Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Memento pro slovanskou kulturu
Autor: Kateřina Farkasová (Občasný) - publikováno 9.9.2001 (20:34:26), v časopise 14.9.2001
Určitě už jste si někdy, milí čtenáři, povzdechli, jak je ten náš rodný jazyk, ta naše čeština krásná. Zažili jste si pocit, snad i hrdost nad tím, že právě vy smíte mluvit a psát touto řečí. Svou mateřštinu jste dostali v dětství od svých maminek, když vám ji vlévaly do srdcí v podobě písní, říkanek a obyčejných slov, na kterých se stavěl celý svět. Když jste dorostli do školních lavic, ony poklady literatury jste se naučili číst, dokázali správně, bezchybně zapsat myšlenku, začínali jste poznávat nová tajemství přírody, zákony a vztahy mezi nimi.

Proč o tom vlastně píši? Odpověď je snadná, abych bojovala za slovanský jazyk, k němuž patří i ten náš, tentokrát však za lužickou srbštinu. V Sasku žije minorita Lužických Srbů, v obci Chrósčicích místní lidé nyní zápasí o svou identitu, o všechno, co mají - o vlastní jazyk. Jak těžké a smutné musí být to, pokud se vaše děti nemohou učit a rozvíjet řeč, jíž mluvili vaši předci a která jediná zaručuje udržení kultury. Kolik básníků, lékařů, inženýrů a dalších lidí udržovalo tak dlouho při životě svou totožnost, své vlastenectví, svou národnost, kontinuitu, a teď by mělo být všemu konec? Jen proto, že se oficiálně neotevře třída základní školy s výukou v lužické srbštině? Škola přeci formuje společnost, toto si uvědomili všichni signatáři petice "Lužickosrbské školy je nutné zachovat", jež se stále šíří v ČR, dokud se situace v Sasku nezmění k lepšímu.

Domnívám se, že nastala ta pravá chvíle, kdy opět zazní slovanská otázka vzájemné pomoci, otázka ryze demokratická. Je potřeba, aby lužickosrbské školy v SRN dál směly vychovávat občany hrdé na svůj původ a tradici.
Děsilo by mne, kdyby následující Šaldova slova byla pravdivá!

" Uchopit nepřítele a utkat se s ním v otevřeném boji, hruď proti hrudi, je v demokracii skoro nemožné. Stále nahmatáváš slizká a kluzká, medůzovitá těla klik, která se ti vysmekají z rukou..." ("Moje pochyby o demokracii", Šaldův zápisník - ročník druhý, F.X.Šalda)

KATEŘINA FARKASOVÁ


Poznámky k tomuto příspěvku
Étienne (Občasný) - 16.9.2001 > Užitečné sdělení.
Jenom bych si rýpnul, když už jsme u slovanských jazyků. Minorita= menšina:).


Body: 5
<reagovat 
 Kateřina Farkasová (Občasný) - 17.9.2001 > Étienne> Chápu, čeština je krásná...:-)))
<reagovat 
čtenář Bacil - 19.11.2001 > Aspoň ta morální podpora...
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 11.9.2001 > Shodou okolnbostí odebírám Lužicko-srbský věstník, ta otázka Lužických srbů je teď skutečně vážná...jak jim pomoci krom morální podpory nevím, je jich už jen hrstka a německá vláda se pravda moc nesnaží o to, aby nezanikli, spíše naopak. Vše mizí pod tíhou nabídky a poptávky na trhu, na kulturu v tomto směru se v Německu dnes nepomýšlí.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter