Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Tichá cesta mezi keři z kolekce próza (krátká)
Autor: DominikR (Občasný) - publikováno 8.9.2005 (19:32:45)

TICHÁ CESTA MEZI KEŘI

 

Flekaté prase: takto pořvávali děti na malou Katku ve školce, když měla plané neštovice. Pořvávali na ni, i když pupínky zmizely, i když si schovala hlavu do papírového sáčku, aby zakryla to Flekaté čuně.

Dva roky ji maminka tahala do té ohavné šedé budovy, jen aby zjistila, že tím to neskončí. Přišla základka. Tam ji čekalo dalších devět odporných let posměšků, nadávek a naschválů. Něco nebylo v pořádku. Proč na ni byli všichni zlí? Proč vadilo, že není pěkná?

Do osmnácti let uplynulo mnoho času, mnoho času k přemýšlení, k nekonečným úvahám o životě a jeho smyslu. Změnila se i Katka, avšak jizvy na duši pevně držely.

Dnes v kalendáři stálo velkým písmem KAČENKA 19.NAROZENINY. Cítila se starší, mnohem starší. Ona i její panenská blána, obě dvě si tipovaly tak padesát.

 

„Vstávej Kačenko, no tak, honem,“ z kuchyně ji budila máma.

Vyvalila se z postele a v koupelně si srazila vrabčí hnízdo. Opřená o umyvadlo hleděla do zrcadla: „Další rok za námi, ať žije život.“

Přemohla se a došla si vyslechnout přání ke štěstí, šťastnému životu, úspěchům ve škole, šťastné lásce. Najednou bylo kolem tolik šťastných slov, že nevěděla kam hodit šavli.

Šťastná láska? Kde ji jako měla hledat? Holky ve škole se s ní bavili z donucení, a to jen v případě, že si potřebovaly dopsat učivo. A kluci? Ten zvířecí element s pérem mezi nohama si ji ani nevšimnul. Mohla se kolem nich procházet po chodbě miliónkrát, ale nestála by jim ani za pohled.

Často se sebe samé ptala, kde je pro lidi jako ona, opravdová, čistá láska? Kde je ten cit - tolikrát popisovaný v růžových knihách, pohádkách či básních. Vyhýbal se jí, věděla to.

Srala na lásku, srala na takový posraný život bez života. Kdyby tak mohla přijít k některému z kluků a on se na ni mohl usmát, dala by za to třeba i ten posraný život.

 

„Stejný jako ostatní,“ řekla si při pohledu na Tomáše. Ten kluk jí připadal tak dokonalý a hodný, ale nic pro ni. Jednou se ji zdálo, že si ji všímá, ale bylo to příliš neuvěřitelné, než aby to byla pravda. Byl to parchant, stejný jako ostatní.

 

Vždycky po škole se šla procházet parkem. Tichá cesta mezi keři, jak nazývala tento každodenním rituál, měla za úkol pročistit její hlavu. Nicméně z jara se vycházky stávaly depresivními – kamkoli se podívala, procházeli se zamilovaní, drželi se za ty svý hnáty a cucali a přiráželi … bylo jí zle. Postávala mezi stromy, z bezpečné vzdálenosti pozorovala zamilované páry na lavičkách a toužila po něčem víc, po opravdové lásce.

 

„Ahoj.“ Stála v parku a dívala se na vzdálenou lavičku, když to slovíčko dolehlo k jejím uším v tak intimní chvíli. Ani se neotočila a utíkala domů, lapená do vlastního studu. Nezajímalo ji, kdo ji oslovil, nechtěla to vědět.

 

Na druhý den se bála jít do školy, bála se tiché cesty mezi keři, ale šla. Uvědomila si, že postává na tom stejném místě jako včera a čeká, co se stane: obklopena keři, lavičkami, tím hrobovým tichem k přemýšlení.

 

Proti ní šel Tomáš, ten Tomáš, dokonalý a stejný jako všichni. Zvuk rezonující blány v jejím těle sílil.

„Do háje,“ sklopila zrak, „co ten tady dělá.“

„Ahoj Katko,“ pořádně se nestačila rozhodnout, kam utéct a už stál před ní. „Ahoj, proč se mi vyhýbáš?“ Mluvil s ní jako s člověkem.

Snažil se jí podívat do očí, a zvednout jí tvář. Šáhnul na ni!

Ucukla, jakoby ji bodl dýkou.

„Promiň,“ lekl se.

Přemýšlela, co dál, byla v pasti.

„Sedneme si tady na lavičku?“ Tuhle větu si přála tolikrát slyšet, tolikrát si představovala, až ji jednou vysloví: ale kam to všechno povede?

Sedl si na tu studenou lavičku a čekal.

S výrazem vystrašeného zvířete si přisedla na její opačný konec.

 „Cítíš se dobře?“ Neodpovídala. „Promiň mi ten včerejšek, nechtěl jsem tě vyděsit. Já jen – nevím, proč se mi vyhýbáš.“

Ani neposlouchala, co ji říká. Úplně stačilo, že mluví, víc nedokázala vnímat.

„Každý den se potkáváme na chodbě a nic o tobě nevím. Pokaždé, když si chci s tebou promluvit, zmizíš za rohem. Je mi jasné, že se mě z nějakého důvodu straníš a neumím to s holkama, to přiznávám, ale chtěl bych tě lépe poznat.“

Natáhl k ní ruku, snad aby zjistil, zda ho vnímá, možná jen ze zvědavosti, jestli jí není lhostejný. Byla krásná, krásnější než všechny holky, které znal a tak jiná než všechny ostatní: plachá, krásná, prostě dokonalá.

„Poslouchala jsi, co jsem ti říkal?“ Vůbec ho nevnímala, byla v transu, najednou rozhodnutá, že se celý její život musí změnit právě v tuto chvíli.

Tomášova ruka se jí opět dotkla. Už ne takovým způsobem jako před chvíli, ale víc na duši. Vnímala výhradně své rezonující tělo, mráz v šíji, i ten jeho penis.

Nemusel ji nic říkat, věděla co má dělat. Strhla mu kalhoty a stáhla trenýrky. Najednou šlo všechno samo. Celou tu dobu se cítila plná lásky, plná opravdového citu. Konečně byla krásná.

 

Tichá cesta mezi keři od toho dne už nebyla nikdy stejná, stala se nostalgickou vzpomínkou na první, opravdovou lásku. Katka nikdy nepochopila, proč se ji Tomáš začal od té chvíle vyhýbat. Vždyť to bylo tak krásné, ještě teď si vybavovala jeho city, byl jich přece tak plný, že musel plakat.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 7.9.2005 > To písmo je moc malinké stejně jako minule;) tak ho prosím zvětši. Jináč se mi to líbilo, četlo se to úplně samo. Ten konec, no hepáč jsem nečekala a tohle také ne:))))) Máš tam pár hrubek, které jistě snadno opravíš (pupínky zmizely, holky se bavily ... ) a nakonec ty vulgární výrazy se mi tam nějak nehodily, ale jestli kontrast měl být účelem pak prosím.
Body: 5
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 7.9.2005 > Lamarski> 

pupínky zmizely?

 

holky se bavily?

 

sorry, ale asi jsem v češtině mimo laťku, prosím vysvětlit


<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 8.9.2005 > Tony Sawer> je to jen shoda podmětu s přísudkem, jsou tam tvrdá y že podmět (holky, pupínky) jsou buď ženský rod a nebo mužský neživotný, ale myslím, že už to tam máš opravené aspoň v jedno případě;)
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 8.9.2005 > Lamarski> 

jo, ty pupínky mám, to mě bilo taky do očí, měl jsem si toho všimnout hned

 

ale ty holky! ? tak to nevím, asi opráším čeják


<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 8.9.2005 > .))) hi, hi, já myslím, že teď si to budeš pamatovat pořád:)))
<reagovat 
celej on (Občasný) - 8.9.2005 > Ten konec stál za to. je vydařený...prý konec dělá povídku..tak proč mám dobrý pocit jen z toho konce?
Přišlo mi to málo dějové a stavěné zcela na osobnosti hlavní hrdinky...jenomže její potenciál jsi nedokázal využít ani na 50 procent. Vytvořil jsi zajímavou postavu( i když určitě né zcela originální), do které jsi toho moc nevdechl. Mohl sis s ní daleko víc pohrát( rozebrat její pocity, názory(na muže, sex,atd.), vlastnosti, skutky).
Začátek není už vůbec originální a papírový pytlík( v ČR celkem neobvyklí, zato masově uznávaný v USA a VB) to teleportoval do holywoodských komedií...
Vulgarity mi nevadili to byl ten nástin Katčiného světa...ale chápu, že to někoho praští(zase tomu dávám důvod nedokreslenosti).
A ted znova ke konci:)- Není možné, že překvapivý je jen díky tomu že jsi nevykreslil hl. postavu? Že do ní čtenář pořádně nevidí...
Máš tam ještě nějakou zajímavost:"Srala na lásku, srala na takový posraný život bez života."-Nechápu význam té věty ale možná budu jediný.
Ale nenudilo, pobavilo.
Body: 3
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 8.9.2005 > DondedoG> 

Nestává se ti někdy, že tvé myšlenkové pochody obrátí směr o 180 stupňů? třeba jen na chvíli, ale i to stačí.... tak to je asi důvod oné věty.

 

nesnažím se vymyslet nic originálního - sem tam se něco podaří, ale to příjde samo, ani nevíš, že je to originální - i když, i to slovíčko je relativní, jak víme

 

a souhlsím s tebou v tom, že závěr je postaven na značně zamlženém charakteru její osobnosti. nezdálo se mi nutné vcházet do jejího nitra a rozvádět každou píč*** v její hlavě. i proto závěr vyznívá několikatery způsoby, ač lidi nejspíš upřednostňují jeden jediný, jak se zdá.

 

- ale díky za poznatky, zkusím se na to podívat

 

jinak: rozbor jejího pohledu na muže a na sex pro mě vyznívá jako kliše, promiň, třeba jsem sám, ale tyhle vyumělkované popisy, které si člověk dokáže domyslet, mi příjdou zbytečně klonované mezi všemi žánry - málokdy se najde popis, který by vybočoval z průměru a zajal mě něčím novým (nerad zabíhám do těchto končin, když nemusím)


<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 8.9.2005 > DondedoG> 

Ještě tohle.... nevím, co ti na tom pytlíku příjde komediálního.... mě to příjde spíše smutné, ač vylíčené odlehčeně

 

holyvůdskou produkci často nemusím, ale funguje, jde o věc názoru každého jedince


<reagovat 
 celej on (Občasný) - 9.9.2005 > Tony Sawer> Ten pytlík...je totiž typicky americkej...dítě se stydí veme papíroví pytlík a vyřízne v něm oči a dá ho na hlavu...tohle používajá plno amerických pohádek a filmů a ...
Jde o to, že v Čechách není moc zakořeněný brát si pytlík bez uší ale igelitku...o to mi šlo. Ale to byla jen poznámečka..prostě mi to moc odkazovalo na ameriku...ale to může být pouze můj dojem.

Co se týče tech názorů...říkáš, že to je klišé ale to by musel kaaždý člověk myslet stejně...pokud má jiný nazor kliše to být nemůže...
<reagovat 
 DominikR (Občasný) - 9.9.2005 > DondedoG> 

ten pytlík je prostě záležitost každého zvlášť, mě by třeba nikdy Amerika nenapadla  v Čechách se bere na hlavu igelitka, to vím, ale pokud taky vím, tak je většinou vypláchnutá toluenem

 

spousta lidí myslí stejně, na to pozor, ale skupiny se odlišují, to je pravda.... neříkám vysloveně, že se jedná o klišé, ale pro mě osobně bylo chápání Katky na její pohlavní život nezáživné a nezdálo se mi, že by to povídce prospělo - no nevím


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter