Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 14.11.
Sáva
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
BELLOVA TEORIE - REVOLUCE V CHOVÁNÍ LIDSKÉ RASY?
Autor: HACKMAN (Občasný) - smazáno


Zefram (Občasný) - 20.6.2003 > Ad 1) Objektivní věda nadále nutně existuje, objektivní vědecká teorie nemůže popřít sama sebe, byla by poněkud vadná. Kodaňská interpretace je trochu staršího data a nezdá se, že by ji sami fyzici přikládali nějaký extrémní význam.

Ad 2) Bellova nerovnost naopak zcela odporuje EPR. Jeho tvurci doufali v nejake skrzte promenne, o kterych nemluvi kvantova mechanika. Existence takovych promennych ale byla experimentalne vyvracena. To je takova technicka poznamka.
Jinak s nazorem, ze vesmir je velke tkanivo spojene fascinujicim radem, se dokonale shoduje s tou mou a proto ji nemohu nez ocenit. Faktem take je, ze pro tenhle nazor nepotrebuji kvantovou mechaniku. A bylo by ponekud nestastne, kdyby budoucnost mela tento nazor zavrhnout jen proto, ze, cioz se nutne stane, kvantova mechanika fatalne selze.

Proc rikas, ze kvantova mechanika maze rozdil mezi nabozenstvim a prirodovedou? Jak ja to vidim, trebaze to je zrejme jen muj partikularni nazor, v obou pripadech jde o zkoumani sveta. Rozdil, skutecne dulezity rozdil, spociva v metode toho zkoumani. Nabozenstvi to resi postulovanim nejakych entit, odsunutim veskerych pochybnosti na vedlejsi kolej a ignoranci vuci experimentu. Kdybych rekl, ze na tvem cele je nejaka skvrna, jiste bys to overil, treba v zrcadle. Pokud bys ji nevidel, zadal bys upresneni, kdy tam byla, jaka byla a jak jsem ji spatril. Kdybych nepodal nejake overitelne vysvetleni dobre ladici s tim, co vis o svete, povazoval bys mne za lhare a podvodnika. To je zdrava mira skepticismu pritomna ve vede. Nevidim ale totez, pokud se hovori o nabozenstvi. Jezis pry vstal z mrtvych. To lide obvykle nedelaji, asi se to nestalo. Ale nekdo ho videl. Je to dostacujici evidence? Ne, neni, stale jeste to muze byt bachorka. Kdyby ale prokazatelne zil par dalsich let, kdyby jej lide potkavali na trzisti, kdyby jim kazal a prel se s farizeji, bylo by to neco jineho. A namisto toho se nam dostava pohadky na dobrou noc, pohadky, jakych se stalo spousta. Elvis zije! Kennedy jakbysmet. A i kdyby Jezis "vstal z mrtvych", existovalo by tisic vysvetleni, ktere by nepotrebovaly bozi zasah. A presto prinejmensim miliarda lidi te kravine veri, kravine stare dve tisicovky let, z doby, kdy se nejaky mesias objevil kazdy druhy ctvrtek atd. To je rozdil mezi nabozenstvim a vedou. Je to propast, kterou lze prekrocit obema smery, lze prestat pochybovat, anebo naopak zacit, ale nelze byt vedcem a nepochybovat.

Sila z nas vychazejici, jiste ovlivnuje cely vesmir i v klasicke mechanice. Treba ja ci ty pusobime nepatrnou gravitacni silou na vsechny castice ve vesmiru, podle klasicke mechaniky. Nevim sice, jestli je to pusobeni pozitivni, ale urcite pusobime. Ve svem blizkem okoli i mnohymi jinymi zpusoby, navic celkove prispivame ke zvysovani entropie. Bohuzel, nastesti, zalezi na nahledu, Bellova teorie nehovori ani o lasce, ani o zivote. Snad je Bellova teorie vysledkem nejakeho nadseneho zkoumani sveta, snad je to propagace vedeckeho humanismu a cinu, ktere tenhle svetonazor propaguje, alespon implicitne. Ale nejsem zhavy takove zavery vyrabet.

Vis preci, co udelali nekteri nadsenci z evolucni teorie! Neco, co nas zarazuje mezi vsechny ostatni nam zname zijici bytosti, se nahle stalo zaminkou nasili a nenavisti. Upozornuji te na tuto skutecnost z toho duvodu, ze nekdo jiny muze z moderni fyziky odvodit dusledky zcela neslucitelne s temi tvymi. Stejne tak kdosi odvodil z Darwina to, co sam chtel.

Navic absolutne nechapu, co to ma ZIVOT byt. Tento a nektere dalsi pojmy jsou tak vagni, az to prasti. To je jako oblibene nefyzikalni uziti slova ENERGIE. Ve fyzice to ma jasny, ac abstraktni, vyznam. Uzito mimo hranice oboru se to rozplizlo v nastroj samanu, guruu a obecne kdejakych mystifikatoru. Zivot je relativne jasny v biologii, relativne jasne vime, co to znamena pro nas lidi v kazdodennim svete. Ale co to je, kdyz se to napise velkymi pismeny, to sakra nevim. Jak vystrizene z prirucky alternativni mediciny. Osobne ti pro obecny nahled tohoto tematu doporucuji velmi pristupnou Machackovu "Encyklopedii fyziky" namisto Opitze, o kterem jsem, ac je to jen z druhe ruky, slysel same nepekne veci.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Zefram
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter