Felipe (Občasný) - 24.9.2004 > ROZBOR
Báseň ve mně dlouho probouzela - jak praví drfaust - "nějaké pocity, jen jsem nevěděl jaké." Řečeno také s drfaustem "váhal jsem, zda se jedná o báseň, nebo zda to báseň není, což mne nesmírně vzrušovalo".
Takto vzrušen a předpřipraven, začal jsem přemýšlet, o čem asi tato báseň vlastně je. Začal jsem hledat ústřední motiv, symbol, neváhám říci přímo Ariadninu nit...
Čtu pozorněji - voda, bělost, vlny, bělost, voda, bouře, bolest... ANO - ústředním motivem básně (o níž tedy vlastně nevím, zda je to báseň, což mne - jak rád zopakuji s drafustem - nesmírně vzrušuje) jsou záchodové mušle.
Autor (či autorka, neobtěžuji se kliknout na nick) popisuje s přímo "lyryckou" rafinovaností, kterak usedá (snad v podnapilém stavu?) na záchodovou mušli. Opět přišel jako druhý, rozbouřené moře dosud hučí. (Ano, ve společné domácnosti bývá jeden většinou rychlejší...) Podstatné je udržet se na mušli a nespadnout (odtud podezření, že dřepící autor je podnapilý).
Nazvat větry "dechem temnot času" považuji za jeden z nesporných vrcholů burlesky, za který by se nemusel stydět ani velký Lúkiános, ani Rebellais, ani Cervantes.
Ještě že máme každý doma své hnízdo klidu. (Za nepůvodnost a klišoidní "symboly" s chutí sestřelím bodový průměr.)