Samosběr českých banánů předčasně ukončen, co s nimi? Do redakce se nám dostala následující zajímavá výzva:-)
Abnormální sucha v jižních Čechách způsobily velké problémy s pěstováním banánů. Sucha, která sužují zemědělce v celé republice, se podepsala na první pokusné sklizni banánů na experimentální farmě poblíž Českých Budějovic. Nedostatek vláhy způsobil, že žádný z vypěstovaných banánů nedosáhl požadované prodejní míry 25cm. Investice do první české banánové farmy byly značné. Již od prvních kroků, kdy se musela vyšlechtit speciální studenomilná rostlina s plody upravenými našim klimatickým podmínkám, až po skleníky se speciální klimatizací sloužící k simulaci počasí tropických oblastí, kde banány většinou rostou. Škody jdou do miliónů, sdělil nám hlavní farmář Aleš Vaněk, který přišel právě s nápadem pěstování a samosběru banánů. Samosběr měl probíhat v podobném stylu, jako je tomu u jahod. Tato forma sklizně je pro zemědělce i spotřebitele mnohem výhodnější a příjemnější, než kupovat ovoce v supermarketech. Důsledkem špatné úrody je fakt, že žádný z českých obchodních řetězců nemá o podmírové plody zájem. Proto se majitelé sklizně rozhodli věnovat banány alternativním uměleckým společnostem. Celou sklizeň českých banánů odkoupila společnost ART Production za symbolickou cenu a rozhodla se banány využít na podporu mladých umělců v Praze. Podle mluvčího této instituce budou z banánů následně vytvářeny nevšední umělecké artefakty a zároveň bude ovoce využito v různých kampaních po celé metropoli. Například umělci, kteří pro své projekty využívají primárně ateliérů MeetFactory, se rozhodli odstartovat svou banánovou tvorbu dne 19.5. 2012 přímo v centru Prahy. Dílo má prý vyjadřovat letní naladění organizace pro nadcházející měsíce. Více informací již brzy, proto buďte ve střehu!
|