Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Nuda v Brně
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 19.5.2003 (00:17:10), v časopise 16.6.2003

NUDA V BRNĚ

 

Nestává se často, aby se zavedený divadelní režisér rozhodl vyzkoušet své schopnosti na filmovém poli. Vladimír Morávek, známý zejména svými pracemi z divadla v Hradci Králové, se právě k tomu odhodlal.

Jeho debutový snímek Nuda v Brně je mozaikou příběhů, které se odehrají během jedné noci v jednom baru a několika bytech jednoho domu. Hlavní pozornost je přitom věnována příběhu dvou mladých lidí, mírně mentálně postižených, kteří se po roční známosti na dálku poprvé chystají strávit společnou noc. O několik bytů dále pak prožívá poslední hodiny svého života známý místní herec, který se, unaven manželstvím, marně pokouší o nevěru s citově vyprahlou psycholožkou. Devatenáctiletá dívka, která “má štěstí na kretény”, se vyžadovaným bitím neúspěšně snaží přimět svůj poslední objev k aktivitě. Potom tu máme ještě dva dlouholeté kamarády, z nichž jeden už k tomu druhému dlouho cosi cítí, ale zatím se neodvažuje mu to říci. A v jednom pokoji sedí také kamarádky hlavní hrdinky, netrpělivě čekající, s jakým výsledkem se přítelkyně vrátí.

Snímek je natočen černobíle a se sníženou kvalitou zvuku, díky čemuž ne vždy dobře vidíme a slyšíme, co se ve filmu odehrává; to dodává záběrům dojem autentičnosti. Atmosférou a nenuceným projevem hlavních představitelů připomíná film Formana šedesátých let, příběhem komponovaným z různých osudů v krátkém časovém úseku například Zelenkovy Knoflíkáře. Přitom Morávek s oběma inspiračními zdroji pracuje invenčně, v žádném případě je nekopíruje. (Přestože lze namítnout, že věty typu “Kolik už jsi měl ženskejch?” nebo “Mysli na něco, co tě nevzrušuje” už v českém filmu zazněly, a zde jim není dodán žádný další význam.)

Režisér si vyhrává s mnoha detaily, obohacujícími a zpestřujícími děj. Nejvýraznějším z nich je určitě motiv rohlíku: ten tu nejdříve slouží coby svérázná pomůcka k sexuálnímu školení, posléze frustruje hrdinu v autobuse, kde vidí rohlíky všechny pojídat, zatímco jeho dívka jich doma hromadu krájí; dvojice dávných kamarádů je rozváží, a jejich auto nakonec v symbolickém závěru vysypaný rohlík přejíždí. Detaily hrají úlohu i v případě plyšového Brouka Pytlíka, kterého má hlavní postava ve svém pokoji, či plakátů svalovců, které visí u jeho bratra; obdobnou úlohu sehrává i soutěž Pyramida, již sledují hlavní postavy v baru, a úryvky z vymyšleného televizního seriálu, v němž účinkuje “známý herec”.

Scenáristé, jimiž jsou režisér Morávek a představitel hlavní role Jan Budař, odvedli důkladnou práci, která u lidí bez předchozí filmové zkušenosti příjemně překvapuje.

Jisté rozpaky může vzbuzovat komentář, který diváka filmem provází, a který mu představuje každou novou postavu. V některých situacích působí velmi vtipně, například při zmíněné charakteristice “má štěstí na kretény” či “přihlásil se na zahradnickou školu, protože měl rád kaktusy; nebyly tam ale”, někdy nás předem připravuje na další děj, například na blízkou smrt známého herce; mnohdy ale působí dosti nadbytečným a dovysvětlujícím dojmem.

Ve vývoji děje rovněž něco místy zaskřípe. Jak se například dostal hrdinův bratr na římsu, z níž v závěru visí? Příliš přesvědčivé není ani vyvrcholení příběhu dětských kamarádů, charakterizované zde slovy “konečně si řekli, jak to s nimi je”. Situace, kdy mládenec, který do té doby mluvil jen o dívkách, pláče v šoku ze způsobené nehody kamarádovi na rameni a na jeho vyznání odpovídá slovy “já tě mám taky rád”, spíše hovoří o zoufalství a touze po pomoci, než o opravdovém citu.

Motiv matky, kterou dcera uspí prášky a zavře ve spíži, aby se mohla věnovat svému partnerovi, pak možná působí v celkovém ladění filmu až příliš komediálně.

Kromě toho se v realizaci objevuje také jeden vyložený lapsus: přestože se má celý film odehrávat v Brně, jednu chvíli jedou hrdinové autem po pražské ulici Milady Horákové. Přestože zmiňované místo poznají zřejmě jen zainteresovaní, měli by se filmaři podobných chyb vyvarovat.

Z herců jsou asi nejzajímavější Jan Budař a Kateřina Holánová jako ústřední pár nejistých milenců. (Tatáž dvojice hraje mimochodem Romea a Julii v Morávkově inscenaci hry v pražském Národním divadle; právě po shlédnutí Nudy v Brně si je však lze v těchto rolích jen stěží představit.) Oba výborně postihují své trochu pomaleji myslící, neobratné, ale upřímné a po lásce toužící hrdiny. U Holánové stojí za to vyzvednout obzvláště scénu, kdy v očekávání, zda matka vypije kávu s lékem, nervózně těká očima, aniž by se na ni ze strachu obrátila. Budař je pak přesvědčivý zejména v rozhovorech se svým filmovým bratrem. Výborný je také Miroslav Donutil jako známý herec, utápějící své zoufalství z domněle promarněného života v alkoholu. Další z představitelů Romea ve zmíněné inscenaci, Pavel Liška, předvádí jako muž, do nějž se zamiluje jeho kamarád, další verzi typu “ukecaného přihlouplíka”, který jsme u něj již vícekrát viděli. Poněkud slabší je Martin Pechlát jako bratr hlavní postavy, a také některé z dalších menších postav mohly být ztvárněny lépe.

Výraznou úlohu tu hraje hudba, v níž se opět uplatňuje Jan Budař, tentokrát jako zpěvák skladby s příznačným refrénem “Všechno se stane dneska v noci”. Podobně vynikající je i kamera Diviše Marka, o jejíž záměrné neostrosti jsme již hovořili.

Vladimír Morávek se své první režie zhostil s překvapivou bravurou. Přes všechny drobnější nedostatky je jeho snímek svébytným uměleckým dílem, které nelze v české kinematografii přehlédnout.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
řetízek (Občasný) - 19.5.2003 > Přes některé klišé je tato recenze čtivým dílem
Body: 5
<reagovat 
Dawinea (Občasný) - 19.5.2003 >

"...s jakým výsledkem se přítelkyně." Trochu useknutá větička dřív, než se stihla rozběhnout. 10. řádek. Asi tam má být "vrátí" nebo něco v tom smyslu, ne? 

Nemyslím si, že scéna (mající se odehrávat v Brně) natočená na třídě Milady Horákové je problém. Pokud by filmaři měli točit vše na místě a dle názvů, asi ztěží by se nám řada českých filmů tak příjemně rozrůstala. Nikdo si kvůli natočení jedné, dvou scén nebude přetahovat natáčecí den někam o 200km dál. Finančně by to asi u produkce neprošlo. Film jsem viděla, doporučuji jej na každém kroku. Opravdu svébytné dílo, které rozhodně stojí za to vidět. Mimochodem - chvíle, kdy hlavní hrdinka táhne maminku do spíže mi přišla spíš k pláči - vezmu-li v potaz, jaké duševní pochody ji k tomuto vedly - na jemně mentálně zaostalou dívku před svou "¨premiérou" si počínala výborně. Jinak výkony všech byly jedinečné. Liška opravdu perlil a s nepříliš pochopitelným a dostatečně jasným závěrem jejich přátelství, kdy si chlapci padnou do náruče, s Tebou souhlasím. Ovšem, co je kolem nás a především v nás samotných dokonalého? Film bych hodnotila za jedna, recenci dávám....


Body: 3
<reagovat 
AdaMM (Občasný) - 19.5.2003 > pokud se dobře pamatuji, tak jsem někde četl, že velká většina filmu se natáčela v Hradci Králové. nakonec - proč ne, že ;)
<reagovat 
Rawen (Občasný) - 19.5.2003 > Pozor na chyby, chtelo by to obrazky...
Body: 3
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.5.2003 > Ještě jsem neviděl, ale už mi to pěkná řádka lidí vydatně vychvalovala, takže mám důvod se domnívat, že to stojí za to. Jinak recenze je to, řekl bych, fortelně napsaná.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 20.5.2003 > Ellenna - Máš pravdu, při úpravách mi to "vrátí" vypadlo, už ho tam dávám zpátky!
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 20.5.2003 > Rawen: Jaké chyby? Buď konkrétní, prosím.
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > Vyčerpávající recenze, dobrá práce. Vytkl bych místy křečovitou snahu o "profi" přístup a grafický zpracování.
Body: 3
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.5.2003 > Pokud myslíš grafickým zpracováním i fotky, tak ty jdou na mé triko, ty jsem tam řpifařil já, lepší jsem nenašel, alespoň je tedy zčernobílým, aby to tak nekřičelo, když je film černobílý, jak chceš, Oplatko.
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > Kajman : Ha ! Pachatel se prozradil sám ! :o)) Jo, fotky taky ... ale myslím i celkový dojem co mě praštil do očí. Přijde mi to jak vystřižený z Blesku, ale může jít jen o můj dojem.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.5.2003 > No, to víš, do grafika mám daleko, jak z Prčic do Istanbulu a spíše ještě mnohem dál, cit pro font atd., to tedy nemám, omlouvám se , zprznil-li jsem svým zásahem vzevzření díla... Ale z Blesku snad ne, ne?
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > Kajman : Velikost písma by se dala zmenšit ... ale lepší takhle než zase nečitelný blechy. Nic si nezprznil, hlavní je beztak text a graficky se to zas někomu jinýmu líbit určitě bude.
<reagovat 
Tina (Občasný) - 24.5.2003 > Ráda bych tě upozornila, že se ti tam v jednom odstavci opakuje třikrát číslovka jeden.. (jednom baru, jednoho domu, jednom pokoji) Dále si myslím, že věta s rohlíkem by se dala stylisticky upravit. Je moc dlouhá a působí kostrbatě. Jinak je vidět, že si si dala na recenzi záležet. S pozdravem..
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 26.5.2003 > Máš pravdu, s tou větou s rohlíkem jsem si sama moc nevěděla rady, snažila jsem se tam toho možná nacpat moc. Několikrát jsem ji přepisovala, ale asi to ještě stále není ono. Díky.
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 25.6.2003 > Oplatko je to dobrá česká recenze. Proč česká? Protože přesto že je „je jeho snímek svébytným uměleckým dílem“, vytýkáš – zdá se mi – až příliš. Ne, není to vytýkání – spíš to ukážu na příkladu: „Atmosférou a nenuceným projevem hlavních představitelů připomíná film Formana šedesátých let, příběhem komponovaným z různých osudů v krátkém časovém úseku například Zelenkovy Knoflíkáře.“ To pátravé „připomíná“ a jemně pohrdavé „například“ ve mně vzbuzují dojem, že to je prostě „takovej vodvárek“. Pak to musíš chvatně spravovat další větou, což by se vůbec nemuselo, jelikož ta by mohla další strategii recenze rozvíjet plodněji. Jestli ti je ale ono „kri-ti-cké-my-šle-ní“ svaté, pak s tím asi nic neuděláme.
Nebo věta „Holánové stojí za to vyzvednout obzvláště scénu,…“ by přeci šla napsat bez toho „nádechu ojedinělosti“ prostě: „Ve scéně s lékem je Holanová úžasná… těká očima…“ Víš co myslim? Dneska jsem toho českýho „sklenice do půlky prázdná“ úplně plnej ;). Tak si toho všímám furt a tak mě to i vadilo trochu u tvýho článku /proto, že mě padnul do oka/ – hodnotím dvěma.



<reagovat 
čmelák (Občasný) - 25.6.2003 >
Body: 3
<reagovat 
NordiQ (Občasný) - 23.9.2003 > S něčím souhlasím, s něčím ne. Tak já třeba považuji komentář, za jednu z perliček filmu...
Ale nemám rád když se prozrazuje příliš z děje.
Body: 2
<reagovat 
T.B.Š. (Občasný) - 28.10.2003 >  Ráda jsem si přečetla, protože chci jít do kina.
Body: 5
<reagovat 
mifii (Občasný) - 5.2.2004 > přiznám se, že jsem se na filmu dobře bavila...
Možná mě zarazilo - jako divák jsem byla manipulována do očekávání, že zrovna "ústřední dvojici" to nějak nedopadne...
..... ve srovnání s ostatními paralelními(jakonormálními) páry
takže ten závěr, kdy ústřední dvojice zažije závěr noci v milostné extázi mi připadal sice takový jemně klišovitý

jinak recenze byla trefná

Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter