Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Umučení Krista (The Passion of the Christ, 2004)
Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 19.10.2004 (22:01:54), v časopise 25.10.2004

UMUČENÍ KRISTA

(The Passion of the Christ, USA/Itálie 2004, režie: Mel Gibson, 126 minut)

 

Aby nedošlo k omylu, nečtete recenzi v pravém slova smyslu, nebudu vyjmenovávat, kdo ve filmu hraje a tak dále, beztak jde až na malé výjimky o neznámá jména a hlavně je to druhořadé! (Puntičkáři všechna tahle písmenka snadno vyhledají během pár sekund na www.allmovie.com.) Chci jen ventilovat své rozčarování a zklamání z kontravezního díla, nebudu vás dlouho zdržovat.

Proti Melu Gibsonovi nemám nic, spíše naopak a k filmu jsem předem přistupoval vědom si varování několika odvážlivců, co film viděli, o nezvyklé brutálitě záběrů, potoků krve a tak dále. Není to ani první ani poslední film, který je plný záběrů, které by si těhotná žena či přecitlivělý muž měli nechat ujít. Nemám nic proti realismu a DVD jsem si pustil na vlastní nebezpečí. Tohle ale ne, pane režisér, tohle opravdu nemyslíte vážně?!

Začnu samotným procesem mučení. Podívaná pro „labužníky“. To „pořádné“ (u špalku) začíná někde kolem 52. minuty a lepší už to nebude do konce filmu. Pokud nejste psychicky postižení jedinci, eventuelně nemáte nějaký vážný (těžko pochopitelný) důvod pokračovat v podívané, vypnete to. Já to neudělal po 20 minutách jen proto, že by bylo neseriózní psát o filmu, když jsem ho nedodíval. Třeba změním názor! Nezměnil jsem.

Gibson je náboženský fanatik! Lépe řečeno magor, jemněji to nechci vyjadřovat. Protože žádným uměleckým záměrem, vizí tenhle výplach mozku neomluvím. „Kečupu“ je prostě ve filmu asi o 100kg více, než by bylo zdrávo a je to hnusná podívaná.

Byl jsem obeznámen s Gibsonovým argumentem pro vznik filmu: ukázat lidem, že Ježíš byl fyzický člověk, který za nás fyzicky trpěl a vykoupil nás vlastní krví, že nejde jen o větu v bibli, že šlo o reálné utrpení. Ehm, to se mu spíše nepodařilo. Režii filmu totiž naprosto chybí odpoutání se od fanatičnosti a celý působí až komiksově přemrštěným dojmem. Dvě hodiny překrvavené agitky.

undefined

 

Co mě dožralo více: film je špatný i jako dílo, sakra, sakra! Čekal jsem, že zvládnu-li nadlidskou várku mučení, objevím krásný, velký film. VELKÝ. To známé mrazení v zádech, když mě něco HODNĚ bere. A? NIC! Jen zhusení.

Snad ještě hůře vydýchatejnělší jsou paradoxně pasáže „bez mučení“, tedy ty do 52. minuty, plus pár prostřihů do minulosti. Na maděru rozšvihaný Ježíš vzpomíná v malebných, kýčovitých obrázcích, jak bývávalo krásně a idylicky. Sváča po dobře vykonané truhlařině, trocha toho rodinného humoru s Marií… Na pár sekund, pro kontrast, a hup zpátky k masakrálnímu lynčování.

 

 

Ježíšovi trýznitelé a vůbec veškerý dav, volající po jeho ukřižovaní (až na pár výjimek), jsou zobrazeni jako zrůdy, proti nimž jsou skřeti z Pána Prstenu andílci nejsvatější. Zvráceně se řechtají, lemcají víno a rozšmelcovávají všemi možnými i nemožnými mučidly polomrtvého Ježíše hlava nehlava a z každé další a další rány mají sadistický požitek. Je to nekonečné.

Prostřihy na Ježíšovi proslovy k nejbližším nejsou ale díky pastelové kýčovitosti lepší. Bože, jen to ne.

Umučení Krista je jedna obrovská masáž, proti které je "Strážná věž" a "Probuďte se" limonádička pro děti.

Nevidím jediný důvod, proč by měla mít existence tohoto filmu smysl! Je totiž špatný! Opakuji: š p a t n ý. Vyvraťe mi to, rád si to přečtu! Ne špatný kvůli brutalitě, ale špatný jako film. Tři hvězdičky z pěti na allmovie.com mi ještě přidají jako rána z milosti za peníze a f a n a t i c k o u detailnost, kterou do díla režisér investoval.

Pokud toužíte i tak tohle veledílo o tom, jak hodně lze „ujet“, coby režisér s převelikou vizí, vidět, pak si nechte chutnat, já DVD Umučení Krista zasunu někam hodně dozadu v polici! 

 

Názory na podobná díla se samozřejmě právem diametrálně liší, viz http://www.metacritic.com/video/titles/passionofthechrist/ 



Poznámky k tomuto příspěvku
DeadKennedys (Občasný) - 19.10.2004 > Tak ... a teď si skoč na pár hodin do hospody, vydýchej, dej si pár kousků, pak se vrať a přečti si svůj text po sobě ještě jednou. Film jsem neviděl, četl jsem zběžně nějaký recenze a moc mě nezaujaly. budiž ke cti, že tvůj vztek mne zaujal :o) Ale snad nebude tak zle. Takovýhle díla jsou většinou dělaný na efekt a "kontroverznost", vydělalo se a OK. Není třeba dramatizovat.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.10.2004 > Jo, ten link na ty mnohé recenze dole je celkem zajímavý. Dostal mě tam jeden recenzent, který ten film překřtil na Jesus Chainsaw Massacre, což mě pobavilo, ježto jsem zrovínka v den, kdy jsem Umučení viděl, měl doma půjčené DVD (pro kamarádku, která po něm prahla) The Texas Chainsaw Massacre a říkal jsem si, sakra, to snad už bude lepší tohle, než ten Jesus ... (Nestihl jsem se ale na Massacre podívat, takže nemohu sloužit ...)
<reagovat 
jak (Občasný) - 20.10.2004 > není trochu divný se těšit na umučení Krista?
<reagovat 
Mira (Občasný) - 20.10.2004 > >Stanislav>plný přeplný souhlas
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 21.10.2004 > Mira> 

Miro, podíval jsem se sem ještě jednou, víceméně náhodou...

a mám prosbičku, když na někoho máš chuť reagovat, což třeba já často... hihi..., tak klikni na reagovat, ona se ti objeví nová stránka, kde je jen onen ohlas a pod to něco napiš, jinak se to ten onen nedozví, nevím proč, ale tak, jaks to udělala ty, tady nefunguje.  


Doporučil 
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.10.2004 > Netěšil jsem se na umučení Krista, těšil jsem se na Umučení Krista. Ale pravda, slovo "těšil" jsem asi nezvolil tak akurát :o), zajímalo mě to, tak, tak je to trefnější..
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 21.10.2004 > Kajman> já člověče o tenhle film moc nestojím, nedíval bych se na něj asi ani kdyby byl v TV, natož abych na něj šel do kina, nejen proto, že jsem četl nějaké recenze a tak, prostě nějak dopředu tuším, že to bude průser.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 21.10.2004 > No, asi jsem, člověče, naivka, já si bláhově myslel, že by to mohlo být dobré, ač křesťanská témata nejsou zrovna moje hobby ... A on to byl vážně jen humbuk...
<reagovat 
čtenář matero - 26.10.2004 > Film jsem neviděla, ale byla jsem upozorněna, že je brutální, leč dobrý. Takže nevím. Reaguji proto jen na Kajmanovu větu o skřetech apod. - osobně si myslím, že ti, co prováděli tyhle exekuce, nemohli být psychicky zdraví lidé, takže bych se nedivila, kdyby jim krev a utrpení obětí opravdu dělalo dobře :-(
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 1.11.2004 > Kajmíku, bezva, že jsi zase po dlouhé době něco do naší rubriky vyplodil! Velký dík za to.
Pokud jde o film samotný, nenadchl mě ani nerozhořčil. Zamrzelo mě na něm, že se Gibson ani trochu nesnažil přiblížit Ježíšovo poselství, myšlenky, to, co hlásal, že jej redukoval na zakrvavenou potácející se trosku. Bylo mi ovšem řečeno, že tenhle film je dělán primárně pro Američany, u kterých se předpokládá, že všechny tyhle základní věci vědí a nebylo by to pro ně nic nového. Takhle mu ale zbylo jen pomalé popravování odsouzeného, kterým by konec konců pomalu ani nemusel být Ježíš, ale kdokoli, kdo byl tehdy umučen...
Jinak možná, že budu znít morbidně, ale mně to nijak extrémně brutální a krvavé nepřipadalo, to už jsem viděla věci, ze kterých mi bylo hůř. (Byť Texas Chainsaw Massacre to, pravda, nebyl.)
Pokud jde o tvé dílko samotné, pak jako osobní výlev je to zcela v pořádku, ostatně podobně občas dští i mistr Baldýnský v Reflexu. Zdravím a zase brzy něco napiš.
Body: 5
<reagovat 
Martina (Občasný) - 19.10.2004 > Fíha Kajmane, vidím, že tě to fakt vzalo,        osobně jsem film neviděla a podle toho, co zde popisuješ ani za zhlédnutí nestojí. dík za upozornění.
<reagovat 
 čtenář radim - 2.11.2004 > Martina> Stojí zlatíčko.
Kajman je velice mimo mísu. A kdyby si po sobě přečetl co vlastně napsal, už nikdy by se nepokoušel o novinářkou činnost. Nenech si jej ujít. Ahoj Radim
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 20.10.2004 >

Díky za reakce, já čekal, že se na mě sesypou "pánbíčkáři", jak jsem tu hloubku nepochopil . Máte úplnou pravdu, že jsem to psal, abych se "vykecal" a vydštil, proto jsem raději v úvodu varoval, že to není recenze, ale spíš emotivní výplod.

A to jsem to ještě psal až po dvou dnech od shlédnutí, kdy to ze mě vyprchalo, film jsem viděl na tři části, musel jsem to průběžně vypínat, když vešla do místnosti tchýně, ta by asi vyklopila obsah žaludku při pohledu na kteroukoliv "masakrální" pasáž, což je většina ... JežišiKriste..., nikdy více.

Musel jsem si potom pustit Sex ve městě , ten mě uklidnil.  


<reagovat 
 Čtenář - 2.11.2004 > Kajman> Já jenom k těm potokům krve. Viděl jsem vykrvácet člověka (nikdy to už nechci zažít). Bylo to hodně krve. Snad víc než ve filmu.
Ten film nebyl dobrej. Jen sem tam.
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 3.11.2004 >
Ad čtenář Radim:
1. mimo mísu být mohu, každému dle jeho gusta, trvám na svých dojmech a pocitech, stejně jako ty máš prádvo si myslet, že je to film dobrý (a že jsem mimo mísu),
2. přečetl jsem si to, na tvou radu, po sobě a mám stále stejný dojem, že to je takové, jaké jsem to chtěl mít,
3. nevím, kde si získal dojem, že se "pokouším o novinářskou činnost" , prostě ten film se mnou hnul, tak jsem na Totem napsal jak se mnou hnul, abych vyvolal diskusi, což za novinářskou činnost nepovažuji ...
 
Ad krev - znovu zdůrazňuji, že otázka krve (a jejího množství) pro mě byla v hodnocení tohoto filmu přeci jen druhotná, nejde o její množství či červeň, nepopírám, že jí z člověka tolik vyteče, špatné to bylo celkově v kontextu, jako celý film a jsem z posledních koho potěšilo, že ten film mě zklamal...

<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 7.11.2004 > jednoduše špatná netypická recenze.....dvojka je za umění vkládat vobrázky...
Body: 2
<reagovat 
 Killersx (Občasný) - 27.11.2004 > Max Bubakoff> hehe
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 19.10.2004 > ty si fakt naštvanej? kvůli filmu o džýzysovi z holyvůdu? to je hezké. to je krásné. nevím, ale tys tady od tohoto cosi čekal? napsals to ale docela príma, tak jaksi zapáleně.... hihi... mně přišel nejapnej i Jesus Christ Superstar, jak tam pěli... i když muzika je to fajn, ale to nestačí. tohle téma filmovat je sebevražda... ani jeden film o Kristovi nestojí za nic, ani Kazantsakis, ani cokoliv jinýho, prostě to nikdo neumí. :o) 
Body: 5
<reagovat 
 Tilia (Stálý) - 7.12.2004 > stanislav> 

Náhodou, Monty Pythoni umí... Život Briana je naprosto dokonalý... I když ten je vlastně o Brianovi...


<reagovat 
sobek (Občasný) - 10.12.2004 > scheize katze, zase jsem zabrousil kam nemám. Pryč s Hollywoodem, pryč s věroukou. Kurwa drát jak tvrdí klasik z ameriky, tahle recenze fakt stojí za hovno(aspoň že je nahoře upozornění). Já se musím přiznat, že jsem film zhlédl několikrát a velmi se mi líbil, a za psychopatický, deviantní zvíře se nepovažuji(snad nejde jen o subjektivní názor). Mrazilo m když jsem se koukal, a rozhodně mi nepřipadlo, že tý krve tam bylo moc, čekal jsem jí více, takže naopak. Film byl velmi, velmi, velmi dobrý.
Body: 1
<reagovat 
DominikR (Občasný) - 11.1.2005 > Tak dobře. Souhlasím se závěrem, že se jedná o špatně zrežírovaný počin, tedy pokud nepřistupuješ k filmu jako k dokumentu. Film si zaslouží titul dobrého snímku jen v případě, že se na něj dokážete podívat podruhé a nepříjde vám nudný. Za to, že mě tenhle polotovar neoslovil nemůže brutalita, ale špatně zvládnutá kamera i režie. Ale já recenzent nejsem, tak sorry.
<reagovat 
čtenář KACKA - 18.1.2005 > MUSIM UZNAT ZE LIDI JSOU SVINE A VZDYCKY BYLI A BUDOU. TEN FILM JE TOHO PRIKLADEM.ZAVIST ZAVIST
<reagovat 
anonymous (Občasný) - 4.3.2005 > Mě se to líbilo! Sice té krve bylo dost, ale celkově to na mě zapůsobilo! Jsem asi trochu věřící, ale v té praktické podobě! Bylo mi Ho chudáka líto. Máš pravdu v tom, že film mohl být udělaný líp. Vůbec se nedozvíme, kdo jsou ti chlápci, co doprovázejí Marii. Všudé samé zdlouhavé zpomalovačky a ještě ten konec ve stylu Terminátor 2.
Body: 3
<reagovat 
Inuška (Občasný) - 11.3.2005 > Krásnej emotivní výplod :-) , souhlasím.
<reagovat 
čtenář Laco - 15.4.2006 > Kajmane, jsi pěkný farizej /jestli nevíš, použij slovník/, protože voláš po tom, aby ti někdo vyvrátil tvůj názor na film, ale z celého textu je jasné, že tvoje hodnocení nezmění ani milión argumentů. P.S: Pokud jsi vážně nikdy neviděl zfanatizovaný dav (v tvém podání: "zrůdy, proti nimž jsou skřeti z Pána Prstenu andílci nejsvatější"), tak zajdi na Spartu do kotle a zkus tam rozlišovat. Jenom si neber špatný triko. P.S.2: Tchyně má fakt tak špatný žaludek nebo si to jen myslíš a ve skutečnosti jsi ji nikdy zvracet neviděl?
<reagovat 
čtenář lentiilka - 10.4.2007 > ahojte potrebujem obsah z filmu jesus christ superstar ... :)) surne .. a umecenie krista je fajn film :))

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter