20.II. t.r.: Spánek neklidný, slunné ráno, stolice dobrá, k snídani vajec tré a kafé. Stále při chuti. Jaro se letos předběhlo. Zneklidňující pocity v podbřišku, patrně pod vlivem noční četby skandálního románu Splendeurs et misères des courtisanes jakéhosi pana de Balzac. Poznámka: povinnosti manželské doposud
nevykonány, má nová choť jest nepřestajně sužována silnou bolestí hlavy.
Dopsat do Heidelbergu pro lékaře.
23.II.t.r.: Spánek neklidný, ráno pod mrakem, občasné přepršky. Stolice uspokojivá. Snídaně vydatná, lehké potíže s trávením nestojí za zmínku. V oboře se přemnožila zvěř dančí, na doporučení hraběnky přijat mladý, dobře rostlý adjunkt ku pomoci. Poznámka: tento nově vzbuzený zájem mé drahé ženy o chod panství se jeví věcem hospodářským i jejímu zdraví prospěšný. Zdá se, že palčivá bolest hlavy ustupuje.
25.II.t.r.: Spánek přerušovaný, jitro svěží a slunečné, moruše nasazují ku květu.
Stolice neuspokojivá. Snídaně ostatně taktéž. Manželským povinostem opět nebylo učiněno zadost. Začínám se vážně obávat o zdraví své mladé choti. Poznámka: na přání mé paní zbudováno posezení na místě odlehlém, pohledům
skrytém, s výhledem na hájenku.
27.II.t.r.: Spánek hluboký, nepřerušovaný. Jitro pošmourné, silně větrno. Stolice řídká. K snídani suchý chléb a pramenitá voda. Mladý pán Ferdinand Maxmilián prokazuje, stár necelých sedmnáct jar, skvělé nadání pro krásná umění, zejména potom pro umění malířské. Nebožka má první choť by byla potěšena. Poznámka: nechat omítnout rodinnou hrobku a vyvrátit nesmyslné teze o degenerativních změnách u potomků starých šlechtických rodů!
28.II.t.r.: Spánek velmi hluboký, ostatně, poslední dobou spím nezvykle dobře. Sucho, větrno. Stolice silně neuspokojivá. Počaly práce polní, na radu hraběnky povoláno z Podhůří patero chasníků statných a přičinlivých, by byli k ruce, kdykoli bude zapotřebí. Poznámka: povinnosti manželské opětovně zanedbány pro horkou nemoc.
25.V.t.r.: Spánek hluboký, klidný. Jitro jasné a vlahé, přímo stvořené k vyjížďce koňmo. Stolice odložena. Snídaně velmi chutná, snad jen vajíčka
poněkud převařená. Dobytek i polnosti prospívají a pan syn se má, po návratu
z nervového sanatoria, též čile k světu. Poznámka: manželské povinnosti
stále nevykonány, leč má mladá paní choť jest patrně samodruhá.
Pozoruhodné!!!
|