Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Zase jedna duše o tělo lehčí
Autor: Lamarski (Občasný) - publikováno 6.11.2007 (16:29:16)
Ti, co odcházejí s lehkou duší (Zase jedna duše o tělo lehčí)

Rozloučit se se svými blízkými je jednou z nejtěžších životních situací, kterou si prošli a projdou mnozí z nás. Poslední sbohem, jak stojí na stuze smutečního věnce, dáváme v prostředí veskrze protkaném smutkem, barvou v odstínech šedi až černi a žulovým reliéfem. I v živých květinách pohasíná život před vstupem do krematoria. Pro někoho je těžké si představit jásající, tancem rozjařené procesí černochů, které se vrací z pohřbu svého milovaného člena rodiny. V asijských kulturách černou nahradí bílá, u domorodců je to tak přirozené, že mnohdy ani netruchlí. U nás se převážně obřadně pálí pozůstatky osob, co ještě nedávno byly součástí našeho příbuzenstva.
„V půl to začíná,“ pronese nedočkavě prateta Jarmila a svou nepřehlédnutelnou kyprou postavou zakryje dřevotřískové dveře. Zády se nic zlého netušíc opře o skleněnou výlohu z druhé strany zataženou černým sametovým závěsem. Ten se během několika vteřin rozevře a nechává nahlédnout pozůstalé do otevřené rakve. Chudák starý pán. S kolika předchůdci sdílí tuhle látkou vypolstrovanou schránu?
„Fujtajxl, to jsem se lekla,“ odskočí od skla Jarmila a po tváři se jí začnou řinout slzy. Je to smutný pohled, ale musí to být. Psychologové radí, aby se stesk po zemřelých neskrýval pod rouškou hrdinství typu ´chlapi přece nepláčou´. Proč by nemohli? Na druhou stranu není to povinnost. Neplatí zde přece pravidlo, že ten, kdo neuroní ani slzu, je viděn ostatními jako člověk bez nedostatku citu. Nebo ano? Nechme tedy truchlit každého po svém. A ne každý chce vidět trio ´hysterka, héérečka a alkoholik´.
Hysterka svým zarudlým pohledem mlčky obviňuje každého ze všech neúspěchů, co se jí v životě staly, včetně tohoto úmrtí.
Héérečka dramaticky vzlyká, pokyvuje hlavou a šumluje poslední vzkazy sobecky určené spíš sobě než nebožtíkovi.
Alkoholik apaticky klopí hlavu na stranu a tumpachově civí na smutečního řečníka. V téhle přehlídce emocí působí asi nejdůstojněji.
Ostatní pobrekávají a schovávají si svá tajemství někde uprostřed hlavy.
Žalozpěv s úryvky teskných árií se snáší nad hlavami směrem k věncům, svícím a přijíždějící zavřené rakvi. Křídla dveří se automaticky rozevírají jako opona na divadle. Je vůbec uvnitř? Probleskne hlavou. Zpěv zasloužilé pamětnice je protkán takovou účastí, až jednotlivé tóny znějí falešně. Řečník je profesionál každým coulem. Perfektní přirovnání, osobitý jazyk pohřebáků, přesný popis celého průběhu života člověka, kterého vůbec neznal. Jeho proslov kazí jen šepot hudebníků na balkoně. Od rána si v přestávkách mezi obřady nestihli říct všechno. A najednou přijde ten pocit, že už ho nikdy nevidíte. Slovo nikdy nemělo dosud ten pravý význam. Nikdy je zkrátka definitivum. Kus genetického materiálu, který máte v sobě nesmazatelně zapsaný, je pryč. A tak sedíte v lavici, rozum říká, život jde dál, jen bude jiný. Na chvíli se vás zmocní panika, že jednou se vaše duše bude dívat z druhé strany směrem k místu obsazené hysterkou, héérečkou a alkoholikem. Co jsme nestihli, už nestihneme. Co jsme stihli, se už nebude opakovat. Zůstanou jen vzpomínky, které odejdou s námi, až naše duše bude o tělo lehčí.



Poznámky k tomuto příspěvku
heyoan (Občasný) - 6.11.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 7.11.2007 > heyoan> :) děkuji
<reagovat 
 heyoan (Občasný) - 7.11.2007 > Lamarski> není důvod děkovat měj se krásně
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 7.11.2007 > heyoan> Je:) za přečtení, to mě těší. Taky se měj.
<reagovat 
Maka01 (Občasný) - 22.11.2007 > Tohle mě oslovilo.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 24.11.2007 > Maka01> To jsem ráda:)
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 3.2.2013 > ..moc libí..svatby a pohřby..a tajemství někde uprostřed hlavy..jsme tu jenom okamih..s osobitým a výsostným právem lidí promarnit ho dle své libosti..nebo hýčkat se ve věčnosti se vzpomínkami..pěkné
Body: 5
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 11.12.2013 > sartre2> díky
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter