|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| g morr (Občasný) - 31.7.2009 > paryb> 1. ten text se mně velice líbí. kromě jiného i klidným kultivovaným jazykem. pokud vidím, že s ním člověk umí takhle zacházet, netroufnu si mu neobvyklý tvar vyčítat. pravda, hledám proč... tady jsem se spokojil s vysvětlením, že je to drobný ústupek rytmu. každopáně tvrdit, že je "špatně" -- to je kapánek ostré kafe :))
2. jen mezi námi -- ač je ve slovníku (spisovného jazyka českého, v menším a novějším slov. spis. češtiny vůbec není) tvar přec označený jako knižní, není starší než přece. to slovo má totiž původ ve spojení předložky před se zájmenem se. při letmém nakouknutí do lexikálního archivu jsem ověřil, že ten krátký tvar není dílem lumírovců (tedy řekněme 2. pol. 19. stol.), kteří takové usekávání měli rádi, je starší.
3. to fakt říkáš? říká se to i u vás doma, v kraji nebo tak?
| | | <reagovat |
|
| paryb (Občasný) - 31.7.2009 > g morr> díky.
jsem neodborník, český jazyk miluji, ale nestuduji, a necítím se být schopna diskuse na téma tvarosloví a podobně.
na vysvětlenou mohu říci pouze to, že mám zřejmě osobní zálibu v některých slovech, nikoli záměrně. snad je to výchovou. sama si to neuvědomuji, dokud mne někdo neupozorní. např. nedávno jsem vyprávěla o jednom studentovi, kterému jsem dala 4, a on byl tak rozlícený, že převrhl lavici. na to se mi dostalo otázky: rozlícený? to myslíš jako naštvaný, nasr.., rozčilený? takže tak :-)
| | | <reagovat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|