Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Dárcovství krve z kolekce Různé reportáže
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 8.8.2000 (08:53:43), v časopise 9.8.2000
další akce>

Dárcovství krve
Je úterní ráno, nacházíme se na transfůzním oddělení Ústavu hematologické a krevní transfůze blízko Karlova náměstí v Praze. Každé ráno do deseti hodin tu potkáte dárce krve, sedí tu především mladší lidé. S příchodem doby dovolených některé nemocnice trpí nedostatkem krve pro důležité operace, vítají tedy každého, kdo je ochoten tuto životodárnou tekutinu darovat pro záchranu života jiných. Jakýsi mladý muž vyplňuje ne příliš obsáhlý formulář s nápisem "Dotazník pro prvodárce krve". Ten vyžaduje uvedení prodělaných zdravotních obtíží dárce, podpis různých závazných prohlášení. Tomuto muži pokládáme několik krátkých otázek :

Proč jste se rozhodl darovat krev ?
Protože mi to připadá být přirozené.

Přirozené ?
No prostě přirozené, jako staré oblečení nehodím do popelnice, ale odnesu jej do charity, přišel jsem dnes sem.

Víte, kolik krve Vám bude asi odebráno ?
Něco jsem slyšel, že asi 450 ml.

Daruje krev někdo z Vaší rodiny ?
Ne, jen kamarádi z vejšky, vypravuji se sem už dost dlouho, až dneska jsem se tak nějak rozhodl.


Sestra je velice ochotná, posadíme se do místní jídelny, pokládá svaz
ek karet a klíče na stůl.

Jak staří lidé mohou darovat krev ? Vidím tu dost mladých lidí ?
Mohou to být lidé od 18 do 60 let věku, dochází k nám dárci rozličného stáří, máme skutečně radost z těch mladších, kterým není lhostejný osud ostatních.


Jaké jsou výhody ze strany státu ? Nelákají ?
Každý dárce má nárok na například na snížení základu daně o 2000 Kč či nárok na odpočinek v konaný den odběru, ale vzhledem k tomu, že člověk, který krev daroval je v den odběru mnohdy poměrně dost oslaben, pochybuji o těchto lákavých motivech.

Že by humánní důvody ?
Pevně v to doufám a jsem v to přesvědčena, těch výhod, které se dárci dostávají, není skutečně mnoho. Kdo chce darovat krev, činí tak zejména ze svého osobního přesvědčení, že napomůže něčemu dobrému.

Kolik krve dárci odebíráte ?
Od 300ml do 450 ml, obvykle těch 450 ml.

To je hodně.
Ano, je to dost, dárce hned po odběru dostává napít tekutiny a malé občerstvení, je důležité, aby hodně pil.

Za jak dlouho dojde v těle k obnově krve ?
Záleží samozřejmě na pacientovi, u průměrného pacienta obnova tekutin proběhne asi do 24 hodin, obnova červených krvinek do zhruba týdne.

A stává se Vám, že někdo ztratí vědomí ?
Někdy se to stává, vážné stavy tím však nenastanou, potíže s tímto mají hlavně prvodárci a lidé, kteří jsou např. před odběrem hodně unaveni nebo pokud nesnídali.

Co vím, před běžnými zdravotními odběry se nikdy snídat nesmělo, že by výjimka ?
Ale ne, máte svým způsobem pravdu, dárcům doporučujeme posnídat rohlík s čajem, nesmí jíst především mastná jídla.

Jak často může člověk k odběrům docházet ?
Muži jedenkrát za tři měsíce, ženy jednou za čtyři měsíce. Dárce nesmí v posledním měsíci prodělat žádná virová onemocnění a brát antibiotika, nesmí prodělat žloutenku, malárii a ostatní tropické nemoce, nesmí žít promiskuitním životem. Žena by měla být uprostřed svého menstruačního cyklu, ženy těhotné a ženy tři měsíce po ukončení kojení krev rovněž dávat nesmějí.

Vyšetřujete dárce před každým odběrem ?
Samozřejmě. Každý dárce by v lahvičce měl s sebou přinést ranní moč, ze které zjišťujeme především přítomnost cukrů v krvi, popřípadě u žen těhotenství. Pak provádíme také rozbory krve.

A co když dárce moč doma zapomene ?
Nevadí, kelímků tu máme dost.

Jak probíhá takový příjem prvodárce krve ?
Prvodárce krve musí být přísně odborně vyšetřen po všech stránkách svého zdraví. Nejdříve mu odebereme k rozboru krev a odevzdá moč, posléze je vyšetřen odborníkem. Pokud projde našimi testy a je v daný den schopen krev darovat, může ji darovat na místě.

 

Seznam zařízení s transfůzní službou a více informací, ze kterých bylo rovněž doplňkově čerpáno, naleznete na adrese http://www.pendulus.cz/krev/index.html

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář sab - 8.8.2008 > ja jsem byla davat dnes poprve a divne mi je,to jo,ale spis by me zajimalo co s tim-co si dat k jidlu nebo tak,abych urychlila obnovu krve...
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 8.8.2008 > Osobne krev bohuzel davat nemohu, nicmene co vim, musi se po darcovstvi hodne pit, podporu tvorby cervenych krvinek zapricinuje zelezo (cervene maso, orisky, listova zelenina, cervena repa, mrkev), puvodni objem krve by se mel dotvorit snad uz do dvou dnu. Nejsem ale doktor, jen samouk, radeji si to jeste nekde over..:-)
<reagovat 
čtenář Evina - 21.12.2009 > Já chodím darovat taky do ÚHKT krev a destičky celkem už 7 let, hlavním důvodem je opravdu touha pomoci
<reagovat 
Sarken (Občasný) - 9.8.2000 > Martine: za tuhle reportáž ti moc děkuji po svých patnáctinách jsem si to namířila do nemocnice právě s úmyslem darovat krev, pochopitelně mě nevzali ale za půl roku mi bude 18 a tak to zkusím znovu díky Tobě už vím, co a jak na hlubokou kritiku se necítím, podle mého tam je všechno, co bych od reporáže čekala
<reagovat 
T.h.e_O.n.e () - 11.8.2000 > Tedy takovýchto informací by mělo být víc..mnohem víc.Dobrá práce...
Body: 5
<reagovat 
čtenář Radka - 8.3.2001 > Martine, psat reportaz na toto tema je sice fajn, ale moc ze z toho clovek nedozvi. Nezbyva nez se tom docist jinde. Dik aspon za ten odkaz. Hodne informaci se dozvite tez na http://www.tofnkv.cz/ Ja uz jsem krev davat byla. Doporucuji vsem, kteri se na to chystaji, aby v zadnem pripade nevynechali snidani. Muzete si dat rohlik s medem nebo marmeladou, caj nebo kafe. Jak je v reportazi zmineno, kdyz hladovite, je velka pravdepodobnost, ze se vam udela blbe.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
(2) 3
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter