Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Návštěvy z kolekce Discovery of Roztoky
Autor: tuik (Občasný) - publikováno 3.12.2009 (13:28:20), v časopise 4.12.2009

Ještě za dveřmi

chcípají kabáty,

svléká se prostřelená, vlhká srst.

 

Vbíhají návštěvy, nahá zvířátka.

 

Jsi ještě neodblaněn

ze slupek polospánku,

odpoledne tlí

až do úplné tmy.

Kloužou po linoleu,

vržou v gaučích, slyšíš?

Je čas položit drátěná oka, návnadu;

salám, dámské prádlo, okurku.

 

Škvírou pode dveřmi

ložnice zvolna vytéká,

mrskáš se v bahnitých plachtách peřin,

budíš se vlnobitím

vzpříčený na vypouštěném dně.

 

Jsi tiše. Zaskočí ti to.

 

Teď ochutnávají jemné květy špíny,

plazí se mezi nohy skříně.

Instalují sníh, aby prýštil ze sprch do dřezu.

Teď klidně lež, ale pak na to musíš dát pozor.

 

Světlo se vlamuje,

náhlá řeč ti trčí z pusy jako klacek.

Převržená okna zacpávají hadrem,

hlas padá střechou, v chodbě tuhne.

Kdovíkde přezimuje živý pláč.



Poznámky k tomuto příspěvku
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 3.12.2009 >

Šmarjá, to snad neni ani pravda, nebo co...

 

Precizní práce. V každém okamžiku charakteristická a příjemně přesvědčivá. S nadsázkou a špetkou humoru. Hodně, hodně mě bavila...

Líbí se mi jak to z ní teče, ani místo suché... ;) Už mi to zas blbne. Vždycky, když se rozohnim, začne mi Totem takhle přeskakovat. Omlouvám se.
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 3.12.2009 >
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 3.12.2009 >
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 3.12.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
paryb (Občasný) - 3.12.2009 > budu si to muset přečíst ještě jednou. ne, jednou nepostačí. bude potřeba se vracet.
Doporučil 
<reagovat 
jafa (Občasný) - 3.12.2009 > To se mi moc líbí - sledovat tu snovou logiku, blízkou. Zaměřenou na prostor. Zdá se mi to opravdu jako studijně sepsané střípky poznatků ze snů.
Doporučil 
<reagovat 
kouzelný človíček (Občasný) - 3.12.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kidal (Občasný) - 3.12.2009 > obrazů jak do regi můzea..líbilo
Doporučil 
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 4.12.2009 > Kurva, to je zas dobré! Když má báseň všechno to potřebné, není třeba dlouze rozumovat a lze se jen těšit. Myslím že máš opravdu schopnost rozpoutat to bujení, ten žárný chaos v mozku i břichu.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 4.12.2009 > To chci slyšet nahlas. Nebo říkat.
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 4.12.2009 >
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 4.12.2009 > Doporučili jsme (jak říká Faust) pro další čtenáře...
<reagovat 
moře (Občasný) - 4.12.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 4.12.2009 > opravdu parádní kousek k tomu, aby posluchač zbystřil
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 4.12.2009 > blízký je mi styl, hlavně jazyk, vtip a iracionální svět zobrazení. nevidím tam slovo navíc a všechno funguje. o něco méně bližší mi je teplota básně. sice chápu, že pro ten poslední verš stálo za to něco protrpět, ale napadá mě, zda by nešlo rozprostřít oteplující vodítka, jakým je ten poslední verš, na vícero míst v textu. sám ovšem nevím, jak bych to udělal. - a přijde mi to celý hodně vepředu, hodně svěží, neokoukaný.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 4.12.2009 > whispermoonlite> díky - oteplující vodítka? jako vysvětlovací myslíš? nebo aby to bylo míň kyselý?:) i když, teď jak nad tím přemýšlím, studený je to dobrý slovo. ale oteplit to asi neumím, nebo ne tak, abych to úplně neshodila.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 4.12.2009 > tuik> ano, pochopilas to, jak jsem to myslel, včetně toho, že jsi došla k otázce, jak to oteplit a zároveň neshodit. V posledním verši něco roztaje. A mohlas na to použít jazyk, kterej by v jiným kontextu působil banálně, snad až příliš sentimentálně, ale kterej tady funguje díky tomu, co předchází. To oba chápem.

Ale k tomu mě ještě napadlo, jestli by šlo zachovat ten převažující tón básně, ironizující odstup, pohled citově nezainteresaovaného pozorovatele a zároveň k tomu dodat tu měkkost, která je v posledním verši. Básnička mi ani nepřipadá nějak moc tvrdá, to zas ne, ale kdyby ta ryska na škále teploty/vřelosti/měkkosti/tvrdosti apod. byla posunutá, mohlo by to být, představuji si, víc strhující, že by to byl ještě větší mazec - a zároveň jaksi by v tom bylo víc obnažený citlivý tkáně.

Tak to jen takovej výhled, pro případ, že by tě zajímalo, co by mohlo být jinak, když si představuji, kam by se to mohlo vyvíjet dál.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 4.12.2009 > whispermoonlite> 

no, když ale mě baví psát nezaujatě, v tom textu je pak taková větší bezmoc, je to naschvál studený. víc měkkosti, možná, ale nevím, jak to do toho znova vstoupit a změkčit to. ale zkusím to příště. to, co píšeš, je hrozně konstruktivní, tvůrčí, děkuju.


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 4.12.2009 > tuik> to víš, že jo. jen si nedělej násilí (což vidím ani nehrozí). ani sem nechtěl, abys tohle opravovala, jestli to tak vyznělo, tak promiň. vždyť, doufejme, přijdou další básničky. - tý bezmoci rozumím, ani tady bych ji neměnil - snad jen bych si ve své čtenářské krvežíznivosti přál, aby ta vytékající krev bezmoci ještě vřela.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 4.12.2009 > whispermoonlite> krvežízniví čtenáři! vivat! sama se mezi ně počítám.
<reagovat 
asi (Občasný) - 4.12.2009 > Reakce hýří superlativy a já s nimi s potěšením souhlasím.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 5.12.2009 > Líbí se mi, že i když jsou tvoje obrazy mnohdy na první pohled sebeuhozenjší (a jakoby lehce heterogenní), jsou výstihující, se smrtnou přiléhavostí sedí k nějaké hmatatelné skutečnosti, aniž by ji jen zkrášlovaly, ne, intenzivně a z obohacující perspektivy tu skutečnost evokují; a tvůj svět se manifestuje, tak nějak přirozeně...

asi rozumím, co vadí holgerovi (záměr, viditelná struktura, čitelný způsob ozvláštňování?) - ale moc to nechápu, na mě z textu přímo čiší ta BEZPROSTŘEDNÍ radost, zjevovaná invence, s níž byl text psán - a v bezprostřednosti se daří mimozáměrnosti.... Tohle není, alespoň myslím, "vymyšlený text". Autor v něm JE položený. Ale co já vím.. Jen že se mi ta b. líbí..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 5.12.2009 > Kdyby to už šedé nezařadil do doporučených redakcí, dala bych to tam já.
Body: 5
<reagovat 
.......... (Občasný) - 6.12.2009 > skvělý kus emocionální poezie - výběrovala bych storocentně
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 7.12.2009 > lahůdka
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kolohnát (Občasný) - 8.12.2009 > jak jsem to četl, tak jsem četl poezii, a to mi to skoro ušlo
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 5.12.2009 >

A je to tam... co vlastně?

 Začnu odzadu: Upřímně: Das ist dost průstřelný místo. Slečna (paní) si konečně uvědomila, jak vzácný dar se zjevil vprostřed klávesnice a začala si hrát. Výsledek? Hlava těžší ruky. Co tím myslím? Stavba Lego stavebnice příliš znatelná - tohleto je vošajstlich... a je to cítit, ta míň upřímná konstrukce. Holt termín tlačí a plán nutno splnit.

 

 Zamyšlení: nápad - dobrej. Obraznost dobrá = průser. Ta hra je prostě průhledná. Málo mám tebe a hodně z tebe... Případné upřesnění poskytnu.


<reagovat 
 tuik (Občasný) - 5.12.2009 > holger> tak to prosím poskytni, moc nevím, co myslíš...dík
<reagovat 
 čtenář holger - 8.12.2009 > holger> Omlouvám se za pozdní reakci, bohužel času se nějak nedostává. ÷)

Pokusím se dovysvětlit, i když egil to vyhmátl celkem dobře.
Nejvíc jsem byl rozpačitej z posledních dvou strof - aby jsme si ale rozuměli: tvou báseň považuju i já za minimálně hodně povedenou, protože: Je o něčem, odněkud někam celkem logicky plyne a obraznost je taky parádní. No a právě u obrazů se mušim zastavit. Na mne toho právě už ke konci bylo trochu moc, prostě (a spíš podvědomě) jsem začal mít pocit, že text nebyl ani tak dopsaný, jako spíš dostavěný, že už ta hra s barvama maličko oslabila celkovou atmosféru básně, prostě víc baroko než gotika. ÷)) Ale to je samozřejmě jen a jen můj subjektivní pocit - do hlavy nikomu nevidím, nemám ani patent na rozum a ostatně myslím, že horší spaní jsi kvůli tomu taky neměla.

Tož tak a hezký zbytek dne vinšuju.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 8.12.2009 > čtenář> 

aha, děkuju za vysvětlení. pokud tomu dobře rozumím, tak jsou to dvě věci: že je to "stavěné", tj báseň je budovaná, tlačená do nějaké formy, významu, prostě trochu kecá (to snad říkal egil) ( - říkám čestný skautský, že nekecá, ale důležité je, jak to chápe člověk z vnějšku; chápu, že to tak může vypadat) a za druhé, že je to prostě přeplácané (a to jo, asi je, ke konci jsem tam frkla všechny zbývající nápady, protože mi je přišlo škoda nevyužít).

a dík, tahle kritika má cenu 


<reagovat 
kink (Občasný) - 9.12.2009 > *
Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 27.12.2009 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 3.1.2010 >  
Doporučil 
<reagovat 
Levity (Občasný) - 7.1.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 11.1.2010 > když si odmyslím tu "poetickou" řeč, to "haraburdí", tak se mi to líbí. :o)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 22.5.2010 > stanislav> :D, odmysli si, prosím, to "haraburdí", stanislávku - přistupuj k textu až po umytí a s vyčištěnejma zubama.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 23.5.2010 > whispermoonlite> aha. dobře. zuby nejsou haraburdí, s tím souhlasím. !!!
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.5.2010 > stanislav> ovšem, jinak nic proti tvým kriticko-naváděcím schopnostem. - zrovna jsem si na FB přečet, jak jsi vyškolil Topola ...:DD - natřikrát, pro sichr, takže už snad přestane prudit s těmi obscénnostmi ohledně svých čtení.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.5.2010 > whispermoonlite> jo, aha, teď sem si přečet ten fejeton - no začínalo to jako nějaká další příhoda ze čtení v EU. :D. Ovšem i tak, vystihls to náramně.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 23.5.2010 > whispermoonlite> dík, topol je dobrý autor, je třeba mu pomáhat... vážim si jeho maminky. :))) a on k ní má dobrý vztah, to je grunt, proto jsem se rozhodl, že mu budu pomáhat se probrat do reality post-industriálu.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.5.2010 > stanislav> česká literatura Ti to nikdy nezapomene, o tom jsem přesvědčen. - a přiznejme si, Topol není jediným autorem, o kterého tak nezištně pečuješ. :D
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 23.5.2010 > whispermoonlite> s tou nezištností jsi na to kápnul.
<reagovat 
Tatranka (Občasný) - 10.6.2010 > "Vbíhají návštěvy, nahá zvířátka", tak to mě dostalo.:)- Jazyk, který se až přeartikulovává, kostrbatí, zaráží a volně rozjíždí. Moc pěkné klubání.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Tatranka (Občasný) - 10.6.2010 >
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 11.8.2010 > Zrovna včera mi Petr Král psal jak se mu líbí tahle báseň, cituji: "Návštěvy jsou (...) báseň, jaká se podaří jen jednou za čas a která rovnou jmenuje (dobrodužně) jakousi „kategorii“ skutečnosti."
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 26.8.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Anna Vítková (Občasný) - 10.5.2019 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 (2)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter