Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 23.11.
Klement
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Paul Celan: Kde spíš z kolekce Překlady
Autor: ariel (Občasný) - vloženo 28.8.2005
další ve sbírce>


 g morr (Občasný) - 1.9.2005 > Jonáš> to som bol ja.
nejde o to, jak je snadné či nesnadné ho udělat. jde ot to, že čeština se svým přízvukem na první a s průměrnou délkou slov mezi 2-3 slabikama má jako "první" či "přirozený" rytmus trochej. když se podíváš na lidovou lyriku, na staročeskou lyriku -- vždycky tam je tahle tendence. když si pak vezmeš obrození, tka puchmajerovci -- to jsoutrocheje furt pryč... a až s paransistama najednou přichází skutečná revoluce a proti tomu "nudnému a banálnímu" rytmu trochejskému je postavenej jambus.
a samozřejmě vrchlickej, kterého si postavím pro zjednodušení (a taky proto, že měl zdaleka nejvíc následovníků... za ním je vlastně celej proud...), to je poéta vysokej, ten už vcelku bodá na holubičku sivou, na břízku i slavíčka... to jsou i themata exkluzivní... atd. to, že sám rytmus je znak a že má nějaký kulturněhistorický souvislosti a konotace, to jsem si nevymyslel. stejně tak, že zrovna ten jamb je v češtině spjatý s tou "vysokou" poezií. a tím je myšlený veškerý jamby, trocheje s předrážkou, daktyl na začátku...
trochu jsem to vychrlil... ale snad je to nýčko trochu jasnější. ostatně, dá se k tomu provést jistě pár pokusů: napiš cokoli rýmovaného v trochejském oktosylabu... a zksu si to přečíst nahlas: a bude toprostě prosté (pokud nenaděláš pár šikovnejch přesahů), bude to vždycky znít jednoduše a obyčejně...
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli g morr
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 9 12 13 16 17 18 19 20 21
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter