Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 24.11.
Emílie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Když byl leden z kolekce Výprodej - Sell Out
Autor: juray (Občasný) - publikováno 12.12.2010 (11:43:09)
další ve sbírce>


 miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> 

Kdo chce, ho tam slyší. Hmmm. Vidíš, a to by mi na mysl nepřišlo, že v rytmus se dá prostě jen věřit. Jsem ohromen

 

Každopádně netuším, o jaké délce a jakých intervalech mezi slovy hovoříš. Novočeský verš je založen (Dobrovský, 1795, Böhmische Prosodie) na sylabotónické rytmizaci. To znamená, že záleží na počtu slabik a na počtu přízvuků (to je onen tón). Tím ovšem není řečeno, že by počty přízvučných a nepřízvučných slabik musely být ve veršových dvojicích nutně stejné a naopak, že by taková prostá shoda něco zaručovala. Záleží totiž mnohem hlouběji na vnitřní organizaci verše, který v tomto smyslu dělíme do menších rytmických celků, tzv. stop.

 

Klasická latina jich znala mnoho, v češtině mají smysl tři:

 

trochej - přízvučná, nepřízvučná

jamb - nepřízvučná, přízvučná

daktyl - přízvučná, nepřízvučná, nepřízvučná

 

Verš pak tvoří rytmickou řadu složenou z těchto jednotek. Schéma dané nějakým veršem, pak ve čtenáři vzbuzuje očekávání, že se bude v dalším průběhu určitým způsobem opakovat. Obyčejně k sobě přináleží verše svázané rýmem.

 

Tímto jsme si v kostce shrnuli učivo 5. třídy ZŠ a abych nebyl zlý, přes omezený prostor pokračujme dále.

 

Konkrétní, praktická realizace stop není striktní, často místo pravidla vystačíme s pouhou preferencí, tj. významným výskytem přízvučné nebo nepřízvučné slabiky na dané pozici. Určité konfigurace však možné nejsou. Na tomto místě s teorií raději skončíme, neboť dobrého pomálu a nechci psát dalších 30 stran.

 

Jen ještě ve zkratce připomenu, že čeština je jazyk s pevným přízvukem na začátku slova. Z toho jsou dvě výjimky:

 

1) přízvuk přechází na předložku

2) jednoslabičná slova, přízvuk mají ta, která nesou vlastní význam (zvratné zájmeno "se" je nepřízvučné, "smrt" je přízvučné)

 

Věnujme se nyní textu. Označíme si X - přízvučnou slabiku, x - nepřízvučnou.

 

Nejlépe identifikovatelná strofa je asi tahle

 

Pozvedám své krvavé oči
Xxx x Xxx Xx = daktylotrochej, kdy trochejskou řadu narušuje trojslabičný přízvukový celek "krvavé"
V hodinách chvíle snad neskončí
Xxx Xx x Xxx = jasný daktyl

 

Nemůžu spát i když nemám sil

Xxx X x x Xx X = budiž daktyl

Teď přeju si aby čas se vrátil

x Xx x Xx X x Xx = nebýt onoho předřazeného "Teď", jednalo by se o čistý jamb, takto nám v dvoudobé řadě překáží daktylské "přeju si", více daktylu tam však není

 

Vidíme, že příslušné verše si rytmicky vůbec neodpovídají, ani v tendenci...

 

Mohl bych rozebrat i strofy další, kde je situace mnohem více neujasněná a zmatečná.


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli miroslawek
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10 11 12 13
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter