Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Čekání na smrt. z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 20.4.2014 (09:42:45)
další>

     Ležím v bílém smutném pokoji a oknem sleduji štěbetající vrabce na starém platanu v zanedbané nemocniční zahradě. Je mi zle a nedokážu se soustředit ani pár vteřin na jedinou věc. Moje mysl se vrací do dětství a klouže vzpomínkami, jako bych listovala v albu starých zažloutlých fotek. Mám ohromnou žízeň, ale není v mých silách zavolat sestru, natož se sama napít. Cítím, jak odchází bolest, zavírají se mi oči a vím, že za malou chviličku usnu. Nedokážu popsat, jak moc je spánek osvobozující. Jsem zase malá holka, běhám po louce plné květin, okolo poletují motýli a já běhám se síťkou a snažím se, toho nevětšího běláska přidat do své sbírky. Slunce svítí a hřeje a já mu nastavuji tvář, i když vím, že tím budou mé pihy ještě zřetelnější.

    Pobudila mne sestra. „Musíte se napít, paní Vosecká,“řekla docela vlídným, klidným hlasem a malinko se usmála. Poděkovala jsem a sestra mi ještě vyměnila kapačku, upravila polštář, usmála se a řekla, že zase za chvilku přijde. Je zvláštní, jak sestra Markéta dokáže být milá a tvářit se, že bude vše v pořádku, když ví, jako všichni doktoři a sestry, že konec se blíží a v postatě již není žádná naděje na moje uzdravení. Říká se, že naděje umírá poslední, ale tak to bohužel vůbec není. V momentě kdy se dozvíte pravdu, vás naděje ihned opustí a místo ní se k vám nastěhuje zklamání a beznaděj. Zaplní váš mozek a nedovolí vám ani na malou chvilku myslet na něco jiného než na smrt a na to jak je svět nespravedlivý. „Vždyť je mi sotva čtyřicet,“ říkáte si, ale víte, že vzdor a vztek stejně nic nezmění.

    Již od školních let, jsem neměla ráda, když o mne někdo rozhodoval. Budeš chodit do družiny, pojedeš na letní tábor, půjdeš na střední školu a tak stále dokola. A najednou někdo rozhodne, že jste na světě už dost dlouho a že ta potvora rakovina nejde léčit, a že konec je nevyhnutelný. Vadí mi, že neuvidím dospět své děti, že opustím muže, že jsem spoustu věcí nestihla udělat a mnoho slov nestihla blízkým říci. A hlavně cítím, že nyní už by ta slova nezněla tak, jak bych si přála, a to mne trápí asi nejvíc. Slzy se mi derou do očí a mám vztek na nemoc, na sebe a snad i na celý svět.

     Znovu usínám a nastává podivný zázrak. Dýchám volně, nic mne nebolí, běhám po louce plné květů a jsem nějakým zvláštním způsobem šťastná. V duši mám klid a má mysl je čistá. Je to velice zvláštní pocit. Návrat do reality je bolestivý a nepříjemný. Opět přišla sestra Markéta. „Za chvilku budou návštěvy a tak se musíte dát do pořádku,“ řekla s úsměvem. Převlékla mi noční košili, umyla mne a učesala. Natřepala polštář a trochu zvedla postel, abych lépe viděla. Všimla jsem si, že muž již stojí na chodbě a hovoří s lékařem. Markéta se ke mně naklonila a pošeptala mi do ucha, že můj muž je opravdu fešák a usmála se. „Já vím,“řekla jsem a také jsem se usmála, ale to již vcházel do pokoje Milan. „ Mluvil jsem s doktorem a chtěli by zkusit ještě nějakou další léčbu. Operace sice většinu tkáně odstranila, ale teď je třeba zajistit, aby se to dál nešířilo.“ Pochopila jsem, že mne čeká další ozařování a další chemoterapie. „Milane, já už nechci žádné pokusy,“zvedla jsem noční košilku, aby viděl, jak ohromnou a ošklivou jizvu na břiše mám. „Ale jdi, já tě budu milovat i s jizvou,“ řekl Milan a dlouze se mi díval do očí. A já mu tak nějak uvěřila a naděje se vrátila a vytlačila trochu beznaděje z mé duše.

     Třetí den chemoterapie je hrůza hrůz největší. Již od noci mne bolí celé tělo. Kůže mne pálí a hlava mi hoří. Jakoby mne něco spalovalo zevnitř, pomalu buňku po buňce. Mám hroznou žízeň, ale spolknout jediný hlt čaje nebo vody, je nepředstavitelný problém. Nicota v hlavě zase vyhrála a zatlačila naději někam do kouta. Chvilkami si přeji, aby už byl konec. Vysvobození je ve spánku a tak spím, jak jen to jde. Probouzím se jen na pár minut a opět upadám do podivného spánku. Tentokrát cítím bolest i ve spánku. Sny jsou podivné, černé, smutné až děsivé. Ani probuzení není o nic lepší.        

     Propadám stavu, kdy je mi již všechno jedno, jen chci, aby to netrvalo dlouho. Ve smrti cítím vysvobození. Sice nejsem věřící, ale napadá mne, že je to trest za hříchy co jsem provedla. Odmlouvala jsem matce, chodila jsem za školu, tajně jsem kouřila a lhala. Ale nejvíc mne trápí, že jsem před několika lety podvedla Milana. Byla jsem mu nevěrná, sice jen jednou, ale vzít zpátky to nejde. „Bože tak už si mne odveď,“ řekla jsem nahlas a slzy mi přitom stékaly na tvář. Ani jsem si neuvědomila, že Markéta stála u mne. Otřela mi slzy a řekla jednu zvláštní věc: „ Já doktorů věřím, paní Vosecká, myslím, že budou dělat vše pro to, abyste tu nemoc porazila. Jen byste jim v tom měla trochu pomoci. Myslím, že musíte hlavně vy hrozně moc chtít a uvidíte, jak bude vše snazší.“ Uvědomila jsem si, že má asi pravdu a naděje se opět vrátila a zaplnila moji duši.

    Dnes je mi nepatrně lépe, ale vím, že mne čeká druhá řada chemoterapie. Dnes jsem se po dlouhé době viděla v zrcadle. Vůbec jsem se nemohla poznat. Vypadala mi většina vlasů a zbytek mi oholila sestra Markéta. Podařilo se mi sníst trochu jídla, ale sebemenší pohyb mne hrozně vyčerpává. Usínám velmi často, ale již nemám žádné sny. Někdy mne napadá, že jsem si všechny sny už vysnila a že ta prázdnota, co vidím, je to co mne čeká. Dost o tom přemýšlím, jaké to na té „druhé straně“ vlastně je. I když nejsem vůbec nábožensky založená, stále se mi vnucuje myšlenka, že život takhle končit nemůže a že něco „potom“ fakt musí být.

    Venku je vítr a kapky deště bubnují na parapetu. Je mi zle jako nikdy předtím. Ani otočit se nemohu a tak jen civím do stropu a poslouchám déšť. Čekám na znamení, nebo hlas, který by mi řekl, že už je to tady. Smrt si dává na čas. Jaké to asi je. Bolí to?. Nebo jen zavřete oči a je po všem? Podobné myšlenky si mi honí hlavou. Uvědomila jsem si, že již vůbec nepláču. Asi již nemám žádné slzy. Možná že právě tohle je to znamení na které čekám. Alespoň hlas nebo zvuk, nebo anděl průvodce smrtí, ale nic se neděje. Jen se začalo stmívat a venku se rozsvítila pouliční světla. „Třeba čeká na půlnoc,“ napadlo mne, „tak mám čas, ještě se trochu na tu cestu prospat.

   Probudilo mne slunce. Byla jsem slabá a unavená, ale bolest byla daleko menší než poslední dny. Přišla Markéta a zeptala se, jak se dnes cítím. „Mám hlad,“ozvalo se z mého hrdla a já ten hlas vůbec nepoznala. Markéta se usmála. „No to je dobře, to je opravdu moc dobře.“ Pomohla mi sníst pár lžiček jogurtu a znovu jsem usnula. Slunce již bylo hodně vysoko a hřálo mne do tváře.

    Dnes dopoledne přišel primář a oznámil mi, že jsou si jisti, že se rakovina dál nešíří. „Teď už by vám mělo být jen lépe,“ řekl primář a pohladil mi ruku a usmál se. Všimla jsem si, že ptáci venku, začali znovu štěbetat a sluníčko začalo tak nějak víc hřát a já se cítila lépe. Odpoledne přišel Milan a oči mu zářily. „Mluvil jsem s primářem a vše jak se zdá vypadá dobře.“ Políbil mne a já plakala. Slzy se mi vrátily do očí, pomyslela jsem si, že je to je znamení. „Miluji tě, Milane,“ řekla jsem potichu a on se na mne tak divně podíval. „ Co se stalo Martino?“ „Jen chci, abys to věděl,“ řekla jsem a slzy mi začaly téct proudem.

     Pan primář mi ale na rovinu řekl, že se stává tak v polovině případů, že po deseti nebo patnácti letech nastává recidiva a že budu muset chodit na pravidelné kontroly a být na sebe opatrná. Vím, že jsem dostala ještě jednu šanci a patnáct let je dost dlouhá doba, dát všechny věci do pořádku. Rozhodla jsem se, že začnu tím, že všem, které mám ráda, řeknu, jak moc je miluji a jak mi na nich záleží. Je to sice divné, ale já to tak potřebuji. Sama pro sebe. A Jako druhou věc plánuji navštívit kostel. Mám potřebu tam jít a říci, že jsem poznala jak důležité je věřit. Třeba mne vyslyší a těch let nebude patnáct, ale třeba trochu víc.

    Opravdu jsem vše takhle udělala. Překvapil mne Milan, jak reagoval úplně klidně, když jsem se mu přiznala k té nevěře. Řekl jen, že to tušil, ale nechtěl, aby se naše manželství rozpadlo a během času se vše nějak uklidnilo. Jsem moc ráda, že ho mám, protože je to nejlepší co mne potkalo v mém životě.

No a dnes je to skoro dvacet let a stále jsem tady. Život se mi změnil a dnes již vím, že pro život jsou důležitější věci než peníze a postavení. A až to jednou doopravdy přijde, myslím, že budu připravena.

 

Volně podle vyprávění paní Vosecké z Klatov.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Marta - 20.4.2014 > Tak to je teda silný příběh a moc dobře napsaný. Moje maminka také bojovala s rakovinou a tak jsem poznala, že je to podle skutečného příběhu. Děkuji za připomenutí jak křehký náš život je.
<reagovat 
čtenář Petr - 20.4.2014 > Moc sem nechodím, ale tohle mne dostalo.Přestě takhle umíral můj otec. Moc dobré.
<reagovat 
Světlonoška (Občasný) - 20.4.2014 > Jeden z nadějných příběhů, kterých není mnoho. Poutavě napsaný, dojímavý.
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 22.4.2014 > Světlonoška> Děkuji za zastavení.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 20.4.2014 > Úplně mne to dostalo. Jeden z nejlepších příběhů v poslední době. Moc hezky se to četlo.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 22.4.2014 > vilma999> Děkuji za zastavení.
<reagovat 
Marten (Občasný) - 21.4.2014 > Velmi silný příběh a dost dobře napsané.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 22.4.2014 > Marten> Děkuji za zastavení.
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 22.4.2014 > líbí se mi líčení postupu opětovné touhy po životě a také odstavec o snech
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 22.4.2014 > František Vyrut> Františku děkuji moc. Když mi to ta paní vyprávěla, bylo vidět jak silné emoce to v ní zanechalo. Ale popsat to tak, aby to člověk cítil jako ona, to prostě moc dobře nejde. Díky.
<reagovat 
čtenář M.Svoboda - 21.4.2014 > O tomhle se dost špatně píše. Určitě to vyvolává v každém emoce. Uvažoval jsem o tom trochu to rozepsat, ale pak by to asi vypadalo jako horor a to bych nechtěl. Tak že dobré. Hezky se to četlo.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 22.4.2014 > čtenář> Díky moc.
<reagovat 
jarra (Občasný) - 23.4.2014 >
Doporučil 
<reagovat 
jarra (Občasný) - 23.4.2014 > Napsal jste to napínavě. Vašim příběhům by moc slušel voňavý křídový papír a tvrdé desky
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 23.4.2014 > jarra> Jsem velice potěšen a děkuji za zastavení. Hezký den.
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 24.4.2014 > velmi oslovilo
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 24.4.2014 > Mbonita> Moc děkuji za zastavení. Musím přiznat, že je to velmi složité téma a patrně se dotkne hodne lidí. Děkuji.
<reagovat 
čtenář Petr - 25.4.2014 > Na základě doporučení jsem přečetl několik tvých příběhů. Musím uznat, že dost dobře napsaných. Souhlasím s Jarrou chtělo by to na papír. !!!
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 25.4.2014 > Velmi dobře napsáno. Velmi silný příběh ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 25.4.2014 > sibyla> Děkuji moc. Myslím, že chápete jak těžko se o tom píše. I když člověk mluví s osobou, která to prožila, stejně se nedokáže vcítit do toho, co člověk v takové situaci prožívá. Děkuji moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 (89) 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter