Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ráno, ráno, ráničko
Autor: rinka (Občasný) - publikováno 8.2.2010 (11:53:02)

                                    

V dome na kraji dediny sa zastavil čas od chvíle, ako sa matka dozvedela, že Bojky, Cigán z osady, chce urieknuť obe: ju aj dcéru.

– Dám mu svoju zlatú retiazku a tvoj prsteň s fialovým očkom, – povedala dcére.

– A keď mu nedáme nič?

– Nechcem, aby nás uriekol ako tú Pavlínu ten potulný hypnotizér. Vieš, tú, čo si stále zdvíhala pred kostolom sukne, že ide veľká voda.

– Uriekol Bojky už niekoho?

– Mnohých. Tak hovoria.

– Koho?

– Napríklad Poliačku. Nenesú jej už druhý mesiac sliepky. Najprv chcela dať Bojkymu dve tisícky, ale si to rozmyslela – a tu to má! Potom Ambružová. Potratila. Januščákovci už dvakrát nemohli zabiť prasa. Belo, ten, čo žije so psami v tom malom dome pri štadióne, hovorí, že k nemu chodí veštica, ale nikto ju nikdy nevidel. Nuž tak.

– Ako vieš, že to urobil Bojky?

– Tak hovoria.

– Kašlem na Bojkyho.

– Minule povedal v krčme, že stačí, keby si mu dala... Potom by sme zachránili retiazku aj prsteň, – vysvetľovala matka a hlas jej nadobúdal istotu.

– Čo keby som mu dala?

– No čo asi? – prevrátila matka oči.

– Bojkymu?

– Keď môžeš iným, tak  Bojkymu by si hádam raz mohla.

– S inými je to pre peniaze. Veď vieš.

– Raz ťa neubudne, – povedala rozhodne matka a schovala retiazku aj s prsteňom do puzdra, ktoré zamkla do drevenej skrinky s dvoma holubicami na vrchnáku.

– Ty mi nerozumieš. Ja idem s kým chcem a kedy chcem. S Bojkym nepôjdem.

– Nie je to jedno, či Bojky alebo niekto iný? – skončila rozhovor matka, no na odpoveď nepočkala. Vyšla dať sliepkam a pozbierať vajcia. Upečie makovník a orechovník. Pre istotu to poistí.

So silnejúcou vôňou makovníka sa vytrácal matkin strach z urieknutia. Veď jej hádam pre jeden raz chochol z hlavy nespadne, mrmlala si pri lúskaní orechov. Pri každom rozdrvení orecha si predstavovala, že to nie je orech, ale kúsok z Bojkyho. Vedela presne, ktorý kúsok. Hanbila sa za svoju tvrdosť k dcére a aspoň takto sa starému Cigánovi odplácala za dcérinu potupu. V podvečer sa vybrala do krčmy, aby po krčmárovi odkázala, že teda áno, Bojky večer môže prísť. Len nech je už zajtra ráno, hovorila si cestou domov. Len nech je už zajtra ráno.

Ako sa blížila k domu, videla, že v kuchyni sa svietilo. Pri dverách počula akési hlasy. Dcéra nie je sama. Vstúpila do kuchyne.

– Mama, toto je Ďusi.

Ďusi si práve strkal do úst posledný orechovník, z ktorého sa trúsili omrvinky na stôl. Mal ich na košeli, boli pod stolom a niekoľko ich sedelo Ďusimu vo fúzoch. Matka priskočila ku kredencu a prikryla zvyšok makovníka na plechu servítkou.

– Večer príde Bojky, – oznámila.

– My ideme do mesta, – pozrela sa dcéra na Ďusiho.

– Príde Bojky, – zasyčala matka.

– Kto je to Bojky? – spýtal sa Ďusi, ale nikto mu neodpovedal. Tak len pokrčil plecami a pobral sa za dcérou,  ktorá vo dverách povedala matke:

– Prídem ráno.

 Ráno našla dcéra matku v kuchyni. Stála pri výlevke a pospevovala si.

– Jedna vec ma mrzí, – obrátila sa matka na dcéru. – Že ste mi nenechali ani jeden orechovník.

– Čože? – nechápala dcéra.

– Vravím. Ani jeden. Lebo makovníky zožral Bojky. Ale retiazku a prsteň som zachránila, – žmurkla ľavým okom a ďalej si spievala: ráno, ráno, ráničko...



Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 8.2.2010 >
Body: 5
<reagovat 
step (Občasný) - 8.2.2010 > dobre to bolo
Mam vsak jednu podstatnu vyhradu. Totiz mama aj jej dcera rozpravaju akoby obe citali po veceroch Puskina. To velmi nepasuje k ich "jednoduchosti".
<reagovat 
rinka (Občasný) - 8.2.2010 > Ja si myslím, že reč postáv je primeraná ich postaveniu - všimni si, že väčšinou tu ide o bežné zvraty, nič patetické, nič "vysoké":
- Večer príde Bojky, – oznámila.
– My ideme do mesta, – pozrela sa dcéra na Ďusiho.
– Príde Bojky, – zasyčala matka.
– Kto je to Bojky? – spýtal sa Ďusi..... atď.
– Prídem ráno.
A podobne je ladený prehovor postáv v úvodnej časti.
Akosi nerozumiem tvojej poznámke.


<reagovat 
rinka (Občasný) - 8.2.2010 > Práve tú "obyčajnosť" postáv hodnotila kladne aj literárna kritika /poviedka vyšla v knižnom vydaní a odvysielal ju rozhlas/...
<reagovat 
 step (Občasný) - 8.2.2010 > rinka> len pre istotu, nepotrebujem sa hadat s tebou ani s literarnou kritikou, prosim ziaden flame

Tvoje postavy sa vyjadruju absolutne literarne, pripomina mi to skor Kukucina. Nejde len (ale aj) o vyber slov, ale aj konstrukcie viet, par prikladov:

Bojkymu by si hádam raz mohla.
Raz ťa neubudne
Jedna vec ma mrzí
... Nenesú jej už druhý mesiac sliepky... Belo, ten, čo žije so psami v tom malom dome pri štadióne...

Fakt je, ze dcera sa vyjadruje prirodzenejsie, ale ziadnych ostrejsich formulacii primeranych takej konverzacii sa nedockame.

A mimochodom, zaujimalo by ma do akeho casove obdobia by si situovala svoju poviedku. Sucasnost?

<reagovat 
rinka (Občasný) - 9.2.2010 > Ani ja sa nechcem hádať, samozrejme. Poviedka je súčasná /dokonca sa stala/. Dialógy, ktoré uvádzaš, sú bežné, hovorové. Raz Puškin, raz Kukučín - osciluješ od romantizmu k realizmu. Zatiaľ si ma nepresvedčil, ale rešpektujem tvoj názor.
A potom - prečo by dcéra mala ostro formulovať svoje dialógy? Niekedy stačí náznak, jedno slovo a máš ostrejšiu rekciu ako plamenné reči. V každom prípade ti ďakujem za názor. :D
<reagovat 
zochrova (Občasný) - 10.2.2010 > Já nečtu prózu tady na Totemu.Toto jsem přelousakala a mám takový názor,že mně to součastností nezavání.Mě to připomíná 2.pol.19.stol...k tomu Puškinovi bych se přikláněla...je to na mne moc spisovné...cikány znám...jsem v cikánském území Broumov-Trutnov-Náchod...ty vlastně píšeš i básně formou povídek...to je můj názor
Body: 5
<reagovat 
rinka (Občasný) - 11.2.2010 > Nebudeš veriť, ale tento príbeh sa stal asi pred piatimi rokmi
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter