Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Divadlo
 > Divadlo
 > Recenze
 > Zajímavosti
 > Dramata
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Král Lear, Letní Shakespearovské slavnosti 2002
Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 14.7.2002 (18:25:50), v časopise 20.7.2002

Král Lear, Letní Shakespearovské slavnosti na Pražském hradě 2002

Představení Krále Leara předcházela mohutná reklamní kampaň a skvostné recenze po prvních představeních, která byla poměrně v mžiku téměř kompletně vyprodána. Není divu, hlavní roli Krále Leara totiž ztvárňuje bez alternace Jan Tříska, na českých divadelních prknech po mnoha, mnoha letech, čímž získalo představení v režii Martina Huby na exkluzivitě. A dá se říci, že právem.
Král Lear v Třískově podání je skvělý - stařec, ztrácející kontrolu nad sebou i nad svým královstvím, pomalu, ale jistě propadající stařeckému šílenství, k němuž notně napomáhají obě zrádné dcery Generil (Martina Válková/ Eva Elsnerová) a Regan (Linda Rybová/Jitka Schneiderová), které se otci odvděčí za poloviny království jen pohrdáním a odsudky. Jediná, vyděděná Kordelie (krásná Barbora Seidlová/Linda Rybová) otce chápe a vidí zlo a intriky, srocující se kolem britského vladaře, zřeknuvšího se v náhlém popudu moci. Ale děj představení není třeba příliš blíže představovat, ač jde o nový překlad prof. Martina Hilského. Pojďme k hereckým výkonům.
Jan Tříska, na němž stojí veškerá tíha představení, je 100% profesionál a je to znát, a možná je to i na škodu, jeho Lear je autentický stařec, stále více zmatený, dezorientovaný a trpící. Jeho herectví je přesvědčivé a úplné, nicméně jsem se nemohl zbavit dojmu, že jde právě spíše o absolutní zvládnutí role, než radost z herectví a přirozený šmrnc… Otce milující Kordelií je, jak už jsem se zmínil, krásná Bára Seidlová, dojemná a přesvědčivá a za zmínku rozhodně stojí tradičně skvělý výkon Miroslava Táborského, coby šaška (v alternaci s Davidem Prachařem), Jirka Langmajer (Edgar) nepřekvapí, ale ani nezklame a scéna, kdy tento šílenství předstírající syn, prchající před otcem, uvěřivšímu našeptávání zkaženého Edmunda (Karel Dobrý/Adrian Jastraban) spolu s Learem křepčí zcela nazí (!!) na kamenném stole, je úžasná a divákům, nečekajícím ji, vyrazila dech svou autenticitou…
Přesvědčivý je David Suchařípa jako Kent i Jan Kačer, Edmundův a Edgarův otec, již značně sešlý, silnější, ale stále dobrý.
Střídmá, ale dostačující hudba Petra Maláska i jednoduchá scéna Jozefa Cillera je odpovídající očekávání.
Představení Krále Leara stojí rozhodně za to vidět, ač navzdory očekávání, jsem nebyl unešen až tak, jak zvěstovaly pochvalné recenze. Jan Tříska je naprostý profesionál – nic víc, nic míň. Rád bych vám představení doporučil, ale lístky už sotva seženete, ač v předprodejích se jich ještě prý tu a tam pár dá objevit…

                                                                          web



Poznámky k tomuto příspěvku
anonym1 (Občasný) - 14.7.2002 > Skvělá recenze. Jo, jo odvedený profesionální výkon, byť perfektní bez osobního vkladu do role, činí právě rozdíl mezi hercem profíkem a hercem umělcem. Není holt každej Hrušínký (nejstarší) nebo Hanzlík.
Body: 5
<reagovat 
jop (Občasný) - 15.7.2002 > Utvrdil jsi mě v pocitu, který mám z reklam a z rozhovorů s Třískou. Díky tomu všemu jsem ušetřil dost peněz.
Body: 5
<reagovat 
eveline (Občasný) - 31.8.2002 > Výborná recenze, odráží i můj pohled na věc. Jen si dovolím drobnou poznámku: nejde o Jana ale o Jirku Langmajera.
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 1.9.2002 > Díky! Za přečtení a neméně za upozornění na náhlé zatmnění paměti ohledně Jirky Langmajera - již jsem mu navrátil pravé jméno ... 
<reagovat 
bufogol (Občasný) - 8.1.2003 > Je super ,že jsi mi popsal vetšinu ústředních herců a jejich krasu i to že byly profesionální, ale nemohu si pomoci vlastně jsem se nedozvěděl proč byly tak dobří? Nebo co tě na nich zaujalo. Ani atmosféru jsem se nedozvěděl promiň ale je to perfektně vodfláklá práce.
bufo@seznam.cz kdyby jsi chtel nějak zareagovat pa pa
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 18.2.2003 > Zajímavej názor...Já jsem nadšená byla, přesně jak říkaly recenze (a sehnat lístky těsně před představením nebyl problém). A musím přiznat, že ta chvíle, kdy se hlavní představitel svlékne donaha, mi hodně vyrazila dech! I když jsme se s matkou shodly, že na svůj věk má Tříska velmi slušnou postavu!
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 18.2.2003 > O té vyprodanosti lístků jsem vycházel z informací médií, ta vesměs tvrdila, že je totálně vyprodáno, je možné, že to nebylo tak hžavé. Jinak mě se představení též moc líbilo, ač na té výtce k Třískovi trvám...!
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 7.9.2003 > reflexi (nejen) této recenze přinesla Kritická příloha Revolver Revue 25. Článek se jmenuje Tři hromádky písku, autorka Marta Ljubková.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter