Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Rotunda
Autor: Adam Bílek (Občasný) - publikováno 31.1. (13:54:38)

ROTUNDA

 

Dobře padnoucí oblek, v ruce drahý mobilní telefon, druhou se zlehka opírá o nablýskaný luxusní bourák – Milan je zkrátka prototyp úspěšného muže. Úspěch si ovšem žádá své, to Milan dobře, a také není zadarmo. Člověk musí být ochoten v jeho jménu leccos obětovat. Na prvním místě je tvrdá práce, cestou zahálky k němu zkrátka dospět nelze. Milan je vyznavačem maximální produktivity práce. Na jakékoli ztráty času je vysloveně alergický. Žije ve světě, kde namísto úderů bubnů otrokům na lodi přikovaným k veslům tempo udává neslyšné plynutí času, rytmicky prořezávané vyzváněním mobilního telefonu.

Teď má ale smůlu. Pečlivě naplánovaný termín schůzky se stal obětí dopravní zácpy, jednoho z vedlejších a nevyžádaných produktů postmoderní civilizace. Partner nedorazil a hned tak se nedostaví. Co může dělat? Milan chvíli bezradně zírá do elektronického diáře v telefonu a záhy zjišťuje, že jakákoli změna pracovního plánu nepřichází v úvahu. Ne, opravdu s tím už nic neudělá. Hotová věc. Má před sebou možná více než hodinový prostoj a nulovou představu o tom, co podnikne.

Rozhlédl se kolem sebe, zoufale jako trosečník, kterého rozbouřené moře vyplavilo na neznámém ostrově. Silnice vedoucí podél parkoviště, z jedné strany otevřená do zeleně rozsáhlého parku. Trojúhelníkovité prostranství, skryté pod korunami stromů, sevřené z druhé strany ulicí, lemovanou budovami škol. Rozsáhlý objekt magistrátu uzavírá stranu třetí. Není příliš mnoho možností k výběru, a tak zvolí cestu, mířící do parku. Po chvilce spatří kruhovou dřevěnou stavbu, jež shlíží z břehu na hladinu jezírka. Několik kroků a rozpoznává, že tajuplný objekt není ničím jiným než kavárnou. Ještě několik dalších v shledá, že má otevřeno. Sláva! Rébus, co bude dělat, je rázem rozřešen.

S kávou na tácku, kterou si zakoupí u okénka, se usadí ke stolu na krytém ochozu kavárny s výhledem na jezírko. Nemá kam by spěchal. Zvolna upíjí z šálku a sleduje dění kolem sebe. Téměř nehybnou hladinou křižují kachny a lysky jak malé loďky, rákosí lemující břehy ostrůvku se jen zlehka zachvívá vlahým letním větříkem. Po mostku, který spojuje oba břehy, přecházejí tam a zpátky lidé, tu a tam registruje rychlejší pohyb cyklisty. Nemá nic na práci, nic nepromýšlí a neorganizuje. Po chvíli si s překvapením uvědomuje, že si nulové produktivity práce, času volně plynoucího svým tempem, jež nepřináší žádný ekonomický benefit, vlastně docela užívá podařilo se mu, alespoň na krátký čas, vykročit z těsného rámce každodennosti, honby za vyšším ziskem a maximální efektivitou. Únik do jiné reality, odlišné dimenze prostoru a času, kde platí jiné zákony a ceněny jsou jiné hodnoty.

Náhle je schopen vnímat detaily, které obyčejně unikají jeho pozornosti. Jezírko, v němž se míhají červené rybky, mostek klenoucí se nad hladinou mezi dvěma zarostlými břehy. Co mu jen připomíná? Ale ano, už ví. Chybí tu pouze lekníny a ruka letmo nanášející na plátno barevné skvrny, které z odstupu utvářejí obraz, skvěle vystihující prchavé kouzlo okamžiku. Hru světel a stínů, tanec slunečních paprsků po hladině. A také klapky klavíru, na které jiná ruka vyťukává osobitý rytmus vlnek zčeřené hladiny, na nichž se houpe a mihotá měkké světlo měsíčního svitu. Svět, který kdysi dávno miloval, ale pod krunýřem každodennosti se mu vytratil z paměti, se nyní znovu připomněl. Obestřen vábivou vůní vzpomínek.

Neúprosný signál telefonu vytrhne Milana ze zasnění a rázem jej navrací do reality. Jeho každodenní reality. Dopije kávu, zdvihne se a letmým pohledem zkontroluje hodinky. Uplynula již téměř celá hodina, během níž nevydělal ani cent. Přesto si je naprosto jistý, že odtud odchází mnohem bohatší, než sem přišel. Bohatší o poznání, že existuje i něco jiného než jen honba za ziskem a jiné hodnoty, než jeho výše. Stačí se jen na zastavit a umět se dívat.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Zeanddrich E. (Občasný) - 1.2. >

Líbí se mi některé obrazy zde
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter