Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nedopalky
Autor: miroslawek (Občasný) - publikováno 21.6.2007 (09:19:00)

 

 

prasklinám  ve tmě    hrubne ksicht
a v hrázích víček větrolamy

- wir lesen wieder ein Gedicht -

dávají ztrátám směr a samy
vzdalují se   nám  stále blíž
   nač tyhle pindy    když
po tichu       ( jindy )
         po paměti
                   po řád

                           prší pryž

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ztratila (Stálý) - 21.6.2007 >

Celý je to sympaticky vysoustružený a přirozeně plynoucí, až na poslední verš, ten trochu kazí


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 21.6.2007 > ztratila> OK, jen mi není jasné, co vnímáš jako poslední verš a co kazí...
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 21.6.2007 > ztratila> ...až na první verš, ten to trochu kazí..
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 21.6.2007 >
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 21.6.2007 > No, já tuším, že to vypadá blbě, jako že jsem se upnula na jedno slovíčko, nebo tak... Ale o to mi nešlo, děkuju za tu ironii.)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 21.6.2007 > ztratila> Až na to, že mi slovo "ksicht" naskytnulo okamžitě Gedicht..a ono to o pár řádků níž je-to m[n´mě] naštvalo.Navíc se to rýmuje, jak by poznamenal autor.Bavme se tedy o řádcích a ne o rýmech a máme ho z krku.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 21.6.2007 >

Ze školy jsem zvyklá říkat řádku v básni verš. Verš nemusí být nutně nějaký uzavřený myšlenkový či jiný celek, protože pak by se třeba jedna básnička mohla skládat i z jednoho dvou veršů, což je blbost.

Z výše uvedeného taky vlastně vyplývá, že ti šlo jen o tu jazykovou stránku a bylo ti v podstatě jedno, co říkáš, jestli to má nějaký smysl. V tom případě proč ne:)


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 21.6.2007 > ztratila> to bych se velice výrazně ohradil proti takovému závěru, smysl je pro mne na prvním místě - dá-li se takto oddělovat.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 21.6.2007 > Dobře. I tak myslím, že máš recht, všechno důležitý bylo řečeno.)
<reagovat 
anae (Občasný) - 21.6.2007 > pindy jsou ošklivé slůvko
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 21.6.2007 > anae> a nejen pindy, třeba takový ksicht... zvlášť když si představíš ten můj
<reagovat 
 anae (Občasný) - 21.6.2007 > miroslawek> 

štěstí znamená možná smrt jemné poézie .. ale ty jistě víš, co činíš


<reagovat 
anae (Občasný) - 21.6.2007 >
Body: 5
<reagovat 
ultrainfernal (Občasný) - 21.6.2007 > !!!
...ta je silná
Body: 5
<reagovat 
Barča (Občasný) - 21.6.2007 > Ty pindy se mi naopak líbí ...Jakožto nezbytný kontrast. I ten ksicht. Zaujalo.
Body: 5
<reagovat 
dadik (Občasný) - 21.6.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 21.6.2007 >

fajn

ještě se vrátíme, až se naučíme německy:o)


Body: 5
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 21.6.2007 > podezřívám pryž z účelnosti aliterace a rýmování, ponivač tak to působí. Jinak se mi to vlastně líbí, i když od němčiny čekám nějaké sofistikovanější sdělení, leč vím, že za to si můžu sám. (třeba wir ließen weder ein Gedicht, nebo wir gießen wieder ein Gelicht, či dir weisen leider ein Gewich...)
Body: 5
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 > Ondrej Kern> Ono celý ten text je vystavěn účelně  Pokud by mělo jít o výtku, že tam je dotčené slovo kvůli zvuku, musím konstatovat, že jde o mýlku, protože to byl jeden z prvních obrazů, ne-li vůbec první v celé básni, jejíž zbytek se formoval právě k němu, k pointě... jinak samozřejmě ty věci spolu hrají a tak to asi mělo a má být. Co se týče němčiny, raději bych měl text bez ní, ale jakmile tam už jednou byla, nedokázal jsem najít stejně či lépe padnoucí ekvivalent - stejně jako pryž tam má svůj význam, který se ve své prostotě prvního plánu jen zdá být zřejmým... a v tomto smyslu mi tvé "sofistikovanější" příklady k užitku nejsou (a to i kdybych všem plně rozuměl, např. znám jen Gewicht, Gewich nikoliv..., že by úhyb?), každopádně dík za čtení a hlavně za zamýšlení...
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 22.6.2007 >

(jistěže "Gewicht"-  zatrápená nedůslednost...) Ad pryž, pak musím říct, že se s pointou neumím setkat. Snad jen, že to je potom lehce surr obraz, ale víc vykoukat nedokážu. Kdo za to může -báseň, já? (A hermeneutický kruh se roztočil...) 


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 > Ondrej Kern> 

to je (pro mne, na mne) zbytečná otázka, nepíšu kvůli tomu, aby mi čtenáři rozuměli, ale kvůli tomu, abych si rozuměl sám... což je samozřejmě jen parafráze Yeatse:

 

Ze sporu s jinými děláme krásné řeči, ale ze sporu se sebou samými děláme básně. Na rozdíl od krasořečníků, kteří nabývají sebevědomého hlasu tím, že si připomínají zástup, který získali nebo mohou získati, pějeme my uprostřed své nejistoty; i před nejvyšší krásou jsme zkrušeni vědomím své osamělosti a náš verš se chvěje.

 

Krasořečníků je koneckonců všude (i tady) dost.

 

 


<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 >

Jde o to, že čtení básní, nemá-li zůstat jen planým přežvykováním textu, je také svým způsobem umění a čtenář se musí prodírat labyrintem slov stejně jako autor, chce-li s ním něco sdílet. Já jsem svou "práci" odvedl, zbytek je na ostatních, jak si s tím poradí. Nemám moc času ani chuti k obšírné diskuzi, tak se opět uchýlím k několika citátům, stejně jsou lepší, než co bych na místě vymyslel sám:

 

Jest pravda jako zvěř a dlužno ji loviti v houštinách souvětí a v brázdách slova, někdy jako lišku v doupatech protiřečnosti a smíchu jezevčíky důvtipu a kouřem pokory, jindy za teplého večerního soumraku jinotajů (v mlčení celé přírody, když táhnou sluky), neboť pravda je ve své podstatě divoká a plachá, znajíc člověka, ale i když se vzbouří a je neslušná, vystupujíc ze jha času a jako povodeň strhujíc mlýny obecné logiky a zanášejíc bahnem chudá předměstí vědy a umění, nebo jako oheň vyprskujíc do prostoru mastnoty a chlípnosti a pohodlí, šindely přetvářky, myšinu mlsnosti a klepů, projektily vzpoury či lávu extase a rouhání: bývá nesrozumitelná. Mluvíme o koních, o dětech, o ptácích, o rybách, bůhví o čem, ale za našimi větami jako pod kobylkou houslí ozývá se nejen ta žíně a struna, bekot jehňat a ržání kentaurů, lkaní kukaček a doupňáků, nýbrž i duše dřeva a ono na povrchu červenavé, jako srdce uhlazené, ale uvnitř prázdné a tmavé vězení naší touhy…

 

(Jakub Deml, Za našimi větami, Česno)

 

 

Prof. Václavu Kocourkovi

Slavík zpívá, když lidé spí. Ale v každé době najdou se lidé, kteří si přivstanou k Vigiliím. Jste z nich a proto Vás musím mít rád a rád Vás mám rád, neboť miluji slavíky, kteří nezpívají kdykoliv, kdekoliv a komukoliv.

 

(Jakub Deml, také Česno)

 

 

Dobré víno a dobrá kniha jsou nepopulární a málem bych řekl, že se do naší doby ani nehodí. Ochutnávati toť umění! ale kolik lidí to dovede? Každý hned pije, ale jeden ze sta ochutnává: a to je náš přítel.

(Jakub Deml, tuším, že Šlépěje)


<reagovat 
Terorista lásky (Občasný) - 22.6.2007 >

"prší pryž", tento obraz mě, na pocitové rovině, nezaujal. to mi brání abych mu vlastně chtěl rozumět - kdybych chtěl, tak bych mu zřejmě nějak porozuměl.


<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 22.6.2007 >

Mácha je slabý kafe


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 > Jonáš> myslíš?
<reagovat 
čtenář strýček Julius - 23.6.2007 > "Jakou lžíci máš, tolik nabereš." Otokar Březina

Možná má autor ze svého pohledu lžíci dostačující, z mého pohledu však ne. Pokud si srovnám dopad jednoho Vallejova verše s celou básní zde nahoře, výsledek je jasný. První se do mě zařízne a nepustí a inspiruje a taky si díky němu pustím Shakiru. Druhá nic. Snad kromě toho, že si u ní vzpomenu na film Škola, základ života.

Ovšem žijeme ve svobodné době a publikujeme na svobodném médiu. Pokud si lidé píšou pro sebe, proč ne. Přesto řeknu škoda, že se jejich tvorba se mnou ouplně míjí.
<reagovat 
sojka (Občasný) - 22.6.2007 > Možná se teď zachovám jako podlá svině (pardon), ale padla tady zmínka o Máchovi...

Čímž jsem chtěla říci, že na to nemusím mít příliš načteno, abych rozpoznala, že... hrdliččin zval ku lásce hlas, se do paměti zasekne víc (a nejen vinou školních osnov), než výše napsané: nač tyhle pindy, když potichu jindy...

Karel Hynek tady tedy stále je, i když už vlastně dávno není. Otázkou tedy zůstává, bude-li tomu tak i v případě Miroslava Janků.

Obávám se, že nikoliv, i když na tom prd záleží.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > sojka> 

Nemám potřebu srovnávat se umělecky s Máchou a nebo se "nesmrtelně" zapisovat do čítanek. Chtěl jsem v diskuzi poukázat na něco jiného, a to na fakt, že básník se při psaní nemá ohlížet na to, zda mu někdo rozumí. To je celé. Chce-li si někdo mezi řádky vyčíst něco jiného, je to jeho problém i vizitka způsobu uvažování.

 

A teď k podružným věcem:

 

Otázkou spíš je, co víc se ti kam zaseklo. Dáš z paměti víc než 4 verše? Přiznám se, že já ne, a to jsem ten Máj skutečně celý a důkladně četl. A věř tomu, že co se týče obecné znalosti, na tom zvuku zase tolik nesejde - nebýt těch školních osnov a drilu nešťastných školáků. Na co je komu "znalost" do několika veršů redukovaného, či lépe zmrzačeného díla (pro zájemce http://www.lupomesky.cz/maj/), v nichž zde tvůj zřejmě osobní přítel Karel Hynek stále je. Skutečných znalců Máchova díla, tj. takových, kteří dohlédnou někam výrazněji dál než k bukolické idylce májového večera či dramatu milenců, zase tolik nebude. Mácha tady stále je v něčem úplně jiném, než v tom, že "hrdliččin zval ku lásce hlas"...

 

Kdybych chtěl psát věci, co se kdekomu kdekam zasekávají, není pro mě (technicky) nic snadnějšího... ale tu cestu jsem opustil - právě pro její nesnesitelnou lehkost...

 

Nikoliv potichu, ale po tichu... a po paměti... 

 

A buď bez zcela obav, které jsi vyjádřila v závěru - to může trápit jen mne a já mám v tomto směru určitou jistotu - z ní vzešlá skepse je vyjádřená právě v této básni, což mi přijde ve vztahu k obsahu tvého komentáře zvlášť komické.


<reagovat 
 Čtenář - 25.6.2007 > miroslawek> Vsadím se s tebou, žes náboženskej fanatik... Kolikrát za rok deš do kostela a pomni, že lhát se nemá?!
šílená svině
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > čtenář> A jak málo mi stačilo, abych stvořil komplex veliký... jo, jo, to mi vždycky šlo, dycinky...
<reagovat 
sojka (Občasný) - 25.6.2007 > zřejmě bych se neměla pouštět do větších akcí:-)

zlob se na mě nebo ne, ale přistupuju k tomu zcela normálně. kliknu na tvou věc a čtu, promítá se do toho samozřejmě spousta věcí, v hlavě bliká semafor a na něm je červená, jakože miroslawek, takže bacha. což by nemělo být, ale je to tam a nejde se z toho vymanit. takže se mám na pozoru, oči jako ostříž a já se snažím číst. poctivě, takže čtu. a přiznávám, že se mi to svým způsobem i líbí, rozluštím němčinu, jsem schopná (samozřejmě po svém) pochopit význam a pak ztroskotám, na těch pindech.


jakej mám z toho pocit? protože o tom pocitu to je, jestli to ve mně něco vyvolá. mám pocit nepatřičného, něčeho, co mi tam nesedí. možná bych i ty pindy vzala na milost, ale v kombinaci se slovem jindy, to už je degradace. zůstane něco jako pachuť na jazyku, vadí mi to. a nemůžu se toho zbavit.

a pak, bohužel... sjedu níž a přečtu poznámky, kde ti vytýkají pryž a něco jiného, každý po svém způsobu.

vzápětí se mi ovšem dostane k nahlédnutí několik moudrých slov, tu z Demla, tu je zmíněn Mácha a výsledný dojem je z toho jediný, tolik keců kolem něčeho, co snad ani za to nestojí.

tolik můj dojem, nic ve zlém:-)

<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > sojka> tolik keců kolem něčeho, co snad ani za to nestojí - to je asi klíčový bod - a právě proto mi ty tvoje komentáře přijdou legrační...
<reagovat 
Arid (Občasný) - 26.6.2007 > me se to libi jako celek, struktura, jako svet v sam sobe, do nejz se muzeme vydat a patrat, ohmatavat jeho steny a ornamenty..
Body: 5
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 26.6.2007 > Hele, si mi neodpověděl!
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 22.6.2007 >

Ano, jistě, rozumím. Jen se pak ztrácí půda k dialogu. Ty si rozumíš, já si rozumím. Dva názory. Hm.

Ale vlastně ke komunikaci nad médiem básně už nedojde. Ty si rozumíš (nebo ne) a já si rozumím (nebo ne). Dál se to ale nesetká.  (Resp. abys pochopil, to je moje výtka tomu, co říkáš parafrází Yeatse. Nejsprostěji řečeno jsme skončili tak, že je to vlastně (brrr) všechno "subjektivní")


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 > Ondrej Kern> Mimochodem, když tak postrádáš styčnou plochu k dialogu - popřemýšlej nad tím, kdo rozuměl Máchovi za jeho života? Kdo mu rozuměl po sto letech? A kdo dnes?
<reagovat 
 Jonáš (Občasný) - 22.6.2007 > miroslawek> míwa je takový Mácha dneška
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 23.6.2007 > miroslawek> i kdybych přijal tvou logiku, že genius je ten, komu není často rozuměno, tak z toho ještě neplyne, že ten, komu není rozuměno, je často génius...
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.6.2007 > Jonáš> nikoliv Mácha, nýbrž machr... nezaměňovat
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > Terorista lásky> Netvrdil jsem ani jedno z toho. Jen jsem upozornil na dle mého mylnou logiku, že úhelným kamenem mého počínání by měla být snaha o "porozumění" se čtenářem. To mě sice může potěšit (tzn. jak kdy a jak u koho), ale není primárním cílem při snaze o vyjádření, v okamžiku tvorby - tam to poměřuji z úplně jiných úhlů. A aby to i pomalejším došlo, vezmu to ještě i z druhé strany: ne, že bych chtěl být záměrně nesrozumitelný, ale nemohu brát příliš zřetel na to, jestli je mi rozuměno... někým, přiměřeným počtem tleskačů, davem... tím bych svou výpověď zle deformoval.
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 25.6.2007 > miroslawek> no, tleskači, to je extrém, a o tom ať uvažují ti nejpomalejší. řekl bych, že dobrý autor píše s tím, že mu může být rozuměno, dříve, anebo později.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > Terorista lásky> s tím může psát i špatný autor
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 25.6.2007 > miroslawek> to vhledem k tomu, jak jsem to myslel, ne. ve smyslu, že je čemu rozumět. špatný autor bude spoléhat, že si tam někdo něco najde. tím "čemu rozumět" myslím něco hodnotného. něčím hodnotným myslím něco hodnotného, kdybys to náhodou chtěl rozebírat.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 26.6.2007 > Terorista lásky> Já jenom nerozumím tomu, proč by autor (ať je dobrý nebo špatný) při psaní vůbec měl mít na mysli čtenáře? Báseň se píše pro čtenáře? A aby se jim líbila? Nepleteš si to s pop-music?
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 26.6.2007 > miroslawek> 

Rozhodně věřím v pop music. Napsat dobrý text, napsat ho tak, aby trefil a ubránil se blbosti, to má podle mě cenu. Nacpat těm panchartům umění do chřtánu, vbušit jim ho do palice... dávno mě nebaví smažit outlé veršíky pro outlé duše. Kladivem na ně. A kladivo je dneska bigbít a kladivo je hip hop.

Miroslawku, neuvažoval jsi někdy o tom,že bys napsal text k písničce? Možná ne, když ti nesejde na publiku... ale jestli ti nesejde na publiku, myslím, že se velice ochuzuješ, drahý.


<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 26.6.2007 > miroslawek> neříkám, že měl, říkám, že já v takovou poezii psanou pro čtenáře věřím. že pro mě jen taková poezie má smysl. ale o líbení jsem neřekl nic. s pop-music (v tom smyslu jaký máš asi na mysli) to nemá až tak společného
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 26.6.2007 > Terorista lásky> Věřit se dá v ledacos. Podle mne se básník vyslovuje v prvé řadě ze sebe a pak teprve až k druhým. Autor, který to má postaveno naopak, musí zcela zákonitě ztroskotat (a teď nemluvím o vnějším úspěchu). Básnické dílo nemusí být veliké, ale musí být poctivé, pravil kdysi Šalda a toho se držím.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 26.6.2007 > cárské rusko> už jsem napsal (s prstem v nose)
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 26.6.2007 > miroslawek> ukaž
<reagovat 
čtenář strýček Julius - 25.6.2007 > Hm. Je samozřejmě velice sympatické - a vlastně i jediné možné - rezignovat na kytka/nitka a ponořit se do sebe. Ovšem stále si trvám na tom, že Tvoje básně mne neoslovují. Na rozdíl od básní jiných (často polo/šílených) lidí, kteří prezentují také toliko sebe. Bez urážky.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter