Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 4.5.
Květoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Na vlnách Tomu z kolekce Sibiř
Autor: Gogin (Stálý) - publikováno 20.4. (03:38:08)
Na vlnách Tomu
-výpisky z románu "Sibiř" autora Gregorij Maršov (z ruského orginálu "Sibirr"), vydaného nakladatelstvím "Molodaja gvardia" roku 1973 v Moskvě...

Město Tomsk na Sibiři, někdy kolem roku 1910
/Tomsk je v současnosti půlmiliónové město v Rusku, které se nachází na východě Západní Sibiře na břehu řeky Tom (střední Sibiř). Společně s nedaleko vzdáleným městem Seversk tvoří Tomskou městskou aglomeraci s téměř 730 tisíci obyvateli/.

I.

Z Petrohradu, Moskvy a Kazaně docházely zprávy, že se posluchárnami přehnala nová vlna schůzí a mítingů - na nichž studenti kritizovali problémy nejen na univerzitách, ale mládež kritizovala i politiku vlády - zpochybňována byla i neotřesitelnost trůnu jeho veličenstva.

"My s písní přišli sem" a chodbami školy zaburácelo "Od Leny, Bije, Jeniseje" Rektor křesl do křesla s vysokými opěradly zdobenými znakem dvouhlavého orla. Kurátor stuhl s ústy dokořán. Profesoři mlčeli, jen Lichačov vztyčil svou kudrnatou hlavu a se zájmem naslouchal studentům.

II.

Káťa Xenofontovová přijela do Tomska za pošmourného rána. Drobně mrholilo a větve holých topolů v nádražní čtvrti byly obaleny černými kavčími hejny. Vítr se hnal prudkými poryvy do úzkých průduchů mezi nádražními budovami a s teskným zkučením se proháněl po nástupišti.

Na vlak čekal v pestré směsici dav městských lidí zachumlaných pod deštníky v pláštích a perelínách. Jed četnický důstojník v modrém plášti přezíral vítr a plískanici, Klidně se procházel po perónu a díval se po zamlklých mužích a ženách.

Káťa se z plošiny vagónu pozorně rozhlédla po lidech, kteří se daII do pohybu, jakmile se vlak přiblížil k nástupišti, ale nepostřehla nic podezřelého. Přímo u schůdků splynula se zástupem a předhánějíc nosiče zamířila k východu.

Náměstí před nádražím kulaté jako pětník bylo zcela zaplněno koňmi pod pruhovanými duhami, kočáry se zvednutými střechami a těžkými selskými povozy.

"Račte, vzácná slečno, dojedeme kam je libo jak namydlenej blesk"...


Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
1 2 (3)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter