Ahoj, máte tu seznam rubrik také pro annonce?
Deus ex machina [déus ex machíná] je literární termín, který se v češtině ustálil pod svým doslovným překladem bůh ze stroje.
Deus ex machina pochází z antického divadla. Je to způsob, kterým antičtí dramatici řešili zdánlivě neřešitelnou situaci, do které se dostal hlavní hrdina. V takovém momentě byl na jeviště prostřednictvím mechanického zařízení spuštěn nějaký bůh (často v podobě sochy) a situaci rozřešil. V pozdějších dobách se takto označuje už jen princip náhlého a nečekaného vyřešení situace.
Klasicismus
Vzhledem k tomu, že období klasicismu čerpalo všemi možnými způsoby z antických tradic, se tento princip v klasicistním dramatu často objevuje. Jako příklad můžeme zmínit zakončení komedie Tartuffe od Molièra. Do prohry Orgona vstupuje králův posel, a vše dostává jiný směr.
Současnost
Dnes se termín deus ex machina používá v přeneseném významu jako někdo (popř. něco) náhle se objevující a přinášející nečekané řešení, zejména v literatuře, řidčeji i jinde. Příkladem může být např. povídka Jestřáb kontra Hrdlička od Svatopluka Čecha a zásah doktora Volného; nebo film Země nikoho (No man's land, 1993), kde tímto rčením komentoval voják mírových sil přílet vrtulníku s nadřízenými.
* ♥ Vogue eeeee
No jasně:
Dobrý den, stačí mi jedna, nehlaste se všechny... Deu Sex Machina a Jirka by rád tedy oslovil ženu Sex Machina přiměřeného věku ale není podmínkou, kde se jasně promění sny ve skutečnost a skutečnost ve sny, kde žena má přehled a umělecké zaměření a chuť cestovat za zážitky do přírody i jinam, kde je praktická a vnímavá partnerka. Deus Ex Machina, ať to není jen machinace. Deus Ex Machina kde jsi?
:-) |