chvíli to bílí nebyli. Kdybych nebyl skautem, přejel bych je autem, že však lovím bobry, vím, že Róm je dobrý…“ Většinu textů je zpívána se silným „jakože“ cikánským akcentem a nutno říci, že je to velmi zábavné a funguje to, osobně jsem se na mnoha místech neubránil smíchu a v autobuse na mě spolucestující nechápavě pokukovali. Hudebně je to skvěle našlapané funky, jazz, několik skladeb jsou písničky, jak jsme na ně u But zvyklí… V jisté recenzi se tvrdí, že na desce jsou tři dobré skladby a zbytek vata, s tím bych absolutně nesouhlasil. Kapitola sama pro sebe jsou, jak již bylo řečeno, texty. Jsou vtipné, humorné, klasicky Pastrňákovsky ujeté, místy hodně. Mě osobně to sedí. Například upovídaná „Vlastní skladba“ se skvělou, legrační parodií na děkovné proslovy v závěru, skvělé „Totále“, které vám vyrazí dech, jde totiž o úsměvnou variaci na komerční duc-duc odrhovačky, včetně vokadéru á la Cher, zkreslujícího hlas a stupidního textu („Kráčím si, kráčím, líbá mě dívka, líbá mě, líbá, má jméno láska…“), epesní záležitost, která vás rozesměje. Dočkáte se i pořádné cikánské vypalovačky („Pojdem si ja na cintorín“). Je to roztodivná deska, odvážná, snad až rouhačská, asi se nezapíše jako nesmrtelná, ale stojí za poslech a mnohým udělá radost a pobaví, mě rozveselila nemálo!
|
|
|