Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Toyen
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 22.1.2006 (19:49:15)

Režisér Jan Němec, někdejší představitel nové vlny 60.let, natáčí v posledních letech svérázné osobní výpovědi, jakými byly Noční hovory s matkou či Krajina mého srdce. Nyní přichází s filmem o slavné surrealistické malířce první minulého století, která tvořila pod jménem Toyen. Pro snímek využil scénáře Terezy Brdečkové, jej ovšem velmi výrazně přepracoval v duchu své osobité poetiky. Nejedná se ani o hraný film, ani o klasický dokument, spíše o hranou rekonstrukci s výňatky ze vzpomínek umělkyně a s odkazy na dobové pozadí.

  Snímek zachycuje několik momentů ze života malířky, přičemž se soustředí zejména na dobu, kdy za války ve svém bytě skrývala židovského přítele Jindřicha Heislera, a posléze na  další nesnadný život dvojice po odchodu do Paříže po válce. Komentář ve třetí osobě se tu střídá s proslovy Toyen a Heislera. Dozvídáme se tu jak detaily z válečného skrývání (např. že byl Heisler nucen setrvávat v plechové vaně), tak způsoby, jimiž autorka vytvářela své obrazy. Režisér tu místy dokonce nastavuje své hrdiny do pozic, známých z autentických fotografií. Někdy se na příběh zapomíná a kamera dlouhé minuty ulpívá zálibně na detailech obrazů. Zde film přerůstá v čistý dokument.

  Velký důraz  klade Němec na politické pozadí příběhu. Značný prostor zde mají ukázky z dobového rozhlasu a zpravodajských filmů, největší pozornost je kladena na atentát na Heydricha a posléze na proces se Závišem Kalandrou (s nímž se malířka znala).

   Herci tu mají poměrně dosti omezený prostor, jsou mnohdy spíše v úloze jakési stafáže; například titulní hrdinka v podání Zuzany Stivínové poprvé promluví až kolem poloviny filmu. Větší úlohu má Jan Budař, v roli Jindřicha Heislera příjemně civilní a nepodobný kreacím v jiných svých filmech. Tobiáš Jirous v roli malířčina inspirátora Jindřicha Štyrského se tu pak objeví jen v jediné, i když příjemně bizarně pojaté scéně „snímání posmrtné masky.“

  Němcův film můžeme považovat za jakousi útržkovitou  mozaiku ze života hlavních hrdinů. Ctitelům malířky poskytne příjemný zážitek z pohledu na její obrazy, nezasvěcené může přivést k dalšímu zájmu o její dílo. Přestože zdůrazňování politiky může být někdy až nadbytečné, jedná se o zajímavý a nijak samoúčelný experiment.



Poznámky k tomuto příspěvku
Alisha Šlesinger (Občasný) - 22.1.2006 > hmm, ten film mel premieru na zacatku listopadu, tak nevim co tady resis......
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 25.1.2006 > Co bych tu měla řešit? Totem je místem pro publikaci recenzí na filmy z jakéhokoli období, měli jsme tu recenze na Bergmana, na Extázi...Kdokoli uvidí něco zajímavého, je tady se svým příspěvkem vítán.
<reagovat 
Adina (Občasný) - 26.1.2006 > Ty záběry do těch obrazů mohly bejt docela zajímavý...
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2006 >
Body: 2
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter