Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 22.11.
Cecílie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Slovo tvořivé z kolekce Velryba
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Poznámky k tomuto příspěvku
Miroslav Langer (Občasný) - 29.3.2003 >

Bez protekce za 1, jelikož považuju bobrovo vystoupení za nápadité a vtipné otevření diskuse. Jen mi tam trochu chybělo víc bobrova vlastního názoru, ale ten si předpokládám schovává do zmíněné kavárničky.

 

Naopak Filipův příspěvek do diskuse (s jednou jedinou drobnou výjimkou, kterou ani není třeba zmínit) bych nepřijal ani po třetí hodině ranní, jelikož obsahuje přílišné matení slov. A tak snad jeho největší hodnotou je, že ukázal, jakou tvořivou sílu slovo má, pokud ho nespoutá aspoň základní argumentační disciplinovanost.


<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 29.3.2003 > Jo - a ještě ta 1
Body: 5
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 30.3.2003 > Okino, vymaz si tu svou hloupost, tady si hraji velci kluci. Napadnout mne Centaur, primelo by me to k dalsi, systematictejsi, argumentaci.
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 30.3.2003 > Filipe, není třeba, mou hloupost jsi argumentoval zcela systematicky
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 30.3.2003 > těším se na diskusi...
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 31.3.2003 > Střelkyně říká Let`s move! ;-)
Body: 5
<reagovat 
suiza (Občasný) - 31.3.2003 > Hele Bobr a Egil, jestli tam ovšem budou příliš silní študování intelektuálové, kteří mé případné upocené dílečko amatérsky stvořené (čili s láskou stvořené) zkritizují ze všech stran, tak to potom, abych jenom seděla a šoupala nohama....no, taky je to zábava. Obzvlášť pro blondýny prej vhodná.-)
No nic no:-)))Musím vzdát hold profíkům:-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 31.3.2003 > suiza> Nic se neboj, taky jsem jen hloupá blondýna, i když to maskuju... kdyžtak si dáme šoupací duet :-)))
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 31.3.2003 > Kdysi mě docela mě Carnapovy myšlenky zaujaly, protože jako člověk, který se snažil psát jsem si byl asi až příliš dobře vědom toho, že artikulované slovo/myšlenka je to co je ze svojí podstaty nejvulgárnější obscéností. Že vyslovené už nemůže být myšleno vážně. Protože už samo předpokládá svou vlastní negaci. A tak jsem začal být ve svých txtech destruktivní.
Říkal jsem si, že s tím nechci nic mít, že je to hrůza, ale nějak jsem otupěl. A tak si nyní připadám jak ten 16ti letý básník, který slovo a duši z nějakého prapodivného důvodu ztotožňuje a zároveň se snaží bořit jejich vzájemný vztah. Jako by to nebylo ani moje, ani mého odrazu. Jako by to totiž psal někdo třetí, ve mně skovaný. Jako bych psal o prazákladní (archetypální?) zkušenosti. Nevým.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 1.4.2003 >

Cmelaku, nic ve zlem - zajimalo by mne, proc by melo byt slovo vyrcene "nejvulgarnejsi obcennosti", nevim proc by  vyslovene  "prichazelo o vaznost" a proc by melo "predpokladat svou vlastni negaci". Za vulgarni obscenitu lze povazovat text postradajici smysluplnost, klamajici ctenare, vlekouci ho do mystickych bazin nejasna. Takovy text musi pochopitelne pocitat se svou negaci.

 

Co pises o sve tvorbe chapu lepe, ma to ale jeden hacek. Clovek, jenz v hledani sve duse kdesi na pomezi slovnich vyznamu rezignuje na jasnost, realisticnost, kratce ztrati pudu pod nohama,  takovy clovek muze snad okouzlovat podivnou, temnou poetikou svych textu, zahy je ovsem odhalen, paklize ma jasnym prozaickym zpusobem cokoliv rici. (Ted nenapadam nikoho konkretniho, mluvim v ryze obecne rovine...

 

Archetypalni zkusenost, hrome - to uz je opravdu tema na jinou diskuzi; nerad bych opet v rozmachu popsal celou obrazovku.


<reagovat 
Felipe (Občasný) - 29.3.2003 >

Shrnujme prosim...

Kolega Bobr se ve svem prispevku do diskuze pouziva nasledujici prameny:

 

1. Zidovsky Stary Zakon - mylne. O tom, ze na pocatku bylo slovo, mluvi az Evangelium Janovo, Jana samotneho podezrivame z prislusnosti ke skole Platonove, ci prinejmensim se pokousel o jakousi syntezu.

 

2. Reckeho filozofa (cesky se to nazyva mudrlant)  Herakleita, jenz nas poucuje o tom, ze probuzenym je svet jeden a spolecny, avsak spici se obraci ke svemu vlastnimu. Nejedna se pochopitelne o zadnou metaforu, nybrz jasnou vyzvu ke kritickemu realismu, materialistickemu zkoumani sveta dostupnymi prostredky, temer o ZAKAZ SNENI. Pokouset se tak prostemu slovu jako "probuzeni" podsouvat mysticky vyznam je smesne. Je to nicmene bezna zbran tech, kteri se chystaji mast pojmy.

 

3. Romanopisce Borgese.

 

4. J. Baudrillarda, jenz tvrdi, ze realita je cubka.

 

Na zaklade takto pekne shromazdenych (a jiste presvedcivych, spolehlivych a nenapadnutelnych pramenu) nam Bobr tvrdi, ze tajemna skupina vedcu, jiste pod vedenim jakehosi vlasateho profesora, se pokousi vytvorit lidsky jazyk, jenz by vyloucil moznost abstrahovat a pokoril fantazii. Jako tema na fantastickou povidku uchazejici, pokud by uz nebylo byvalo pouzito nejmene desetkrat. (Huxley, Orwell - prinejmensim. Dalsi bychom jiste nasli.)

Takovy jazyk uz ostatne do urcite miry mame, je jim strojovy kod v pocitaci, jenz umoznuje komunikaci pouze na zaklade jednicek a nul. Diky tomuto skvelemu objevu muze si na Totemu snit kdo chce jak chce.

 

Za obzvlaste vesele - hranici se sebeznemoznenim - povazuju tvrzeni: "Spravne rozehrana slova muzou slouzit jako hypoteza..." To je opravdu hrani se slovy, ryzi kakofonie. Pro ty, kteri budou nahodou cist Bobruv text i mou poznamku, bych rad prelozil do jazyka obycejnych lidi. "Spravne rozvarene brambory mohou slouzit jako motocykl."

 

"Z druhe strany deformuji vztah mezi reci a myslenim," zacina Bobr mistrovsky odstavec, jenz jeho gulas obzvlast pikantne koreni, "ti basnici, kteri ztotoznuji svuj Logos se svym myslenim, u kterych kritika jejich basne o lasce splyva s kritikou jejich lasky..." 

A co tam dela to slovo Logos?

Proc, nac?

 

Chtel Bobr rici: "Ztotoznuje-li se Petra s bramborackou, kterou uvarila presolenou, prijde brzy do blazince?"

Jaky je vztah mezi Petrou, bramborackou, kterou Petra vari (to je ta basen), bramborami a dalsimi surovinami, ktere pouziva (to jsou ta slova vsech jazyku sveta), receptem na bramboracku (to je ta veda, v jazyce napriklad gramatika, vecnou slavu vedcum, kteri objevili antibiotika a Jacutin, kterym se zbavime vsi munky), a chutovym efektem brmaboracky?

 

Odpoved: Jakasi naslednost deju, snad nutna, snad pouze mozna a nahodne uskutecnena. :-))) Dale pak tvurci vule.

 

Podtrzeno, secteno: Jako basen v proze je to necitelny text.

Jako uvaha je to zmatene chrleni nijak na sebe nenavazujich, nepodlozenych a neudrzitelnych tvrzeni.

Jako prispevek do diskuze bych to mohl uznat nekdy kolem druhe hodiny ranni, kdy autor pozil svuj desaty, jedenacty kousek.

 

Hodnoceni za tri je protekcni.  


Body: 1
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 2.4.2003 > Filip Sklenar> Zdravím.
Předem děkuji za vřelé nepochopení textu. Začnu tím, že žánrově je tento ptext určen pro diskusi, takže jsem zvolil cestu nastínění určitého možného pohledu na věc. Použil jsem k tomu několik osobností - nevím proč ne. A nemám pocit, že bych je vykrádal.

K první námitce - OK, logos je opravdu Janův, když jsem to psal, měl jsem v hlavě Tresmontantovu knihu Bible a antická tradice, kde přesvědčivě ukazuje, že STVOŘENÍ v biblickém významu je čistě židovská tradice; a tu nepopírá ani Jan. Ovšem, máš pravdu, přesnější by bylo slovo "židokřesťanská";

Ad 2)
Tvůj výklad Herakleita.
Jak dojemně marxistické, řekl bych. Kdybysis dal tu práci a přečetl si všechny zlomky, možná bys pochopil jeho řeč. Doporučuji www.fysis.cz (nejlépe článek Řeč Heraklitovy řeči); jinak tě nožná potěší, že jsi s Herakleitem zametl stejně jako K. R. Popper, který ze zlomku "většina je špatná" odvodil, že Herakleiros je nepřítel otevřené společnosti.
Tvůj hodnotící soud ("mudrlant") ti vyvracet nebudu, ponechám na tvé úvaze na jaké znalosti je založen...

K "vlasatému profesorovi" - tvrdím, že jazyk vědy je užitečný na poli jemu určeném. Vím, že jsi četl Toto není dýmka...ta myšlenka tam už je. Proti 1/0 jazyku nic nemám, ba ani nic proti HTML - jen když se mi někdo nesnaží namluvit, že je 1) jediný možný a 2) jediný pravdivý.

K tomu guláši. Bavíme se tedy o tomto úseku:
------
Z druhé strany deformují vztah mezi řečí, myšlením a skutečností ti básnící, kteří ztotožňují svůj logos (mysl) se svou řečí. Konkrétně, jsou to ti, u kterých kritika jejich básně o lásce splývá s kritikou (jejich) lásky. Tolik si věří, že slova jsou zrcadlem jejich mozku/srdce/duše (nehodící se škrtněte, chcete-li).
-------

Nebudu kopírovat Zeframa v jeho požadavcích na kritiky, je to přinejmenším nevkusné (viz. konec jeho práce O metodě), ale toto snad žádat smím:

KDYŽ CITUJEŠ, TAK P Ř E S N Ě !!!
- to je obecná zásada
tvá kritika hrubě mým textem manipuluje, když podle tebe tvdím:
----
"Z druhe strany deformuji vztah mezi reci a myslenim," zacina Bobr mistrovsky odstavec, jenz jeho gulas obzvlast pikantne koreni, "ti basnici, kteri ztotoznuji svuj Logos se svym myslenim, u kterych kritika jejich basne o lasce splyva s kritikou jejich lasky..."
------
Básníci (kdyby sis to ještě jednou přečetl!) ztotžňuí svou mysl s jazykem. Užívám slova logos proto, že (jak dobře víš) je téměř nepřeložitelné. Do závorky dávám "mysl" proto, že to ta stránky, kterou akcentuji. Jinak to slovo na tomto místě může znamenat "vnitřní svět", ale i "řád", "pořádek".

Tvou parafrázi /nepřesnou/ mého textu chápu jako pokus o slabý vtip. Pokus nevydařený. Hm.

A ten konec ti taky ujel - kde píšu o podmíněnosti tvoření jazykem????

Podrtženo sečteno:
můj text má inspirovat k diskusi; pokládám za vhodné, že je jaksi neúplný, vždyť o to (v tomhle případě) jde.

Děkuji za protekci, ale prosil bych příště, aby byl můj text vystaven alespoň minimální snaze o pochopení. Zdá se, že převládla tendence ke zbytečnému, rádoby vtipnému (nedejbože břitkému) vyvenčení kritikova ega.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 2.4.2003 >

Jak typicke pro vsechny mystiky, kdyz budu parafrazovat sveho francouzskeho milacka Voltaira: od tajemneho skrz galimatyas k nejasnosti...

Toho se velmi rad vyvaruji, proto se radeji vzdy drzim pokud mozno co nejstrizlivejsiho jazyka. Hodlam v tom i ted pokracovat.

Tedy Herakleitos - o jeho filozofickem systemu je vzhledem k neuprosnemu casu znamo zhruba houby, tezko rici, zda je to vecna skoda, jako ostatne u vsech filozofickych systemu, ktere zpravidla nejsou nicim jinym, nez pokusem autoru popsat cosi, o cem nemaji ani nejmensi tuseni. Pokud jde o zmineny citat, je Tve prohlaseni mne marxistou hajenim davno ztracene barikady. "Probuzenym je svet spolecny, spici ma kazdy svuj." Hmmm. Je to velmi jasne. Probuzeni ziji ve svete realnem, spici sni kazdy ve svem, kam nemaji ostatni pristup. Slovo PROBUZENI zde znamena, TI KTERI BDI, ev. TI KTERI NESPI. Zadna metafora prudkeho svetelneho zablesku a lotosovych kvetu sypanych na hlavu Probuzenym v buddhistickem smyslu toho slova. V podobnem podstrkovani vyznamu byli velkolepi kabbaliste a katolicti knezi, kdyz podstrkovali mysticke vyznamy cemusi, co melo vyznam zcela trivialni. Jsem-li ja marxistou, pak Ty jsi kabbalista. Ujistuju Te, ze Marx nelhal tolik jako zidovsti pohadkari.

 

Tvrdit, ze prohlasujes, ze jazyk vedy je uzitecny na poli vedy,  plne odpovida celkovemu razu Tve reci, jakoz i obhajoby.  Podobne je nutno prohlasovat, ze z brambor nebudes delat NIKDY biftek. Nema to smysl, je to zbytecne, reci to nic nedava. Az predvedes skupinu zlosynu, kteri se pokouseji namisto basni dosadit diferencialni rovnice, budeme diskutovat o hnuti odporu. Samozrejme, ze se nekteri lide potrebuji vyjadrovat presne - proc ne? Ubylo by zmatenosti a klamu, jako je onen s Herakleitem.

A kdopak se Ti snazi namluvit, ze HTML je jediny mozny jazyk? Neztracime trosku pudu pod nohama?

 

A zpet na pudu filozofie, totiz k onomu citatu. Je mi celkem jedno, co rekl k vyznamu slova LOGOS ten ci onen kalic vod. Zde jsou vyznamy staroreckeho slova LOGOS podle slovniku "Altgriechisch - Deutsch", Langenscheidt Berlin - München  1993, prof. Dr. Herman Menge, prof. Dr. Bernhard Zimmerman: vysvetleni, popis, kniha, pribeh, povoleni mluvit, rozhovor, prohlaseni... etc. (dalsich 10 vyrazu z oblasti vyslovnosti)... slovo, myslenka. Shledavam slovo logos i pri svem dosti omezenem vzdelani a rozhledu dosti snadno prelozitelnym, pokud se z nej ovsem nekdo nepokusi vytvorit magickou formulku, kterou pak desi prostacky jak guinejsky carodej uzenym krokodylem.

 

Mozne Tebou nastinene preklady.

 

Z druhe strany deformuji vztah mezi reci, myslenim a skutecnosti ti basnici, kteri ztotoznuji svou mysl se svou reci.

Z druhe strany... ti basnici, kteri ztotoznuji svuj vnitrni svet se svou reci.

Z druhe strany... ti basnici, kteri ztotoznuji svuj poradek se svou reci.

 

Nevim, kdo zertuje, ostatne jeste se nabizi preklad slovnikovy, mnohem lepsi:

 

Z druhe strany deformuji... ti basnici, kteri ztotoznuji svou rec se svou reci.

 

Ma citace, nikoliv prafraze jen zduraznuje bezobsaznost Tveho prohlaseni. A to jsem se na to Tve dilko jeste nepodival takrikajic stranicky. Takze Ty mas pocit, ze lide, kteri se pokouseji jasnym zpusobem vyjadrit okolni realitu, jsou deformatory skutecnosti, zatimco pravymi mudrci jsou ti, kteri tonou na pomezi uvah, zda slovo voda je totez co idea vody a obe zda ma vubec cos spolecneho s vodou? Eventualne ti, kteri se domnivaji, ze myslenka muze byt bezeslovna?

 

Ale zustan klidny, nejsi sam, kdo pise hlouposti - jedna mi take v rozhorceni unikla a ihned si ji opravuji. Totiz ta o tvoreni  beze slov. Nema souvislost.

 

 

 


<reagovat 
Filousov (Občasný) - 18.9.2003 > Myslím, že dávat samotnému slovu tvořivého významu je vysoce zcestné. Vždyť jaké má dneska slovo sílu něco stvořit? Častokrát posloucháme něco, co nám jedním uchem leze do hlavy a druhým uchem zase ven. Tak jaká tvořivá moc slova? Tvořivé moci dnešního slova se dá připsat tak akorát způsobené vlnění tím, že slovo vyslovíme a když už je druhý ochotný poslouchat, tak taky něco z toho, co si z daného rozhovoru vezme. To považuji za obecný význam slova v dnešní době.
"Bůh řekl: Budiž světlo a bylo světlo." (Tento výrok přesně souhlasí s výrokem na počátku bylo slovo a dále ho rozšiřuje. Osobně preferuji spíše tento výrok, jelikož je přesnější. Proti autorovu výroku, však vůbec nemám námitky.) Co znamená tato nanejvýš podivná věta je opravdu složitou otázkou. (Osobně oceňuji, že autor vůbec tento výrok použil.) Je však téměř jisté, že slovo "logos" a výše uvedený výrok mají k sobě daleko jako brambory k letadlu. A jak je pravda, že letadlem můžeme brambory dopravit na místo určení, tak je pravda, že logem můžeme vysvětlit nutnost začít proces tvoření něčím, třeba slovem. (Stejně tak se dají letadlem dopravovat hrušky.) Složitost počátku tvoření tedy spočívá v tom, že se s klidnou duší můžeme odvážit tvrdit, že Bůh měl zrovna náladu tvořit a tak se mu to líbílo, že začal od světla. Čímž nepodáme o nic horší vysvětlení než uvádí autor a dokonce ho budeme schopni velice efektivně bránit. (Což ovšem nemá vůbec žádný smysl, pokud v tom momentálně smysl nevidíme. (Nejspíš nás to časem přejde.))
Důvodem, proč jsme se zaměřili právě na tento výrok a jeho letmou analýzu, jak z hlediska vnějšího, tak z hlediska vnitřního pohledu na danou problematiku (a taky letmo dohromady - tedy jakousi syntézu vnějšího a vnitřního pohledu, která zajisté způsobila "zdánlivě ulétlé = básnické" vyznění předchozího odstavce.) je jeho důležitost při zkoumání poměrů mezi slovem a tvořivostí. Zde totiž nedochází k diferenciaci mezi těmito dvěma pojmy a tudíž vyslovené se stává okamžitě skutečným. Zatímco v dnešní době (přiznávám, že tím možná trpím jenom já), když člověk vyřkne výrok: "Budiž pomeranč." Ten pomeranč ne a ne se objevit. A tady nastává kýžený prostor, rozkol mezi slovem a tvořením. Z pohledu námi nastíněného (tedy toho, který nás zajímá) je tudíž dozajista nutné si položit otázku, čím je determinovaný vztah mezi slovem a tvořením? A to už jenom proto, že význam pojmu "slovo" a "tvoření" se z vypařil kamsi do neznáma. Slovo už dnes není slovem a proces tvoření je čímsi nepochitelný. Z pohledu praktického se nám tedy zachtělo tvořit pomeranč slovy: "Budiž pomeranč." (Popřípadě některými vhodnějšími, pakliže to další výzkum prokáže.) a ne dnešním obvyklím způsobem. Tedy koupit pomerančovník, ten zasadit do skleníku, patřičně o něj pečovat a po jistém čase z něho vyroslé pomeranče sesbírat. Tím můžeme úvodní slovo k problému "tvoření slovem" uzavřít.

(Autor prezentuje svůj osobní názor na problém, vřele oceňuje jakoukoli kritiku. Autor tímto příspěvkem míní paralelní větev k Bobrovu článku nahoře.)



Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter