Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Den Sv. Valentína
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 14.2.2000 (07:42:04), v časopise 14.2.2000

Den Svatého Valentýna

Přel.z angl. originálu – napsal Rev. Robin Dumolin

První vyobrazení Svatého Valentýna pochází z knihy nazvané jako "Nuremberská kronika", velké “obrazové knihy” pocházející z 15.století. Byla vytištěna roku 1493. Text je doprovázen dřevoryteckými obrazy doby za níž byl Sv.Valentin římským duchovním, posléze se stal mučedníkem během vlády Claudia II.. Latinské vydání této knihy uvádí jeho svátek v den 16.března, ale německé vydání pak následuje dnem 15.února. Svatý Valentin se jmenoval vlastním jménem Valentinos. Říkalo se o něm, že to byl odvážný a všem nápomocný křesťanský mučedník pronásledovaný císařem Claudiem II. V Římě. Tou dobou Valentin učil jakési dítě ve víře v Krista, byl zatčen a uvězněn pro svůj čin.

Rok po svém uvěznění byl Valentinus předveden před císaře a pokoušel se jej konvertovat na víru křesťanskou. Na císaře Valentinova důstojnost velice zapůsobila, pak se jej pokusil spasit konvertací na římské bohy a následně se Valentina zeptal : “Proč bys nesetrvával ve vadnoucí kráse a nezbožňoval idoly a nectil barvu ješitných svých vrásek ?” Valentinus odpověděl ”Neříkám o Tvých bozích věcí žádných, byli to muži jak děsiví tak i kupci, tak i Odysea plná zla."

Valentinus byl odsouzen k smrti. Byl zmlácen klacky, stlučen kameny a nakonec popraven vně hořlavých vrat. Po jeho smrti se těm vratům začalo říkat Porta Valentiny (Brána Valentina), později byly přejmenovány na Porta Popolo (Brána lidu).

Tady legenda říká, že v době očekávání před výkonem trestu se seznámil se slepou dcerou spoluvězně, kterou pohledem svým uzdravil. Podle knihy Alfonse Villegase “Životy svatých” se ten vězeň jmenoval Asterios a byl jedním z vladařových nadporučíků. Valentin jeho i jeho rodinu obrátil ke křesťanství, zač byli později odsouzeni Claudiem II. k smrti. Dále, podle legendy, v podvečer Valentýnovy smrti, napsal Valentin zprávu na rozloučenou vězňově dceři a nadepsal ji slovy “Od Tvého Valentina”. Takto vlastně vznikl den Sv. Valentina.

Ve starých dobách žila kolem Říma spousta vlků. Vlci za branami města zabíjeli jak ovce, tak i některé lidi. Římané se modlili k bohu Luperciovi, strážci stád, aby je ochránil. Svátky začínaly tím, že mu všelijak vzdávali úctu. Léty se však význam Lupercia upadal. Svátky se změnily v oslavu Junony, královny římských bohů. Vládla nad svatbami, svátky její proto nazývali svátky lásky.

Na této oslavě bývalo zvykem pro chlapce, by psávali mnohá jména dívek, které by byly jejich partnerkami během svátků. Později, když křesťanští šiřitelé chtěli vymýtit pohanské zvyklosti, dali oslavám křesťanský podtext tak, že nahradili všechna jména svatých jmény dívek.

Od léta Páně 496 byla křesťanská církev už velice silná. Hlava církve, papež Gelasius, neměl rád a ani nevěřil v římské bohy. Přeměnil oslavu na křesťanský svátek tak, že uctíval památku smrti Sv.Valentina téhož dne. Od r.1400 lidé celé Evropy oslovovali tento svátek jako svátek lásky. Když Angličané přišli do Ameriky, přenesli tento svátek do Nového světa s sebou.

A co o symbolice dne Sv.Valentina ? Rudá srdce označovala od těch dob lásku. Stužky nás navrací do dnů, kdy je ženy dávaly svým vyvoleným rytířům, když odcházeli do války. Růže a fialky jsou symboly lásky. Krajky pochází z latinského slova, což znamená “chytit”. Krajky znamenaly vyznání lásky od srdce k milovanému. Římským bohem lásky byl Cupido.

 

Saint Valentines Day

by Rev. Robin Dumolin

The first representation of Saint Valentine appeared in a book entitled "The Nuremberg Chronicle, " the great "picture book " of the fifteenth century, printed in 1493. The text that accompanies the woodcut picture of him states that he was a Roman priest who was a martyr during the reign of Claudius II. The Latin edition of this book states his feast day as March 16, but the German edition that followed declares it to be February 14.

Saint Valentine's actual name was Valentinus. He was said to have demonstrated courage and valor in helping Christian martyrs being persecuted under Emperor Claudius II in Rome, during a time when giving any kind of aid to Christians was considered a crime. Valentinus was arrested and imprisoned for this crime.

One year after his imprisonment, Valentinus appeared before the emperor and attempted to convert him to Christianity. The emperor was so impressed with Valentinus' dignity that he tried to save him by converting him to the Roman Gods, asking Valentinus, "Why wilt thou not abide in amenity and worship idols, and renounce the vain opinion of thy creance? " Valentinus replied, "I say of thy gods none other thing but that they were men mortal and merchant, and full of odure and evil. "

Valentinus was condemned to death. He was beaten with clubs, stoned and finally beheaded outside the Flaminian Gate. After his death, this gate was known as Porta Valentini, later being renamed Porta Popolo.

There is a legend that says while awaiting his execution, he befriended his jailer's blind daughter whose sight he restored to her. According to Alfonso Villiegas, in his book "Lives of Saints, " the jailer was Asterios, one of the Emperor's lieutenants. He and his family were converted to Christianity by St. Valentine, and they were condemned to death by Claudius II. Furthermore, according to legend, on the eve of Valentinus' death, he wrote a farewell message to the jailer's daughter and signed it, "From your Valentine. "

This is how Valentine's Day evolved. Wolves lived around Rome in ancient times. The wolves killed the sheep outside the city walls, as well as some humans. The Romans prayed to the God Lupercus, guardian of the flocks, to protect them. The holiday started out to honor him. Throughout the years Lupercus became less important. The holiday turned into a celebration honoring Juno, queen of the Roman gods. She ruled over marriage, so the holiday became one of love.

At this celebration it was the custom for boys to draw by lot the names of girls who would be their partners during the feast. Later, when Christian pastors wanted to abolish heathen customs, they gave the celebration a Christian touch by substituting in the lot the name of saints for the name of girls.

By the year 496 AD the Christian church had become very powerful. The head of the church, Pope Gelasius didn't like or believe in the Roman gods. He turned the celebration into a church holiday by honoring St. Valentines death on this day. By 1400 people all over Europe celebrated this day as a holiday as love. When the English came to America, they brought the holiday to the New World.

What about the symbology of Valentine's day? Red hearts have denoted love since ancient times. Ribbons go back to the days when ladies gave ribbons to their favorite knights when they went to war. Roses and violets both stand for love. Lace comes from a latin word, it means "to catch. " Lace was supposed to catch the heart of a loved one. Cupid was the Roman god of love.

Copyright © 1995. Sterling Rose Press, Inc.

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter