Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 28.6.
Lubomír
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Slovo tvořivé z kolekce Velryba
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Filousov (Občasný) - 18.9.2003 > Myslím, že dávat samotnému slovu tvořivého významu je vysoce zcestné. Vždyť jaké má dneska slovo sílu něco stvořit? Častokrát posloucháme něco, co nám jedním uchem leze do hlavy a druhým uchem zase ven. Tak jaká tvořivá moc slova? Tvořivé moci dnešního slova se dá připsat tak akorát způsobené vlnění tím, že slovo vyslovíme a když už je druhý ochotný poslouchat, tak taky něco z toho, co si z daného rozhovoru vezme. To považuji za obecný význam slova v dnešní době.
"Bůh řekl: Budiž světlo a bylo světlo." (Tento výrok přesně souhlasí s výrokem na počátku bylo slovo a dále ho rozšiřuje. Osobně preferuji spíše tento výrok, jelikož je přesnější. Proti autorovu výroku, však vůbec nemám námitky.) Co znamená tato nanejvýš podivná věta je opravdu složitou otázkou. (Osobně oceňuji, že autor vůbec tento výrok použil.) Je však téměř jisté, že slovo "logos" a výše uvedený výrok mají k sobě daleko jako brambory k letadlu. A jak je pravda, že letadlem můžeme brambory dopravit na místo určení, tak je pravda, že logem můžeme vysvětlit nutnost začít proces tvoření něčím, třeba slovem. (Stejně tak se dají letadlem dopravovat hrušky.) Složitost počátku tvoření tedy spočívá v tom, že se s klidnou duší můžeme odvážit tvrdit, že Bůh měl zrovna náladu tvořit a tak se mu to líbílo, že začal od světla. Čímž nepodáme o nic horší vysvětlení než uvádí autor a dokonce ho budeme schopni velice efektivně bránit. (Což ovšem nemá vůbec žádný smysl, pokud v tom momentálně smysl nevidíme. (Nejspíš nás to časem přejde.))
Důvodem, proč jsme se zaměřili právě na tento výrok a jeho letmou analýzu, jak z hlediska vnějšího, tak z hlediska vnitřního pohledu na danou problematiku (a taky letmo dohromady - tedy jakousi syntézu vnějšího a vnitřního pohledu, která zajisté způsobila "zdánlivě ulétlé = básnické" vyznění předchozího odstavce.) je jeho důležitost při zkoumání poměrů mezi slovem a tvořivostí. Zde totiž nedochází k diferenciaci mezi těmito dvěma pojmy a tudíž vyslovené se stává okamžitě skutečným. Zatímco v dnešní době (přiznávám, že tím možná trpím jenom já), když člověk vyřkne výrok: "Budiž pomeranč." Ten pomeranč ne a ne se objevit. A tady nastává kýžený prostor, rozkol mezi slovem a tvořením. Z pohledu námi nastíněného (tedy toho, který nás zajímá) je tudíž dozajista nutné si položit otázku, čím je determinovaný vztah mezi slovem a tvořením? A to už jenom proto, že význam pojmu "slovo" a "tvoření" se z vypařil kamsi do neznáma. Slovo už dnes není slovem a proces tvoření je čímsi nepochitelný. Z pohledu praktického se nám tedy zachtělo tvořit pomeranč slovy: "Budiž pomeranč." (Popřípadě některými vhodnějšími, pakliže to další výzkum prokáže.) a ne dnešním obvyklím způsobem. Tedy koupit pomerančovník, ten zasadit do skleníku, patřičně o něj pečovat a po jistém čase z něho vyroslé pomeranče sesbírat. Tím můžeme úvodní slovo k problému "tvoření slovem" uzavřít.

(Autor prezentuje svůj osobní názor na problém, vřele oceňuje jakoukoli kritiku. Autor tímto příspěvkem míní paralelní větev k Bobrovu článku nahoře.)



Body: 3
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Filousov
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter