Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 28.6.
Lubomír
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Slovo tvořivé z kolekce Velryba
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Felipe (Občasný) - 2.4.2003 >

Jak typicke pro vsechny mystiky, kdyz budu parafrazovat sveho francouzskeho milacka Voltaira: od tajemneho skrz galimatyas k nejasnosti...

Toho se velmi rad vyvaruji, proto se radeji vzdy drzim pokud mozno co nejstrizlivejsiho jazyka. Hodlam v tom i ted pokracovat.

Tedy Herakleitos - o jeho filozofickem systemu je vzhledem k neuprosnemu casu znamo zhruba houby, tezko rici, zda je to vecna skoda, jako ostatne u vsech filozofickych systemu, ktere zpravidla nejsou nicim jinym, nez pokusem autoru popsat cosi, o cem nemaji ani nejmensi tuseni. Pokud jde o zmineny citat, je Tve prohlaseni mne marxistou hajenim davno ztracene barikady. "Probuzenym je svet spolecny, spici ma kazdy svuj." Hmmm. Je to velmi jasne. Probuzeni ziji ve svete realnem, spici sni kazdy ve svem, kam nemaji ostatni pristup. Slovo PROBUZENI zde znamena, TI KTERI BDI, ev. TI KTERI NESPI. Zadna metafora prudkeho svetelneho zablesku a lotosovych kvetu sypanych na hlavu Probuzenym v buddhistickem smyslu toho slova. V podobnem podstrkovani vyznamu byli velkolepi kabbaliste a katolicti knezi, kdyz podstrkovali mysticke vyznamy cemusi, co melo vyznam zcela trivialni. Jsem-li ja marxistou, pak Ty jsi kabbalista. Ujistuju Te, ze Marx nelhal tolik jako zidovsti pohadkari.

 

Tvrdit, ze prohlasujes, ze jazyk vedy je uzitecny na poli vedy,  plne odpovida celkovemu razu Tve reci, jakoz i obhajoby.  Podobne je nutno prohlasovat, ze z brambor nebudes delat NIKDY biftek. Nema to smysl, je to zbytecne, reci to nic nedava. Az predvedes skupinu zlosynu, kteri se pokouseji namisto basni dosadit diferencialni rovnice, budeme diskutovat o hnuti odporu. Samozrejme, ze se nekteri lide potrebuji vyjadrovat presne - proc ne? Ubylo by zmatenosti a klamu, jako je onen s Herakleitem.

A kdopak se Ti snazi namluvit, ze HTML je jediny mozny jazyk? Neztracime trosku pudu pod nohama?

 

A zpet na pudu filozofie, totiz k onomu citatu. Je mi celkem jedno, co rekl k vyznamu slova LOGOS ten ci onen kalic vod. Zde jsou vyznamy staroreckeho slova LOGOS podle slovniku "Altgriechisch - Deutsch", Langenscheidt Berlin - München  1993, prof. Dr. Herman Menge, prof. Dr. Bernhard Zimmerman: vysvetleni, popis, kniha, pribeh, povoleni mluvit, rozhovor, prohlaseni... etc. (dalsich 10 vyrazu z oblasti vyslovnosti)... slovo, myslenka. Shledavam slovo logos i pri svem dosti omezenem vzdelani a rozhledu dosti snadno prelozitelnym, pokud se z nej ovsem nekdo nepokusi vytvorit magickou formulku, kterou pak desi prostacky jak guinejsky carodej uzenym krokodylem.

 

Mozne Tebou nastinene preklady.

 

Z druhe strany deformuji vztah mezi reci, myslenim a skutecnosti ti basnici, kteri ztotoznuji svou mysl se svou reci.

Z druhe strany... ti basnici, kteri ztotoznuji svuj vnitrni svet se svou reci.

Z druhe strany... ti basnici, kteri ztotoznuji svuj poradek se svou reci.

 

Nevim, kdo zertuje, ostatne jeste se nabizi preklad slovnikovy, mnohem lepsi:

 

Z druhe strany deformuji... ti basnici, kteri ztotoznuji svou rec se svou reci.

 

Ma citace, nikoliv prafraze jen zduraznuje bezobsaznost Tveho prohlaseni. A to jsem se na to Tve dilko jeste nepodival takrikajic stranicky. Takze Ty mas pocit, ze lide, kteri se pokouseji jasnym zpusobem vyjadrit okolni realitu, jsou deformatory skutecnosti, zatimco pravymi mudrci jsou ti, kteri tonou na pomezi uvah, zda slovo voda je totez co idea vody a obe zda ma vubec cos spolecneho s vodou? Eventualne ti, kteri se domnivaji, ze myslenka muze byt bezeslovna?

 

Ale zustan klidny, nejsi sam, kdo pise hlouposti - jedna mi take v rozhorceni unikla a ihned si ji opravuji. Totiz ta o tvoreni  beze slov. Nema souvislost.

 

 

 


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Felipe
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter