Mike D. The Beastie Boys
Michael Diamond, better known as Mike D (born November 20, 1965)
https://www.youtube.com/watch?v=W_CJsTC1o-E
Měl jste učitele nebo někoho, kdo vás vedl? Pokud ano, co
jste se od něj naučil, co vám dal?
Pořád nějakého hledám. Měli jsme štěstí a potkali jsme lidi, kteří
nás vždycky postrčili dál, řekl bych, že to vlastně byla jedna pomocná ruka za
druhou. Například David Pardone s námi natočil první desku v Rat Cage
Records, musíme poděkovat Ricku Rubinovi a Russellovi a tak dále. Jako
inspiraci bych chtěl uvést svého staršího bratra, New York, jeho hudbu a
kulturu, a pak taky kamarády, z nichž se posléze stali kolegové
v kapele.
Jaká byla vaše první práce v oboru a jak
jste k ní přišel?
Kromě hraní jsem měl spoustu všelijakých zaměstnání, abych se
uživil, ale první práce v tomhle oboru byla skupina Beastie Boys. Nejdřív
jsme byli s Adamem Yauchem a Johnem Berrym kamarádi, chodili jsme na různé
koncerty, pořád jsme někde lítali, až jsme postupně dospěli k názoru, že
bychom si chtěli a mohli založit vlastní kapelu.
Jak jste se prosadil a co s vámi ta velká
událost udělala?
Prosadili jsme se asi hned při prvním koncertu, dá-li se tomu
vystoupení tak říkat. Bylo to na šestnáctých nebo sedmnáctých narozeninách
Adama Yaucha. Oslavu jsme zorganizovali v půdních prostorách na Upper West
Side. Dave Parsons tehdy měl dole na Manhattanu nahrávací společnost Rat Cage,
specializoval se na punk a rock. Tehdy taky byl na oslavě, pak za námi zašel a
nabídl nám: „Kluci, kdybyste chtěli desku, tak stačí říct. Dáme ji dohromady.“
A tak jsme se dostali do kurzu. Tehdy jsme společně hráli dva tři dny, víc ne.
Co vás den co den motivuje k další práci?
Připadá mi, že jsme měli obrovské štěstí a jsem hrozně rád, že
můžu pracovat se dvěma nejlepšími kamarády, takže jsem vděčný za každý den
společné práce. Nahrávání a zpívání nás baví, navíc prostřednictvím hudby
můžeme ventilovat i to, co se děje kolem nás i v nás, to je paráda.
Jaké
vlastnosti vám nejvíc dopomohly k úspěchu?
Smysl pro detail. Ale to je asi samotná podstata, jinak by se
člověk dřel jako mezek, ale nikam by nedošel. A taky člověk musí věřit tomu, co
dělá, musí být přesvědčený o tom, že právě k tomuhle byl stvořený. Sám
nejsem dokonalý příklad, jelikož zpočátku jsme byli jen nadšenci a posluchači,
s hraním jsme začali vlastně docela pozdě. A když už jsme začali, hráli
jsme pro radost, nabídka na výdělek byla dost nečekaná. Mám dojem, že jsme
výjimka, která potvrzuje pravidlo, protože vím, jak druzí dřou, aby mohli
natočit první desku. Mám dost známých, kteří zkoušeli a hráli jako o život, ale
cíle nedosáhli. Pak zase znám lidi, kteří taky makali jako šílení a nakonec se
prosadili. Každopádně nadšení nestačí, je třeba ještě oddanost a vytrvalost.
Kdybyste na samém začátku věděl to, co víte dnes, co byste tehdy
udělal jinak?
V první řadě chci říct, že každou chybu nebo neúspěch
považujeme za zdroj změny a posunu dál – bez nich bychom se byli tolik
nenaučili. I proto jsme k sobě maximálně otevření a upřímní, nemá cenu,
abychom si lhali do očí. Jsme tým, děláme všechno společně, nehrajem si každý
na svém písečku. Kromě jiného klademe obzvlášť velký důraz na kamarádství,
takže ať se ve světě hudby děje cokoliv, my držíme spolu. To nás taky hodně
posiluje. Sice nám nějakou dobu trvalo, než jsme na to přišli, ale teď je to
pravidlo číslo jedna.
Jaké
největší ponaučení jste si odnesl?
Největším ponaučením pro mě jako hudebníka je, že s lidmi mám
vždycky jednat co nejslušněji, ať dělají cokoli, ať se jedná o kohokoliv.
Prostě s každým jednám zdvořile.
Která alba vás oslovila?
The Slits – „Cut“
Bad Brains – „Attitude: The ROIR Sessions“
Sly & the Family Stone – „There´s a Riot Going On“
Run-D.M.C. – „Run-D.M.C.“
Stevie Wonder – „Talking Book“
Měl jste jako dítě v pokojíčku plakáty na zdi? Kdo na nich byl?
Byli to Isaac Gates a Beatles (plakát k albu White Album).
Která představení, akce nebo koncerty vás nejvíc zaujaly?
The Commodores, Bob Marley a the Waiters a Kurtis Blow
v Madison Square Garden v NY v roce 1979.
The Clash v Palladiu v New Yorku.
Bad Brains, bar Country, Blue Grass & Blues v New Yorku.
Které písničky vám přirostly k srdci?
Bob Dylan – „Forever Young“
Beatles – „Across the Universe“ nebo „It´s All Too Much“
Public Enemy – „Bring the Noise“
Stevie Wonder – „10 Zillion Light Years“
Bob Marley – „Get up, stand up“
Zkuste uvést maximálně deset rad pro ty, kteří se chtějí
prosadit v hudebním průmyslu.
Buďte vstřícní a ohleduplní. Proč by člověk měl být nepříjemný,
když může být milý?
Nejdříve myslete na druhé, teprve potom na sebe. Na první pohled
to možná vypadá divně, protože člověka napadne, že takhle to daleko nedotáhne,
ale ujišťuju vás, že opak je pravdou.
Nečekejte, až vám někdo řekne, co máte dělat. Pusťte se právě do
toho, co je podle vás třeba udělat.
Pokud vás někdo – nadřízený, kolega, kdokoli – požádá, abyste něco
udělali, nikdy nezklamte. Když něco nepůjde, svět se samozřejmě nezboří, ale
dotyčnému to předem řekněte a vysvětlete.
Buďte upřímní. Lež vede jen k dalším lžím, ty zase
k nedůvěře a pak se začarovaný kruh uzavře.
Buďte dochvilní. Na tomhle pracuju pořád, ale věřte mi, že je to
hrozně moc důležité. Jakmile přijdete pozdě, dáváte druhému najevo, že vám na
něm zas tolik nezáleží nebo že si svého času považujete víc než jeho.
Soustřeďte se na jednu věc, nenechte se zahltit. V současném
světě na nás působí tolik podnětů, že nevíme kam dřív skočit. Rozložte si cíle,
požadavky nebo úkoly na dílčí body a pak je probírejte jeden po druhém.
Ke každému se chovejte ohleduplně, mezi lidmi nedělejte rozdíly,
protože tak to má být a protože lidi, kteří jsou dneska poslíčky, číšníky,
servírkami, sekretářkami a tak dále, mohou už zítra být velkými hvězdami,
řediteli, manažery a tak dále a tak podobně.
SURE SHOT
(NAKLÁDAČKA VE STEREU)
Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
je to fajn ty nemůžeš ochabnout nepolevíš a
nezůstaneš stát
Mike D nastup a rozezni nakládačku mladosti
s jistotou
Já mám fungl novej tranz zaručen jak velkoměstské
volání džungle
jsem důvtipnej jako Dr. John, prima, Mr. ZuZu
jsem novomanžel, nejsem ještě po rozvodu yeah
a všechno o co se snažím je zahrát funky jako
Lee Dorsey
tohle je odběr Pelhamu, raz dva tři
jestli chcete tranzovej rým, tak se pojďte na
mě kouknout
já mám férového spasitele s unikátní
rýmovačkou
jedu nezastavitelně, nikdy mi neskončí tahle nakládačka
a přísný stisk ruky je styl, co já jedu
nikdy nehraju u mikrofonu v punčocháčích
všem na očích
nalepím si na ucho brejle a jsem připravenej
uhánět
protože na prknech je kámoš, kterému říkají
Mario
ty se vyznáš jako studiovej hudební inženýr a
víš, že já ovlivním
všechny šprýmaře na mejdanu, co jsou mi
v patách
spouštím větší nakládačku než můj oblíbenec
John Woo
a dávám do toho šílené koule gradace jako
bych byl Rod Carew
Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
víš to, že nemůžeš ochabnout, nemůžeš polevit
a zůstat stát
Ad Rocku ty nastup a rozezni nakládačku
svěžesti s jistotou
Hurricane zaútočí a zakroutí vám s prdelí, až
vám tím prdne váš ušní bubínek
poslouchejte všichni, protože přeřadím
rychlosti
jsem drzej jako Dougie (Doug E Fresh), když
nosím brejle
a u mikrofonu vystupuju jaksepatří
já jsem přesnej jako hodinky když hraju
hip-hop
nejlepší nakládačkou je i moje výbava
krabiček od mýdel
a já mám víc rýmů než prošedivělých vlasů
a je jich kurva dost, protože si to užívám, ó
jé
mám v hlavě díru a už není nikdo, kdo mi
jí vyspraví
musím si utřídit myšlenky, přemýšlím až moc
yeah jak ňákej vykutálenej hromotluk
yeah všichni si jen berou a berou, berou
berou berou
já musím od nich vycouvat, já musím jít rozjímat
já jsem jako Lee Perry jsem tak odhodlán
hrát mimořádně kvalitně u mikrofonu a pak se
vytratím
jsem jako Vaughn Bode jsem čaroděj Cheech
nikdy vás neopustím, no tak neslyšíte?
„Oh Oh Oh Oh Oh Oh ano jistě to je tak hezky
uvolněné“
Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
je to fajn, nemůžeš přeci ochabnout,
nepolevíš a nezůstaneš stát
MCA nastup a rozezni pecku, perlu a především omračující nakládačku s jistotou
Chci říct maličkost co je tu už dávno potřeba opovrhování ženami musí být dávnou minulostí
všem matkám a sestrám a dámám a kamarádkám
chci nabídnout svoji lásku a respekt až do
konce
říkáš, že je mi přes dvacet a měl bych se
flákat
ale já dřu víc než kdy předtím a mohla bys
tomu říkat frajeřina
asi se posadím na gauč a budu sledovat televizi
yeah já pořád zapínám gramec a nehraju z
cédéček
já jsem tamten mrňous
v rohu naprosto zkažené dítě
a já chci, takže si vezmu kousek buchty
proč ne, já nezklamu trapně
myslíš si, že změním styl, ale on mi po všech
směrech vyhovuje
nosím spodní prádlo přizpůsobivé na kousku
gumičky
používám mikrofon na hovadiny je vyrobený
z plastu
abych rozesílal rýmy ke všem národům
jako dunivý zvon když máme špatnou úroveň u
sdělovacích prostředků
Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
tak abyste nepolevili neochabli nezůstali
stát
to je fajn nemůžete ochabnout nepolevíte a
nezůstávejte stát
nastupte i vy a rozezněte svoji nakládačku s koulemi a
s jistotou
B Boys… B Girls…
|