Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 21.9.
Matouš
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Celý náš svět vypadá jako obrovská... z kolekce Můj svět
Autor: wiwinka (Občasný) - smazáno


Poznámky k tomuto příspěvku
Felipe (Občasný) - 11.4.2003 >

Promin, ja uz v posledni dobe moc petek nedavam, ale na tenhle druh "uvah" jsem proste alergicky... Stary muz nad hrobem, o kterem mluvis mel temer petadvacet let, lide jeste ve stredoveku neumirali, nybrz chcipali a nase civilizace  (ano, ta zapadni euratlanticka) prinesla takovy lildsky luxus a miru spolecenskeho soucitu, jaky v dejinach nikdo nepoznal. Nemci si uz i vycistili reky, aby odstranili nasledky bezhlave prumyslove revoluce, ktera nam prinesla ovsem i tomografii, mamograf a laserovy gama nuz na vyrezavani nadoru. Ekologicke programy jsou v evropske komisi na celnim miste.

Drzim se totemacke zasady osobniho neutoceni, proto Te neposilam, kam bych Te byval osobne poslal.

 


<reagovat 
čaro (Občasný) - 11.4.2003 >

Mě malé (narozené) želvy fakt zajímají. Úvaha má dobrou myšlenku, až na to zpracování, to by mohlo být lepší.

Fakt je, že lidé "dříve" (např. stařé Egypťané a jejich jediný Bůh v mnoha podobách i jménech) svět chápali spíše jako celek - s veškerým děním atd., zkrátka bylo to pořád "to jedno".

Dnes jsme roztříštění do různých oborů, nikdo už na věci nenahlíží jako celek a tak, že vše souvisí se vším. Příklad: pacienta bolí koleno, aniž by spadl a měl úraz. A co se u ná udělá? Místo toho se mu naši klasičtí doktoři začnou hrabat v koleně, když příčina je ve funkci nadledvin...(doufám, že jsem to nepopletla). A tak zleva něco hasíme a zprava to dále klidně u zdroje hoří. Pro tuhle dobu typickééééé...


<reagovat 
marjanka (Občasný) - 11.4.2003 > to by se dneska opravdu nestalo... zkus v anthroposu skakat po mamutovi (nebo do nej, nedej boze, vrazet ostep) a uvidis, co s tebou provedou ty hnusne strikujici babky, ktere to tam hlidaj!
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 11.4.2003 > Caro, nic ve zlem, opravdu. Kdysi jsem v zachvatu bibliofilie cetl nejake staroegyptske texty v prekladech Zdenka Zaby, coz je svetove hodne uznavany egyptolog (nebo byl, zrejme uz umrel, ale ucil v Oxfordu). Ujistuju te, ze Egyptane chapali ze sveta kolem sebe kulove nic. Z matematiky a jinych ved toho znali jen o chloupek mene, nez nasi prvnacci.
<reagovat 
 čaro (Občasný) - 14.4.2003 > Filip Sklenar> 

Zdenka Zabu zase neznam ja, ale doporucuji a odkazuji se na Jaromira Kozaka, J. Svobodu a dalsi..., kteri u nas vydavaji opravdu velmi slusne a odborne knihy. Momentalne tu u sebe nemam svou milovanou knihovnu...a ani me nenapadaji zadni autori... To, ze nechapali nic, jen trochu matematiku, je ZAVADEJICI. Egyptanum se venuji hodne dlouho. (Ani cas, ktery nejakemu tematu venujes, neni meritkem, nemel by byt argumentem, protoze blbec by nepochopil urcite veci ani za cely svuj zivot.) Presto by to bylo na velmi dloooouho, popisovat jejich svet, chapani a mysleni v kazdodennim zivote... A osobne si to vubec neberu, nebooooj.

PS: Jen jsem zklamana tim barbarstvim "dnesnich Egyptanu", kteri nedokazi (tak jako cely svet) odkaz predku vyuzivat. Misto toho tam doslo k jakemusi kulturnimu i civilizacnimu upadku napric kazdou spolecenskou vrstvou. (Kdysi, kdyz urcitemu narodu vzali zem, musel ten narod putovat a hledat novou zem. Ta urcita postizena generace se musela starat o preziti v novych podminkach, a tak nebyl prostor pro nabozenske zvyky, vzdelavani apod. Jedinou hodnotou bylo prezit - ac civilizacne znehodnocen. Kdyz se ten narod zase "usadil" do sve zaslibene zeme, teprve pak zacal vzkvetat. Mentalni hodnota pak sla nahoru.)  


<reagovat 
Felipe (Občasný) - 15.4.2003 >

Caro - jsi opet ve vsi ucte, uplne mimo.

Upadek napric spolecenskymi vrstvami? Slysela jsi o systemu egyptskeho otroctvi. Vis kolik lidi zarvalo na stavbe pyramid, napriklad. Hlad, pycha, lez a hloupost, to byl Egypt. Bohuzel nic vic. Zanechal-li nam nejaky odkaz, tak pouze odstrasujici priklad.

S Rimem to nebylo o mnoho jine, jenze na jeho pilirich do jiste miry stavime.

Jenze svobodu lidstva (nikoliv vyvolene skupinky), socialni soucit s chudymi a neschopnymi (byt jeste stale nedostatecny), osobni pohodli obycejneho maleho drice a duchod starym a dobrou zdravotni peci, to prinesla az doba nejmodernejsi.

Chapu tvuj romanticky pohled. Je nicmene pro rozum neprijatelny.


<reagovat 
 čaro (Občasný) - 15.4.2003 > Filip Sklenar> Ve vsi ucte, nemam romanticky pohled... Stavba pyramid stala mnoho lidskych zivotu, dopravit kameny 700 km z Assuanskych lomu - taky dodnes zahada, kladku z dreva by to rozdrtilo. Na vrcholu pyramidy nemohlo byt tisice muzu, protoze by se tam vsichni (technicky) nevlezli - (pyramidion na samotnem vrcholu)... Zpusob stavby, pocet lidi, ucel (hrobka faraonu? vysilac? kronika v cislech? protiatomovy kryt?) dosud neni znam. Jinak ty preklady nemusi byt zrovna nejlepsi. Kdyz je nekdo znamy, neznamena, ze je kvalitni. "Uznavani" egyptologove udelali zkostnately mytus, ktery je stale vice a vice vyvracen. Navic ta ruzna hermeticka pojednani neni tak jednoduche nejen prelozit, ale take vylozit a pochopit (ekumeniste ruznych cirkvi se neshodnou ani ve vykladu Bible, jejich drivejsi "symboly" maji jiny vyznam nez dnes, to znamena, ze tehdejsi "pojmenovane" nesohlasi s nasim "oznacovanym")... Atd. Fakt doporucuji Jaromira Kozaka, ktery se svou Egyptskou knihou mrtvych 1., 2. vse rozebira...
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 15.4.2003 >

Caro - opet. Nedoporucuji ti Kozaka a podobne lhare.

My vime naprosto presne, jak se ony kameny dopravovaly (mimochodem asi 12, nikoliv 700 km), jelikoz egyptske statni archivy jsou z velke casti zachovany. Zname presnou metodu stavby, organizaci prace, stravu otroku - zname i ucel stavby. Vime, kdo prvni pyramidu navrhl (byl to jisty Imhotep, recky Aeskulap, cosi jako Leonardo da Vinci - egyptsky lekar a vseumel, ktery pyramidy navrhl jako esteticke vylepseni sumerskych zikkuratu...)

Hieroglyfy se skutecne cetly temer tak, jak je cteme dnes - muzeme si to overit na paralelnich zapiscich psanych jednodussim hieratickym a demotickym pismem...

Velmi se take mylis, ze egyptologicke teorie se buhvijak hrouti. Naopak - dnes vime o Egypte temer vsechno. Jeho obraz (diky suche pousti, ktera nam uchovala nespocet zapisku z one doby - od hospodskych uctu po nabozenske texty) je mnohem presnejsi a citelnejsi, nezli lecktere udalosti z pred osmi set let v Evrope.

Je treba necist hermetiky, nybrz navstivit akademickou knihovnu a tam si prolistovat takove ty folianty, ktere nejsou moc ctive a je pod nimi podepsano dvacet lidi s pekelne dlouhymi tituly.


<reagovat 
 čaro (Občasný) - 15.4.2003 > Filip Sklenar> 

1) Akad. knihovnu navstevuji

2) vseumela Imhotepa mame nastudovaneho

3) temer vsechno o Egyptanech nevime - v tom je ten "nas rozpor"... Tak ja uz se nechci "dohadovat". Fakt.

PS: Seznam cetby (studie, literatura vubec), ktery bys mi chtel doporucit, mi muzes napsat na mail a nemusime obtezovat (a zatezovat server Totemu) ty, ktere to tolik nezajima...

Diky a jsem s pozdravem 


<reagovat 
Felipe (Občasný) - 15.4.2003 >

Mila Caro - jsou dve mozne odpovedi:

 

a) smrtici - mas nastudovano pochybne malo hranicici s nicim... Odtud tve bludy o nevedeni. Nerikej prosim "nevime ", rikej jednoduse "nemam ani paru o tematu, ktere diskutuji". Ujistuji te, ze vime.

 

b) laskava - precti si nejdriv Vojtecha Zamarovskeho, ktery pri cteni starych spisu malem oslepnul. Bohuzel zemrel.

 

c) kriticka - kdybys o Imhotepovi tusila jen malo, nebyla bys napsala svuj blud o pyramidach.


<reagovat 
 čaro (Občasný) - 16.4.2003 > Filip Sklenar> 

Nesouhlasim... Vojtecha Zamarovskeho jsem cetla a i z nej vychazim. Mozna by me Tva interpretace zajimala, pokud by ovsem byla vedena v jinem tonu (?). Nevim. A opravdu se nechci dohadovat smyslu neceho prede vsemi, kdyz to zjevne nikoho nezajima. Co si myslis, mi muzes napsat do meho mailu - budu jen rada. Opravdu. Jenze si chci precist i jine veci tady z Totemu, takze odpolouvam.

PS: Bylo by ale zahodno debatu dokoncit, tedy se tady k tomu zpet vratit a dat vedet, k cemu jsme dosli.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter