|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
Film Králova řeč – to je inspirace skutečným příběhem anglického krále Autor: čaro (Občasný) - publikováno 9.3.2011 (11:48:43)
|
| |
- aneb jak se herec Colin Firth „prokoktal až k Oskarovi“
I když premiéra filmu Králova řeč (The King´s Speech) je v českých kinech datována až k 10. březnu, už nyní je jasné, že se diváci můžou těšit na historické drama neobvyklé kvality. Jako námět si jeho tvůrci vypůjčili docela malou, ale zvláštní část anglické historie – koktavého anglického krále Jiřího VI. – s jehož osobou se na filmovém plátně dokonale ztotožnil Colin Firth. Tak dokonale a přesvědčivě upoutal herec Firth v hlavní roli coby Jiří VI. a film samotný taktéž, že za něj sklidili Oskara za rok 2010 (dále ještě v kategoriích Film roku a Původní scénář)!
Připomeňme si ale hlavní dějovou linku zfilmovaného historického námětu, jehož knižní předlohu vydává nakladatelství Mladá fronta stejnojmenně jako Králova řeč od dvojice autorů Mark Logue - Peter Conradi. Po smrti krále Jiřího V. nastoupí na trůn Eduard VIII., který skandálně abdikuje a na jeho místo nastoupí jeho mladší bratr – sice zodpovědný, ale trochu vyplašený Jiří VI., který trpí vadou řeči a na veřejné projevy nebyl nijak připravován… Jeho noční můrou je tedy mluvit před veřejností a navíc ještě nově do přímého rozhlasového přenosu…
Situaci vezme do svých rukou nejprve králova manželka Alžběta (Helena Bonham Carter). To ona vyhledá specialistu a přiměje krále, aby na svéráznou „logopedii“ docházel za mužem, jehož způsob léčby je poněkud zvláštní. Terapeut řeči Lionel Logue (Geoffrey Rush) a král (Colin Firth) k sobě zprvu hledají složitě cestu. I přes strasti, které výrazným osobnostem ztrpčují práci na zásadním králově projevu, dojde mezi terapeutem a „neobvyklým pacientem“ k důvěře. Král tak vadu řeči s pomocí terapeuta Loguea, rodiny, vlády i Winstona Churchilla, nakonec překoná. Dokáže obstát i ve chvíli, kdy je třeba, aby v rádiu přednesl zásadní projev celému anglickému národu, který se právě ocitl na prahu druhé světové války…
FOTO (c): Bonton FILM
|
|
|