Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 16.2.
Ljuba
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Krajina s rozkmitaným srdcem zvonu
Autor: egil (Občasný,Redaktor) - vloženo 17.5.2004

V rohu zahrady, v zádech ploty

muž po ramena v zemi.

Nohy zapírá o kmeny přesliček,

v rukou svírá vlasy, živůtek

a cosi jako dopis - otisk dlaně

hladící prašivého psa,

                          jehož kůže

požírá vlastní kostru.

 

Na zátylku cítíš čísi oči...

 

Otče! tvoje paměť, tvé dlouhé suché vlasy

mi vrůstají dovnitř hlavy:

podzimní zahrada vycpaná senem,

                                             zápraží,

kde usychá bílé prádlo: dvě košile tří mužů

se zapranými límečky.

 

Už voda hlavou dolů

                           krvácí kapsami

na ramena muže, pak stéká po jeho zádech.

Oči mu pokrývá lesklá mázdra,

když ho míjím.

 

Na zátylku cítím čísi oči...

 

Otče! toto je můj triumvirát bezmoci

v království žeber.



Poznámky k tomuto příspěvku
aJSha (Občasný) - 17.5.2004 > ťažko sa mi číta (a že čeština je nám Slovákom blízka), ale ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 17.5.2004 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
rabako (Občasný) - 18.5.2004 > ***
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 19.5.2004 >

Ach jo, kluci, vy to moc rozebíráte.

Do mě ty egilovy věci vplouvaj samovolně, jako hudba, nebo dojem z obrazu, (teď myslím výtvarného, nikoli básnického).

Vyprovokována Jelenem, prošla jsem si to ještě dvakrát, a hledala "logický" smysl.

Našla jsem si takový, který je pravděpodobně zcela jiný, než jeden z vás našel, či nenašel, a druhý do básně vložil.

Ale nezávisle na tom, do mě ta báseň, jako většina egilových věcí, prostě bez problémů vklouzla a rozezněla sebe i mě.


Body: 5
<reagovat 
jelen (Občasný) - 17.5.2004 > V názvu je naznačen ohromný prostor, zdá se mi. Báseň samotná působí komorně, téměř bych řekl klaustrofobicky, zaživa pohřbený člověk, stísněná, zanedbaná zahrada. To mi brání ji uchopit. Taky se mi nelíbí ta kostra prašivýho psa, nevím proč, ale evokuje to ve mě představu zaprášený mumie. Je mi jasný, že jsem to celý blbě pochopil (a ten název, ten se mě tak líbil), kde je klíč k uchopení textu, od čeho začít, aby člověk ze všech možných významů všech slovních spojení dal dohromady kompaktní obraz, který dává smysl?
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 17.5.2004 > jelen> Jestli ti můžu poradit, hledej v textu obecná slova: paměť, otec (kdo je ten otec?) etc... to je jeden z možných klíčů.
<reagovat 
 jelen (Občasný) - 17.5.2004 > egil> 

Chceš tím naznačit, že smysl textu je v kontextu jednotlivých slov? A ne drůza obrazů evokovaných jednotlivými slovními spojeními?

Otec? No to je ten po ramena v zemi, jestli tomu rozumím správně, tak to představuje sex? Zároveň je tím tísněn (ploty v zádech, uhlí pod nohama). Asi je snaha vyjádřit jeho organickou podstatu (rozložitelnost psa, špinavé límce) a klesající tendence, stárnutí (krvácení košil). Ale jak dál, stále mi uniká význam prostorové disproporce mezi názvem, který ve mě vyvolává pocit prostoru otevřeného pro let se sevřeností zahrady samotné básně. Rozkmitané srdce zvonu... nemůžu si pomoct, ale vidím v tom dynamickou krajinu z obrazu impresionoistickýho malíře. Nebo si tím měl na mysli něco jiného? Křesťanskou tradici, smrt, životní cyklus?

No, když si to vezmu z této stránky, tak ten muž s uhlím pod nohama může být pohřben ne zaživa, ale za mrtva. To by vysvětlovalo ty košile, i rozložitelnost psa, dokonce i suché vlasy a zahradu vycpanou senem. Ne, ta smrt a pohřbení mi tam nesedí, ani v kontextu se zvony.

Sakryš, je možné vůbec takhle vykládat smysl básně? Cítím se při tom, jako tápající kartářka.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 18.5.2004 > jelen> 

"Chceš tím naznačit, že smysl textu je v kontextu jednotlivých slov? A ne drůza obrazů evokovaných jednotlivými slovními spojeními?"

 

Nic takového jsem neřekl;) Navíc... tento tvůj výrok je prázdný. Nesmyslný. Opomínáš v něm vztah pojmenovávané věci a pojmu. A to, že jakýkoli obraz může být pouze na základě věcných vztahů jsoucen (v básni: slov k nim odkazujících).  

 

A k tomu, co jsem napsal výše (obecné symboly atd..):

Podívej, pokud chceš porozumět básni, musíš si nejprve vytvořit předporozumění - "o čem asi tak" ... Báseň několikrát přečteš celou a začneš tušit. Pokud ne, nemusí, to být tou básní. Dobré je v této fázi všímat si obecných symbolů. Tímto si vytvoříš klíč, jímž pak obrazy básně odmykáš - dávají ti význam v jednom stanoveném rámci. Toť vše k nejfrekventovanější interpretační metodě (jíž se člověk může vyvarovat různých nadinterpretací).


<reagovat 
 jelen (Občasný) - 18.5.2004 > egil> 

OK, blbě jsem se vyjádřil, co bys řekl na kontext mezi pojmy?

Předporozumění na základě obecných pojmů, budiž, ale co je to obecný pojem? Uvedl jsi otec a paměť, proč třeba ne zahrada, košile, nebo plot. Držel-li bych se doslova této metody, skončil bych konstatováním, že báseň je o otci, o paměti, zahradě, košilích, živůtku, psovi a zvonu. Jestli jsem dobře pochopil tvůj výraz předporozumění, tak si mám z těchto pojmů? udělat průnik a tím pak konkretizovat materiál jednotlivých tvarů na obrazy.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 19.5.2004 > jelen> avi jelenovi
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 19.5.2004 >

Schválně, jestli se hodně pletu.

Vidím tam "dva" muže, stejně, jako dvě košile: tebe jako otce, a tebe procházejícího kolem.

Pokud to nedotáhnem do konce a nepromíntu si tam tebe v každém z tvých jednotlivých mužských předků, a zároveň v každém z tvých případných mužských potomků.

Sakra, to si moje fantazie zařádila, co?


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 19.5.2004 > Naty> 

***!! sakryš, Naty... Na chlup přesně... Ty tři v jednom jsi pochopila naprosto správně (minulost, přítomnost, budoucnost)! Děkuji. Ani nevíš, jak si toho vážím... Je pro mě cenné vědět, že moje texty jsou pro čtenáře uchopitelné.

 

 


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 19.5.2004 > egil> Tak to jsem tedy fakt pyšná. A pak že tam pro to rozkmitané srdce zvonu není dost prostoru.
<reagovat 
Cid (Občasný) - 20.5.2004 > No, již Rilke nám ukázal, že báseň může být krásná, i když je téměř nepochopitelná. To platí i o této básni, ale srovnání Egila a Rilkeho je analogií, tak pozor na to, náš Egil se musí ještě hodně snažit.:)))
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.5.2004 > "Nohy zapírá o kmeny přesliček" - opora v minulosti

"Otče! tvoje paměť, tvé dlouhé suché vlasy
mi vrůstají dovnitř hlavy" - dědictví, které ne vždy úplně chceme a přijímáme

"Oči mu pokrývá lesklá mázdra,
když ho míjím.
Na zátylku cítím čísi oči..." - jdu dál, ale přesto mě cosi nutí ohlížet se sám za sebou...

a krásný obrazy :o)) a KV by byl též!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Jonáš (Stálý) - 31.5.2004 > Obdivuji Naty, že dokázala uchopit báseň za správný konec. Jindy by mě neprostupnost možná odradila, ale když vidím, že klíč najít možné je, nedá mi to než básni uvěřit.. Připadám si ve své tuposti, jako kdybych v životě neviděl verš. A to sám chci verše psát. Smím položit aspoň dvě otázky?
Metodu interpretace této poezie "symbolů symbolů" jsi vymyslel sám, nebo taková metoda už existuje. Je to ověřené? Sám jistě víš, že čteš jinak básně ostatních než svoje a že jiní čtou jinak tvoje než ty sám.. A za druhé: co to je mázdra? A co má znamenat, řečeno s jelenem, ta "disproporce" mezi názvem a komorní scénou zahrady?
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 1.6.2004 > Jonáš Hájek> 

Především při kontextové interpredaci jsou symboly tím nejpodstatnějším. Vyjádřil jsem se špatně, měl jsem říct "obecných výrazů", protože symbol vzniká teprve až opakavaným použitím slova, výrazu.

 

Všímat si obecných výrazů (třeba paměť), pak popřemýšlet, kdo je ten "za mnou", kdo ten "přede mnou", kdo je "já" (všimni si, jak se mění osoby), proč dvě košile tří mužů (ta třetí, nepřítomná košile je lyrický subjekt budoucí:) atd atd.

 

Název taktéž odkauje k časovosti (srdce zvonu se pohybem kolem nulové polohy přelévá do dvou stran + tep atd.).

 

A mázdra: mázdra je doslova něco jako povlak.

přeneseně se říká, že oči mrtvého potáhla mázdra (byly skelné a znehybněly) - tento význam je zde podstatný. Přeměna přítomnosti v minulost. Je v tom až jistý fatalismus.


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter