Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ve vší slušnosti
Autor: pecka (Občasný) - publikováno 23.9.2004 (19:10:16)

 VE VŠÍ SLUŠNOSTI

 

Malá venkovská čekárna u doktora. Obsazení: starší dáma a já. Kromě občasného pokašlávání naprosté ticho. Když jsem vstoupila, dáma tam již seděla a já maje na paměti základní pravidlo, hlasitě pozdravila: „Dobrý den!“. Bylo mi odpovězeno. Říkala jsem, že je to dáma…

Do předsíňky, kterou ode mě dělí jen průhledná plastiková stěna, vešel kluk. Tak deset až patnáct let. Vím, že je to trochu velký rozsah, co se věku týče, ale já opravdu netuším, jak to lépe rozeznat. Připadá mi, že v této době by čtyřleté děti měli mít tak šest, protože často umí číst a kluci mají chlupatá lýtka. Takže zkrátka deset až patnáct, kategorie „Puberťák“.

Venku prší, začíná podzim. Kluk si čistí boty o rohožku. Co to dělá? Odkládá deštník do rohu a znova si čistí boty?! Říkám si, že ho přece nikdo nenutí, nikde nečeká matka s napřaženou rukou a ani otec nehrozí domácím vězením. Mě ani nenapadlo něco takového udělat. Očistí si boty potřetí a vchází do druhých dveří, za kterými je lékárna. „Dobrý den!“ na celé kolo.

Očistit si boty, abych nenašlapala? Jak se to jeho rodičům podařilo? Ve dnech, kdy vláda zvažuje snížení trestní hranice pro mladistvé. Hodilo by se spíš: „Ruce vzhůru a prachy z kasy!“ Dostávám lekci slušného chování od nastupující generace. Měla bych se stydět…

Do mého sebezpytování vchází starší muž s velkým deštníkem, elegantně oblečený. Zase je nutný odhad věku, takže asi šedesátiletý (Tyhle odhady mi jdou lépe, asi jsem už víc na druhé straně). Ještě rozhozená předešlým zážitkem chci napravit svou reputaci, takže moje : „Dobrý den!“ zní čekárnou opravdu nekompromisně. Stará paní se přidává, ale světe zboř se, nepřichází žádná odpověď. Prostě nic. Vlastně ne nic, spousta trapného ticha vyplnila místnost.

O co jde? Nestojíme mu za pozdrav? Podle nepříjemného výrazu v jeho tváři zřejmě ne. Nerozumím tomu, podle mě to mělo být obráceně. Kluk s chlupatými lýtky bez pozdravu a elegantní pán zdvořile hovořící o počasí. Podle zpráv v médiích rozhodně ano. Vždy’t mladá generace je přece ta nejhorší.

Zřejmě se jedná o výjimku potvrzující pravidlo a zítra se oba vzpamatují. Kluk bude hulvát a okrade našeho zdvořilého muže o peněženku, případně ho přitom nechá utopit. A nebo mu slušné chování vydrží, i když párkrát nedostane odpověď na pozdrav? Uvidíme…



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 23.9.2004 > dobrá pointa by byla, kdyby ten týpek nezdvořilej byl felčar... je vidět, že sleduješ dění, předevšim poslední dobou blbnutí nezletilců... deset až patnáct let..to je fakt jak z dobytí severního pólu vod mistra cimrmana....tam byl chlapec deseti a jedenáctiletej....:)
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 23.9.2004 > jo a možná by bylo dobrý to seknout do prózy....a fejetonů...tagle v seznamu rubrik si toho třeba moc místních prozaiků nevšimne...:))
<reagovat 
Jannis (Občasný) - 23.9.2004 >

Námět fajn a zbytek asi moc neposoudím. Nejsem zrovna fejetonexpert TM. Ale četlo se to dobře.

PS: Ale z tý červený se mi dělají mžitky


<reagovat 
 pecka (Občasný) - 23.9.2004 > Jannis> sorry, jsem tady poprvé a mám zrovna červené období...svetry a tak:). všimla jsem si, že je to tady samej básník, příště zkusím něco jiného
<reagovat 
 Jannis (Občasný) - 23.9.2004 > pecka> 

Já netvrdil. že se mi to nelíbí, jen že to moc nedovedu posoudit, pokud jde o formu a tak. Hlavně neztrácet elán a psát.

HURÁ DO TOHO


<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 24.9.2004 >

Taková jemná moralitka. Mohlo to být ironické, vtipnější.

KDyž někdo odpoví na pozdrav, nevyvozuji z toho, že je to dáma-) Zrovna tak ne, když neodpoví, že je to gauner, třeba byl němej:-))

A vůbec, zdraví ten, co vleze do společnosti, takže já osobně bych první vcházejícího nezdravila:-)

Opravdu zpověď, pocit:-) Ale kdybys to trochu vyšperkovala, tak to jistě zaujme:-)


<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 24.9.2004 >

Jo a trošku nerozumím v této zpovědi dvojímu užití chlupatých lýtek hochů, ty souvislosti se slušností mi unikají:-) To by za chvíli mohlo sklouznout ještě k jinému ochlupení, ...Popravdě, jednou mi to tam nevadí, ale že i podruhé?

"...čtyřleté děti měli mít tak šest, protože často umí číst a kluci mají chlupatá lýtka" - chtělo by to pohrát si se slovy a obsahem, taková překotná tvrzení, hup na čtení a skok na chlupy a ...nevím, ale zdá se mi , že toho máš na srdci hodně a že jsi to moc "neučesala".


<reagovat 
Uchmat (Občasný) - 25.9.2004 > Upřímně řečeno, taky z toho nejsem moc moudrý. Dokonce bych to ani nenazval fejetonem.

<reagovat 
Jarmila Svobodová (Občasný) - 26.9.2004 >
Body: 5
<reagovat 
MZF (Občasný) - 26.9.2004 >

Je fakt, že k fejetonu to má poněkud daleko. Chybí tomu větší spád a vtip. A taky pointa. Ale nechci "buzerovat", fejeton je drsná disciplína...

 

Jo a ten přechodík by tušímže měl být "majíc" - ženský rod; "maje" - mužský rod

 


Body: 3
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 30.9.2004 > ... hmmm az na ten posledni odstavec... nevim proc, ale mam pocit, ze jsi to "utla" zbytecne brzo, nebo bych cekala nejakou pointu, nicmene uvod supr...
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter