Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 14.11.
Sáva
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
V hrsti
Autor: whispermoonlite (Občasný) - smazáno


 whispermoonlite (Občasný) - 26.11.2009 > jafa> "papírový kovošrot" - pozoruhodná kombinace. když jsou slova spolu, ožijí jejich zapomenutá gesta, zasuté vzpomínky, reflexy, vjemy a dokonce snad i zapomenuté způsoby vnímání. mohlo by se to zdát samozřejmé, ale není. všechno, co vytváří slovo, se zjevuje jen díky tomu, co je nevytváří. tím jak se k sobě různě nastavují, vynikají jejich různé vlastnosti. to je taková obecná, známá funkce odautomatizovaného vyjádření. jazyk tím strhává pozornost sám na sebe, na způsob a průběh znamenání.

mohu-li soudit, je to přeci jen i v případě tohoto textu a jemu podobných jen část příběhu, a dokonce ani ne ta nejdůležitější, nebo primární, neboť jazyk, jakkoliv zajímavý a rozvinutý, nedává smysl, podnět k dění se sám o sobě a ze sebe. na tuhle samoúčelnost, která se i v poezii může projevit jako estetický názor, jako východisko pro vznik díla, jsem nikdy moc nevěřil a ani na ni nehrál. - na druhou stranu jsem určitě spíš na straně sdělení, které klade odpor, takže když mám tu primární rovinu vyřešenou, postavím na ní spíš něco takového, co je nahoře. - částečně je ta cesta volená, částečně vynucená předjazykovým vědomím, či spíš nevědomím, protože ani nemohu přesně říct, že bych ty texty "překládal" z něčeho již existujícího. tvar se tu těsně váže na způsob vnímání a prožívání, ten styl se z toho ani moc nedá vyabstrahovat.

odpor jazyka(no, nebudu dopisovat, co mi k tomu slovu naskakuje) v poezii ale není nijak měřitelný, nijak z vnějšku. takže to, co je pro někoho odpor, může být pro druhého přitakání, i kdyby jím měl být sám první čtenář, kterým je obvykle autor/autorka. - to, co píšeš o zavrhování výra atd., to se mi jeví jako přirozená součást procesu rozhodování, výběru. "výr" ti tam z nějakého důvodu seděl a z jiného ne, a ten druhý se ukázal být silnější. takhle to vzniká, no. možná bych mohl říct "stůl", ale ještě si uvědomím, že by mi tam něco chybělo (nebo přebývalo - to je, pozor, rovnocenná varianta!), tak řeknu "kombajn", nebo "rákoska". - ale to je blbej příklad, tak to nechám. :)


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli whispermoonlite
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter