Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Jedna ruka netleská
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 2.3.2004 (19:02:34), v časopise 30.3.2004

Film Davida Ondříčka byl avizován jako “černá komedie o životních náhodách a životní smůle.” Mnozí diváci očekáFoto z www.kinobox.czvali snímek blízký režisérovým předchozím Samotářům, postavený na nečekaných setkáních a vtipných hláškách. Jedna ruka je ovšem bláznivější, odlehčenější a vydařenější.

Hrdina filmu Standa je odsouzen, aniž pořádně ví za co, ale má naději, že po propuštění z vězení dostane hodně peněz, když bude mlčet. To se mu však bohužel nepodaří, a zrovna ve chvíli, kdy mu má tajemný šéf (Ivan Trojan) předat peníze, zasáhne nešťastně jeho nový kamarád (Marek Taclík) a Standa je nakonec rád, že ze všeho vyvázne živý. Na společném útěku pak přátelé narážejí na moderátora svérázného televizního pořadu (Vladimír Dlouhý), jeho ulítlou pubertální dcerou a její kamarádku, a nakonec se jim podaří odhalit tajemství, které skrývá podzemí vegetariánské restaurace záhadného šéfa.

První část filmu je nesena v žánru bláznivé komedie, kde nápad střídá nápad a akce akci. O začátku platí konstatování Co hláška, to smích publika. Vtipné výroky ( “Nečum na mě, nebo ti useknu ruku!”, “Jo, to mě nenapadlo, nemusím říkat všechno, co si myslím.” apod.) a do absurdity dovedené rozhovory plní očekávání, která divák do filmu tvůrčího tandemu vkládá. Tato část se opírá zejména o projev Jiřího Macháčka, který zde předvádí muže poněkud pomaleji chápajícího bez toho, aby sklouzl ke karikatuře.

Nejde ale jen o samostatné výroky, příběh, který se zde rozvíjí, má spád a je vtipný - zvláště v paradoxech, kdy pokusit se někomu pomoci znamená způsobit mu problémy. Kamarád, který nejdříve chce druhému pomoci tak, že jej připraví o peníze, a poté při pokusu zachránit mu život málem zaviní jeho smrt, je vděčným tématem. Nápaditý je však snímek i v detailech - ať už jde o želízka pro zloděje, v kterých nakonec uvíznou hrdinové či o vskutku originálně pojaté “objímání stromů.”

Druhá část filmu se spíše soustředí na bizarní soužití manželské dvojice (skuteční manželé Ivan Trojan a Klára Pollertová), vychovávající dvě nadmíru vzorná dítka. S vymizením Macháčkovy postavy však slábne humor i vázne tempo. Trojan působí přesvědčivě jako otec s vůdcovskými sklony, Pollertová je dobře ledová jako zásadová matka, ale oba své role budují až příliš vážně a bez dostatečného nadhledu, který je jinak pro film charakteristický. Originální a vtipná myšlenka, kterou chce tato část vyjádřit - když zakážete dětem televizi a počítač a budete je ze strachu před škodlivými vlivy vyučovat sami, stanou se desetkrát úchylnějšími - zde ovšem není vyjádřena dostatečně odlehčeným způsobem, napadne člověka spíše po určitém přemýšlení, což je poněkud v rozporu s přímočarostí ostatních motivů.

I ve druhé části však nastávají humorné situace, byť již ne tak nahuštěně jako na začátku. Místy přicházejí tvůrci s nápady dosti bláznivými až krutými - například ona v titulku zmiňovaná ruka bude nakonec přece jen useknuta s snědena. Ostatně s motivem ruky si autoři vtipně vyhrávají ve více případech, ať už jde o utrženou ručičku panenky či ruku zlomenou po zasažení člověkem skákajícím ze střechy. V některých případech jde opravdu o nezávazné hrátky (zkoušení nejrůznějších kostýmů na maskování od renesančních po Sherlocka Holmese či domlouvání se na čase schůzky bez hodinek), jiné motivy mají určitou hlubší sdělnost (krutý televizní pořad zesměšňující lidi, shakespearovský herec vydělávající si v travesty show).

Někteří z recenzentů nabádali diváky k tomu, aby ve snímku tohoto žánru nehledali logicky navazující příběh a chápali jej spíše jako slepenec různorodých nápadů, u nějž nečekáme závěrečné vysvětlení. To by ovšem nesměl sám film dlouho stavět příběh víceméně klasický, v němž jedna situace rozvíjí druhou a divák nemá velký problém s orientováním se. Proto trochu zarazí, když logika začne ke konci poněkud skřípat, a některé věci nebudou zcela vysvětleny. Dobře nepochopíme, za co se vlastně Standa do vězení vrátí, ani to, zda byly kazety v jedné ze závěrečných scén vyměněny úmyslně, či náhodou.

Určitý oslabený dojem ze závěru filmu však nemění nic na tom, že se u tohoto filmu dobře pobavíte. Sice odlehčeně, ale rozhodně duchaplněji, než u mnohých komedií, které si “bavení” dávají do podtitulku. A možná se nad něčím i trošičku zamyslíte...



Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 2.3.2004 > tedy tvá aktuálnost je vážně úžasná:-( Nuže nevadí
ad1:Je naprosto jasné,že Macháček jde do vězení (díky nešťastné náhodě) za žhářství.
ad2:Ohledně kazet,vysvětlení je u scény,kdy si S. od svého otce půjčuje kameru a ten mu říká ať dává pozor,že na pásce mají nahrané i své vystoupení,myslím že vyústění logicky vedlo k tomu,že Standa prostě špatně zmáčknul nahrávání a nic nenafilmoval.
Pak už jde o dolišnost vkusu.Podle mne je to film,u kterého se dobře pobaví leda dvanáctileté děti,já se za celou dobu zasmál jen jednou a to když jedné dívce lízal piču pudl,to mi přišlo vtipné.Myslím,že i celková návštěvnost filmu a většina odporných recencí (kromě té zaplacené v Premiere) dost jasně ukazuje na to,že film byl spíše zklamáním a ani zdaleka na sebe nevydělal.
A skutečně nechápu,proč to hodnotíš až teď.

Body: 3
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 3.3.2004 >

Oplatko, ten film se mi také příliš nelíbil. Asi to bylo dáno tou bombastickou reklamou, ale čekala jsem od toho podstatně víc. Narozdíl od Emmeta jsem se pro změnu pobavila pouze, když se oba hoši, polapeni "zločinci", začali v autě hádat , spustili hezkou slovní přestřelku začínající : Počkej, počkej,...jak? Počkej, počkej?..atd." Jinak mi to celé, včetně všech postav v tom filmu, přišlo dost křečovité. Prostě se s tím dalo těžko ztotožnit. Spousta fóru předvídatelná....no, snad ani nemá smysl o tom mluvit dál.

Ale respektuji tvůj názor. Nakonec, bavili se jiní.  Každý máme jiný vkus, to se nedá nic dělat. A co si budeme povídat, když takový Kameňák trhá rekordy v návštěvnosti, tak pak "Jedna ruka netleská" je mi mnohem sympatičtější.


<reagovat 
Dommi (Občasný) - 3.3.2004 > Sice to nebylo úplně nej nej, ale i tak se mi film líbil a ta hláška s těma slepicema, který maj divný zobáky mě dostává doteď (soundtrack k filmu stojí za poslechnutí )
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 3.3.2004 > Možná sis všiml, že na Totemu často vycházejí recenze i starších filmů, pokud je recenzent považuje za zajímavé, i když je neviděl zrovna v době premiéry. (Měli jsme tu například recenzi na film z roku 1939, občas někdo napíše zhodnocení filmu po jeho shlédnutí v televizi.)Já jako redaktorka filmové rubriky to vítám a nevidím na tom nic špatného, neboť nejsme žádný deník či měsíčník, abychom museli otiskovat pouze články k aktuálnímu dění.
Recenze v Premiere byla příznivá, stejně jako recenze v Cinemě, Lidových novinách a Mladé Frontě Dnes (lze dohledat na Internetu). Docela by mě zajímalo, kde jsi našel ty negativní reakce, ráda bych si je přečetla.
A konečně: Byla jsem na filmu mezi publikem, složeném výhradně z dospělých lidí, a zejména v první části se všichni smáli každou chvíli. Souhlasím s Dommi, že je tam spousta vydařených hlášek.
Ale každý máme jiný vkus, já zrovna tu scénu, která se Tobě líbila, považuji pro daný film za naprosto nevhodnou (nepřišla jsem přece na pornofilm).
<reagovat 
Lian (Občasný) - 5.3.2004 > Rozhodně bych neřekla, že je to lepší než Samotáři. To je nesmysl. A taky mám dojem, že film nebyl tak úspěšný jak se čekalo. I přes tu propagandu. Mně osobně se ..no, nedá říct nelíbil, ale bylo to takový.....divný. Jo, člověk se zasmál, ale neodcházel s pocitem dobře strávenýho večera. Bylo to takový rozporuplný. Samotáři jasně vedou. Ale to je jen můj názor. Za shlédnutí to asi stojí.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 7.3.2004 >

Hláška se slepicemi je opravdu úžasná, proto ji také asi dali do annonce, reklamy na film. Samotáři mi zpětně připadají ani ne tak dobrý film jako módní. Nakonec se to tak provařilo, že ony "legendární" hlášky se mi z duše protivily. Mě to moc nenadchlo.

Což platí i u Jedné ruky... Jinak recenze v pohodě...


<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.3.2004 > Ahoj Lian, nějak až teď se dostávám k tomu, abych Ti odpověděla. Můj názor je tento: Samotáři jsou nudný, vkleklý a dosti nenápaditý film se spoustou nevyužitých příležitostí (stále jsem u něj koukala na hodin, jak mě nebavil). Do toho naše snad nejslabší herečka Jitka Schneiderová a jednostrunný Macháček (v Jedné ruce je mnohem zajímavější). Jedna ruka je nejenom lepší, ale lepší o 500 procent. Rozdíl mezi těmito dvěma filmy je rozdílem mezi povedeným a nepovedeným filmem. Tolik můj přístup.
<reagovat 
Čtenář - 2.4.2004 > a mně se zas líbili jak Samotáři, tak Ruka... asi mám rád Macháčka nebo co... :o) na osakra to sice není, ale podle mě oba dva filmy dokážou naplnit záměr tvůrců, to jest pobavit diváka... vždycky se najde nějakej rejpal, kterej bude tvrdit o čemkoliv, že je to sračka...
<reagovat 
čtenář Aki - 2.4.2004 > hih, já se nepřihlásil... tož pod ten poslední příspěvek se podepisuje Aki...
<reagovat 
čtenář Kopretinka - 1.2.2007 > Pokud bych měla i já přispět svou troškou do mlejna, tak musím říci, že Samotáři se mi líbili,a v kině jsem se dobře bavila, ale věčně opakované hlášky mě trošku tento film zprotivily. K Jendne... řekla bych, že je to dobrá mozaika událostí, šla jsem z kina dobře naladěná, ale když jsem to viděla po druhý, už mě to tak nebralo. Mám pocit, že to je film k jednorázovému pobavení a jako takový u mě uspěl.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter