Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Spiderman
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 9.6.2002 (16:04:08), v časopise 26.6.2002
SPIDERMAN

Každá doba potřebuje svého hrdinu a není moc podstatné, jestli je to hrdina reálný nebo ne. Již ve starém Řecku byla vymyšlena pověst o bájném Herkulovi se superschopnostmi a býčí silou. Mnoho hollywoodských hrdinů ovlivnilo myšlení a cítění lidí natolik, že vstoupilo do dějin. Je to touha lidí po hrdinech, která je v nich, která je nutí křísit staré hrdiny a znovuobjevovat nové. Každá doba má různé prostředky, jak své hrdiny oslavovat. Dnes je to komerční úspěch, který ukazuje na úspěšnost filmu. Všude se objevují trička, klíčenky a spousta jiného zboží s logy Spidermana. Tento krasavec v modročerveném obleku s pavoučíma očima se kouká snad ze všeho, na co je možno se podívat. Za první tři dny promítání v amerických kinech si vykoledoval 114 miliónu dolarů, což je za tak krátkou dobu historický rekord. Zanechal za sebou dokonce i nový díl Hvězdných válek, v což nikdo ani nedoufal. Co je na tomto mutantovi člověka a pavouka tak přitahující?
Pavoučí muž, stejně jako Superman, má předchůdce v kreslených seriálech. Objevil se v komiksové verzi v roce 1962, následovala animovaná televizní show a další zpracování až po letošní variaci. Jak se zmínila producentka filmu (Laura Ziskin), je dobré, že Spiderman nebyl natočen před 10 lety, protože speciální efekty by na to nestačily. Ano, Pavoučí muž, to jsou zejména perfektní speciální efekty, které si vzal do rukou John Dykystra (Hvězdné války), což je zárukou vysoké kvality. Spiderman lítá, šplhá po zdech a bojuje se svým neméně dokonalým protivníkem Goblinem (W. Dafoe). Za pomoci počítačové grafiky jsou oba dva schopni téměř všeho.
Příznivcům počítačových technologií, učaruje asi zejména Goblin, který je se svými střelami témeř nedostižný. Jediné, co lze vytknout efektům je, že jsou dokonalé až příliš, a nechávají diváka žíznit po ještě dokonalejších. Tob Maguire v hlavní roli působí přesvědčivě a civilně. Jeho Pavoučí muž není nafoukanec ani krasavec, je to kluk z předměstské čtvrti, beznadějně zamilovaný do své spolužačky. Po pokousaní zmutovaným pavoukem se zvětší jeho schopnosti a fyzická síla, a on je nucen vybrat si na jakou stranu boje se připojí, buď se spojí se zlem nebo bude proti němu bojovat.
Režisér Sam Raimi (The Gift, Darkman) dává prostor jak akčním scénám, tak i lidskému elementu a nechává herce odprožít všechny emoce i když na diváka některé scény místy působí nudně.
Kdo četl komiksovou verzi, musí uznat, že se tvůrci vesměs drželi originálu. Vždy se ovšem najde pár lidí, kteří budou prosazovat svou imaginární verzi. Nikdy se ale nenajde nikdo, kdo by ji mohl zcela naplnit. Scénáře se ujal David Koepp, který má zkušenosti ze spolupráce se Stevenem Spielbergem na Jurském parku nebo Mission Imposible. Jak uvedl ve interview, nebylo nic jednoduchého, stát se členem obrovské mašinérie tvůrců Spidermana, a spolupracovat s dalším týmem složeným z šesti lidí, ale jak je vidět, nakonec svůj scénář zdárně a ne špatně dokončil.
Příznivcům ptačích pohledů jde tento snímek na ruku se záběry na ulice New Yorku, které obzvláště v těchto dnech je velmi příjemné vidět. Herecká partnerka Pavoučího muže - mladičká Kirsten Dunst (Interview s upírem) předvádí dobrý herecký výkon, držící se předlohy komiksové hrdinky. Rozhodně nejlepší je šéfredaktor novin, zahraný J.K. Simmonsem, který nutí diváka k smíchu ve všech svých scénách. Není nutno očekávat od Pavoučího muže něco velkého a překvapivého. Příběh je jasný od začátku až do konce, i když konec možná ty, kteří nečetli knihu, trochu prekvapi. Pavoučí muž za svých 40 let působnosti nemusí nic předstírat, je přesně takový, jak ho divák chce vidět a očekává - má superschopnosti, bojuje proti zlu a zvítězí. A to dnes mnoha divákům stačí, aby si šli koupit lístky a šli se na něj do kina podívat. Jestli k nim patříte, přeji hezký zážitek!

Režie: Sam Raimi
Scénář: David Koepp
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst, James Franco, Cliff Robertson, Rosemary Harris, J.K. Simmons, Ted Raimi ad.
USA, 2002, 121minut Columbia Pictures/Sony Pictures


Poznámky k tomuto příspěvku
Zmýlená (Občasný) - 9.6.2002 >
Body: 1
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 9.6.2002 >
Body: 5
<reagovat 
Chiefs (Občasný) - 9.6.2002 > Recenze bezesporu zajímavá, ale příště by bylo lepší odložit propagační materiály a růžové brýle. A ten úvod??
<reagovat 
Chiefs (Občasný) - 9.6.2002 > Recenze bezesporu zajímavá, ale příště by bylo lepší odložit propagační materiály a růžové brýle. A ten úvod !!
<reagovat 
Tina (Občasný) - 9.6.2002 > Dekuji. S tim uvodem jsem si dala opravdu praci(ac se to asi nezda), nekolikrat jsem se ho pokousela prepsat, a nakonec jsem jej nechala v puvodni podobe.Pripoustim, ze by mohl byt lepsi a pruhlednejsi. Co se tyce ruzovych brylich, budu se muset odnaucit si je nasazovat. Vzdy me ohromuje, mnozstvi prace a usili, ktere vsichni tvurci museli vynalozit na natoceni filmu, a pak lehce opomenu konecny kriticky faktor. Dekuji za pripominku.
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 10.6.2002 > Nevím co jiného ještě píšeš, ale tohle na mě působí jako jeden z tvých prvních pokusů o recenzi(oprav mě jestli se mýlím). Uvod je opravdu strašný - srovnání Herkulem teda pěkně bije do očí, navíc v Řecku Herkules = Herakles, Herkules mu říkali až Římané, ale toť jen faktická poznámka. Nicméně s přibývajícími řádky se docela rozjíždíš a výsledkem solidní recenze. Jen možná chybí trochu víc osobnější přístup, holá fakta o tvůrcích a ději nejsou všechno, a vyvarovat se častého opakování některých slov a frází... nemůžu si pomoct, ale po obratu "byla vymyšlena pověst" jsem už skoro nechtěl číst dál. Tak...tolik má rádobyodborná kritika. Taky se snažím psát recenze a vím, že to je mnohem těžší než se zdá :o) Hodně zdaru.
<reagovat 
essential (Občasný) - 10.6.2002 > Ahoj. Ten úvod nemá vůbec žádné opodstatnění. Paralely můžeme nalézt všude a pokud aspoň trochu znáš vývoj komiksu v USA víš, jak až "Fordovsky" produkčně vznikaly komiksové postavy. Spider-man měl štěstí na shodu okolností. Psychologický rozměr postavy,efektní kostým,fascinující schopnosti o jakých každý malý i maly velký kluk sní. Byl to však, a je, pořád produkt, kterému se občas podaří dostat se do dobrých rukou a o pár řádu povýšit. V případě Raimiho je nadhled, ale i okouzlení u Spider-mana znát. Nadhled např. v jednom okamžiku, kdy Peter Parker trhá šatstvo ve stylu Clarka Kenta, okouzlení v případě jedinečných pohledů z ptačí perspektivy, které jsi zmínila, které jsou přesným zobrazením představ o létání mezi mrakodrapy na pavoučích sítích. Jinak se asi v hodnocení filmu shodnem, až na to, že tvoje recenze je spíše faktografická a to ještě v detailech nepřesná(tržby v USA v mil. dolarů, ne lístky). Stejně bych ale chtěl lítat jako on...
<reagovat 
Tina (Občasný) - 13.6.2002 > dead k.- Koukam, ze jsem svym uvodem kazdeho rozhorcila. Ne, priznavam neni nejlepsi, ale asocioval mi dal celou recenzi, takze jsem jej tam nechala. Priznavam slovni spojeni ,,byla vymyslena povest" neni nejlepsi (ale jak jsem rekla). Jinak, diky za tvou kritiku i povzbuzeni doufam, ze se na totemu budu moci setkat i s tvou recenzi. Takze i tobe- Hodne zdaru!
<reagovat 
Tina (Občasný) - 13.6.2002 > Velky umelec - opet musim rict, prominte mi vsichni ten uvod. Ten uvod ma opodstatneni, pro me ano, ale chci vam rict, ze priste se budu opravdu snazit o objektivnejsi pohled. Jak jsi rekl, na vsem ostatnim se muzeme shodnout. Co se tyce trzby a listky, je to opet jeden z mych nestastnych preklepu, ktery proste nevidim(to same v me minule recenzi Howard Shore) Myslim, ze kdyby to slo do tistene podoby, vzdy by to nekdo objevil a opravil, ale to me opravdu neomlouva.Co se tyce vyvoje komiksu v Usa nejsem expert, ale musim s tebou vesmes souhlasit. Ja jsem jenom chtela jit nekam hloubeji a byt zaroven strucna, ale jak jsem rekla,davam vsem za pravdu, ten uvod neni nejlepsi. Jinak,diky za kritiku mej se
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 13.6.2002 > Mně se tedy ten úvod líbí. Možná není originální, ale co si stále vymýšlet, když témata filmů se opakují, že. Až na nějaké neobratnosti (např. dvakrát se opakující slovo "hrdina" v jedné větě), ale o tom už tu také byla řeč. To samé platí o zbytku recenze. Dead Kennedys, vidím, že se v naší rubrice moc nevyskytuješ, když sis nevšiml, že Tina sem píše recenze už dlouho a často! Ale jsem ráda, že o Tobě zase slyším, už jsem si říkala, co s Tebou je, že o Tobě nějak dlouho nevím!
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 13.6.2002 > Tina : Nerozhořčila, jen mě jako příznivce dějin starověkého Řecka a Říma "praštilo přes čumák" Herkules - Řecko.
Oplatka : Jo, já jsem si pak ty další recenze našel. Nic se mnou není jen jsem dobrovolně omezil pobyt na netu, začal mě totiž poněkud pohlcovat virtuální svět.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 17.6.2002 > Jo, o tom mi povídej, už jsem jak magor, jestli se na tu virtualitu rychle nevyprdnu a nevrátím se do reálu, abych si hledal jinou přítelkyni, hihi.
<reagovat 
čtenář radical1200 - 24.6.2002 > no recenze neni spatna, ale ten film byť sebelepsich efektu nebude asi nic k zamysleni. chňapu, ze nekdo se chodi do kina pobavit a nekdo zase obohatit o zajimavy pribeh, ale zrovna Spiderman...hm nebylo lepsi zustat jen u komiksu?
co me ale vazne stve je zase jeden klaďas proti zlu..nebylo by tam taky nejaky vitezstvi zla nebo se lidi musi porad oblbovat, ze to vzdycky dobre skonci?? Tino, to tam v Usa nepromitaj nejaky normalni filmy nez jen komerci?
Body: 5
<reagovat 
Tina (Občasný) - 25.6.2002 > No dobra otazka po nejakych se poohlidnu. Jinak zrovna Spiderman ma pro Americany dost specialni vyznam po utocich z 11. 9. je uloha hrdiny, ktery vyhraje nad zlem v modernim americkem akcnim filmu mozna dulezitejsi, nez kdykoliv predtim. Ja jsem do konce byla svedkem potlesku po uvadeni Spidermana, coz by se v ceskych kinech asi tezko stalo.Takze asi tak, jinak slibuji neco nekomercniho,ale asi to bude nejakou dobu trvat
<reagovat 
čtenář Tomas Jancik - 25.6.2002 > such a disgusting rewiev
<reagovat 
Tina (Občasný) - 27.6.2002 > Tom, you don t mean it serious right?
I ll kick your a...!
<reagovat 
čtenář choze - 16.10.2002 > Mila Tino, po precteni Tve "recenze" se nemohu zbavit dojmu, ze nejenze nemas nejmensi poneti o comicsove predloze, ale ze jsi dokonce ani nevidela hodnoceny film. Kazdy kdo zna comicsovou predlohu, konkretne dily s Green goblinem (zejmena Night when Gwen Stacy died a Goblin´s last stand ze kterych film cerpa) Ti rekne, ze scenar filmu prevypravuje pribeh comicsu asi stejne autenticky jako lici Rambo 2 uspechy Americanu ve Vietnamu. Zatimco nektere triky skutecne berou dech autenticitou letu nad mestem, jine jako by vypadly z videoherniho dema a akcni sceny jsou (v matrixovskem veku) nenapadite a k uzoufani nudne. Obsazeni je skvele, ale k cemu to je, kdyz vykony nestoji za nic (Willem Defoe) a vrcholem je stupidni pateticky monolog mezi hroby, kteremu predchazi odmitnuti lasky sve zivotni lasky. Tva hodnoceni cehokoliv by melo provazet oduvodneni namisto nadseneho vykriku pubertaka: To se mi libilo! (Pripadne "to bylo bozi", "to bylo brutalni" nebo co se ted vlastne rika).
Sorrry



<reagovat 
čtenář choze - 16.10.2002 > A ten uvod je opravdu hodne pitomy.
<reagovat 
Tina (Občasný) - 2.11.2002 > chose -it s all right. Je pravda, že jsem comicsovou verzi přelétla nečetla jsem ji tak úplně podrobně, přesto mi přišlo, že aspoň základ zůstal zachován(asi jsi znalec) co se týče úvodu, zas tak pitomý mi nepřipadá a stojím si za ním. Netvrdím(ani v recenzi), že Spiderman je super film, myslím jenom, že určitou hodnotu má(že ne pro tebe to chápu)Monolog mezi hroby je silně patetický to ano, ale nemyslím, že byl pro diváka tak důležitý. V pubertě už nejsem, ale asi budu příště počítat víc s znalci jako jsi ty. Don t worry it s all right.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 18.11.2002 >

Tak jsem se na to, Tino, konečně mrknul alespoň na DVD. Celkem fajn pokoukání, ale že by mě to nějak ohromně dostalo, to ne, ale koukali sme na to tři a rozhodně jsme se nenudili, takže asi dobré, ne? 

P.S. Nějak nemohu vychytat tu správnou chvilku, abychom se domluvili ke Švejkovi na pivko, snad brzy, zašel bych rád, ale to víš, musím to sladit doma :o) 


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter