Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 4.7.
Prokop
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Téma
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


Poznámky k tomuto příspěvku
Emmet_RAY (Občasný) - 15.1.2006 > Téma je jenom jedno - www.gasbag.wz.cz/tema
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 15.1.2006 > Václav Mráz> Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku :-)
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 15.1.2006 > Bobr> já tady v próze čtu a hodnotím pouze povídky, pod tvůj příspěvek jsem zavítal pouze kvůli utrousení oné rádoby vtipné poznámky ;-) ahoj
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 16.1.2006 >

Pro mě zajímavé.

 

Třeba ta část o obrazech (ve spojitosti s vývojem společnosti), resp. část obrazná..

 

Klasici a rezonance systémů etc..

 

_____

 

Hele, Bobře, když tě tak čtu -

co navázat na tradice totemových seminářů?

Po letech?

 


Doporučil 
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 16.1.2006 > egil> Ahoj Egile,

na totemí setkávání bych navázal rád - jenomže mám teď celý týden plný - učím a se učím. Jedině se sejít někdy o víkendu, včetně pátku. Ale to je třeba domluvit v předstihu, neboť o víkendu patřím zase kapelám. Navíc nevím, jestli by byl zájem.


Jinak díky za ohlas, doufám, že to: 1) bylo srozumitelné a 2) má to co říci.


Zdar.

<reagovat 
ztratila (Občasný) - 18.1.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 18.1.2006 > Ztratila> 

Dík.

Doufám jen, že jsem nenapsal text, ke kterému není co dodat. Pokud ano, tak je to text špatný.

Měj se.


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 18.1.2006 > to vůbec ne, ale já dodám, až se nebudu ukládat ke spánku, nebo nebudu z práce padat na hubu, jako v tuhle chvíli, čili tak za chvíli, zas si nemysli, že budu držet jen tak ústa:)
<reagovat 
Bell (Občasný) - 21.1.2006 > Nejsem kritik, toliko pouhý čtenář. Moc se mi ta úvaha líbí. Ano přestáváme naslouchat, přestáváme číst, stáváme se diváky. Jako dítě jsem směla u stolu mluvit jen když jsem byla tázána.  Nikdy jsem neměla a nemám pocit týraného dítěte, bylo to normální. Až dospělost ukázala, že jsem byla moudře naučena lidi poslouchat, tedy něco co mě neustále posouvá dopředu a učí. Jak vidíte nejsem ani filozof :-)). Líbí a šmytec
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
centaur (Občasný) - 21.1.2006 > Zdravim. Musel jsem si to precist dvakrat, nez jsem si ujasnil o cem vlastne pises a jaka je struktura textu (tj. co je ilustrace a co je nosna myslenka); takze formalne to pro me bylo trochu nesrozumitelne.

Mnohem podstatnější je však věcná stránka úvahy, už proto, že jí vlastně apeluješ na vstřícnost vůči relevantním a naléhavým myšlenkám a že tím též nepřímo obhajuješ postoj kdy benevolentně přehlížíme drobné formální chyby a snažíme se pochopit, co ten druhý myslí.
Nevím přesně u čeho začít a proto třeba takto netradičně: čtenářka Bell shrnula svůj dojem z tvého článku způsobem, který mi připadá naivní a značně zjednodnušující "poselství" tvého příspěvku - na druhou stranu je nutno přiznat, že ten příspěvek je napsán takovým stylem, že k takovému závěru (" Ano přestáváme naslouchat, přestáváme číst, stáváme se diváky.") snadno vede.
V závěru píšeš: "Informace, vědění, obrazy, hudba, poesie – to vše je k ničemu, pokud včas neslyšíme, o čem má být řeč." Naznačuješ, že recepce informace v jakékoli podobě má dvojí charakter: jednak příjem významu jako takového (aboutness) a též příjem naléhavosti či relevance této informace, resp. její posouzení. Zatímco pouhý příjem významu je triviální a a-morální záležitostí (tj. mimo sféru morality), příjem či posouzení její naléhavosti je morálním problémem. Zatímco první dělá každý, první zároveň s druhým dělá málokdo a měl by - toť parafráze Bellina závěru. Jinými slovy jde o rozdíl mezi slyšením a nasloucháním. Otevírá se tak první problém: svým slovníkem s resonancí a "slyšením o čem má být řeč" naznačuješ pasivní charakter subjektu při rozpoznávání relevance či naléhavosti nějaké informace - to přece není vůbec tak jednoznačné. Naopak bych řekl, že intuitivně přijatelnější je názor, že je to subjekt, který na základě rozumění významu informace určuje její relevanci a to především ve vztahu k němu samému, ať už k jeho pragmatickým cílům nebo jeho vznešeným ideálům. Tento rozbor je možná příliš technický a zbytečný, protože v tvém příspěvky očividně nejde o to, kde se konstituuje relevance informace, ale spíše o metaforické vyjádření myšlenky, že některé události a informace jsou důležitější než jiné, že se nás v širším slova smyslu týkají a že bychom od jejich naléhavosti neměli odvracet tvář. Jestliže však, jak to naznačuješ (popř. jak jsem si to já vyložil), mají informace a události svoji hodnotu a naléhavost, které bychom měli naslouchat, pak stojíš před nelehkým úkolem odlišit relevantní od irelevantního a naléhavé od bezpředmětného - což v posledku budeš muset rozhodnout podle událostí samotných. Jistě - můžeš se odvolat na jakési měřítko zdravého rozumu, podle kterého je katastrofa v Pakistánu a fotka plačky nad zemřelým manželem důležitější než krach Enronu a fotka hysterické holky z reality show, ale takový zdravý rozum je ještě problematičtější, protože není jasné, zda znamená nějakou hodnotovou a racionální normalitu ve smyslu common sense, nebo zda jde o humanistický ideál zdravě smýšlejícího člověka, jenž by měl být platný napříč kulturami... těch problému by s tím bylo víc než dost. Ty samozřejmě nic takového v příspěvku netematizuješ, protože je to poněkud beznadějný projekt (popsat nějaké hodnoty a kritéria relevance informace apod.) a není na to třeba ani moc prostoru - nicméně se pak musíš nutně, byť skrytě, odvolat na nějakou naši intuici ohledně toho, co je relevantní a co ne, popř. jak je to s tím nasloucháním. To já nemám moc rád, přijde mi to trochu jako apel vhozený do pléna typu "lidi, mějte se přece rádi" a předpokládá se, že důvody si každý najde sám, popř. že už je zná a jen si je odmítá přiznat. Tolik tak nějak volně k otázce určení relevance.
Citace Kosíka a zmínění informačního boomu nepřímo naznačuje, že lhostejnost vůči naléhavým tématům je moderní záležitost - Kosík to přímo přisoudil minulému století. Ty sám jsi to nikde v textu netvrdil, ale ani nevyvrátil, tak si jen dovolím poznamenat, že to IMHO není tak jednoznačné a že jsme nyní stejně lhostejní jako kdykoli předtím, možná i míň; že ta naše lhostejnost pouze září díky kontrastu s obrovským množstvím informací a témat, které se na nás hrnou. Kdybych to měl přirovnat k jídlu: dřív byli lidé hladoví a tak snědli na co přišli, my máme jídla přebytek a tak nesníme všechno - absolutně toho však sníme stejně jako lidé dřív a to, že nám něco zbylo nemusí nutně znamenat, že si toho nevážíme, popř. že to, co konzumujeme, konzumujeme s menší chutí. Ostatně, mám za to, že je obecná tendence idealizovat si doby minulé a představovat si dřívější lidi jako ty upřímnější, vzájemně se respektující, skromnější atd. Řekl bych, že o minulé době máme zásluhou různých převyprávění a idealizujících interpretací stejně romantické mínění, jako máme díky Němcové Babičce představu o venkovu za císaře pána. Řekl bych naopak (a nyní netvrdím, že v textu zastáváš opačný názor, pouze rozvíjím svou myšlenku), že současná doba s novmi informačními technologiemi a globalizací přináší zcela nové morální nároky na každého člověka jako "občana" té globální komunity/společnosti. Nikdy předtím asi lidé nestáli před odpovědností, že sebemenší jejich blbost může globálně ovlivnit světové dění - ať už je to orální sex v Bílém domě nebo zpřístupnění zpívajícího žabáka na netu. Vycházím z toho, že člověk má značně omezené kognitivní schopnosti a to se týká i jeho kapacity pro morální, zodpovědné rozhodování - nároků spíše přibývá, než ubývá a člověk je mnohdy nezvládá, což vede k odmítavé reakci, kvůli níž se může dostat do ještě méně zodpovědného stadia, než bylo to "normální" o x let zpátky.
Rozdíl mezi zrakem a sluchem mi nepřijde tak zásadní - pouze na ilustraci možnosti "nedívat se", což je, myslím si, do značné míry možné i u sluchu. "Právě v médiu (mluvené slovo nebo písmo ) je nesen vzkaz. Vzkaz písma, mluví o hláskovém písmu, je fragmentace, rozpad. Perspektivy - jejich rozdílnost - jsou pramenem nedorozumění, navíc nás odvrací od celku. Na tom je založena Guttenbergova galaxie, podle které McLuhan pojmenoval svou zásadní knihu." Nevím v čem je vzkaz rekonstruovaný ze zvuku méně fragmentární, než ten z obrazu - v obojím případě přece dochází k transformaci na nějakou obecnou sémantickou strukturu, která je konceptuální, a tedy ani obrazová, ani zvuková; ale nejspíš mi jen uniká Luhanova metafora.
Na závěr se snad jen vrátím k té resonanci: pokud tu metaforu rozvinu dále, pak to, že v nás nějaké téma neresonuje, je dána jednak tématem samotným (jeho vlnovou délkou), ale také, a to především, materiálem z něhož jsme my sami - tedy to, jestli mě něco osloví nebo ne, záleží na tom, jaký jsem - a tím pádem už to není morální otázka, protože zde není žádné rozhodování přítomné - aspoň ne v onom aktuálním momentu, pouze v těch předchozích, kdy se rozhodujeme, jakými vlastně budeme, kdy se tvoříme. Tím se dostávám k myšlence, že je možná lepší žít tak, a snažit se být takovým člověkem, aby se mnou naléhavá témata resonovala, místo toho, abych se snažil teď aktuálně přistoupit k něčemu naléhavému a nechat se tou naléhavostí prostoupit - neboť to bude nutně pomíjivé, ona naléhavost vydrží jen tak dlouho, jak budu chtít. Jinými slovy: začít s proměnou sebe, aby témata ke mně přistoupila sama, místo abych se já snažil přistoupit tuhle k tomu, tuhle k onomu tématu. Řečeno s notnou dávkou existenciálního patosu: tvořit se tak, abych mohl žít; nikoli žít proto, aby se mohl tvořit.
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 27.1.2006 > centaur> 

Ahoj Centaure,

 

díky za reakci, je opravdu podrobná a donutila mne k zamyšlení a zpětnému pohledu na můj esej, co víc si přát. Hned v počátku píšeš, že nedokážeš rozlišit nosnou myšlenku a ilustraci. Je sice pravda, že to je vlastně problém jazyka obecně (tak třeba metafory), a také toho, že právě při psaní esejů se nechám víc než jindy obrazem „vést“. Nicméně, domívám se, že obě složky je možno odlišit.

Nosnou myšlenkou je pro mne povaha vzdělání (sem nepočítám jen školu, ta již na něj monopol dávno nemá, měla-li): Nevzdělávat se k otupělosti, ale k citlivosti; nikoliv k umlčování, ale k poslouchání. Nezabydlet se ve svém jazyce. Pokusím se „převyprávět“ svůj esej z tohoto hlediska. Jestli někomu vadí, že analyzuji vlastní dílo, tak nechť věří, že tak činím proto, že se chci něco naučit. Nic jiného ostatně od totemu nečekám.

První část bych mohl nazvat Neotřesitelnost jako volba. Moderní doba je dobou růstu. Stačí jen vygooglovat toto slovo, podívat se do nadpisů novin, do názvů knih, placených kurzů atd. Samozřejmě se to promítlo i do vzdělání, ale i vědění obecně. Kdo chce růst, musí mít pevný základ, musí být neotřesitelný – proto ta kamenná řada klasiků. To s sebou nese také to, naučit se „řešit“ vše otřásající, neboť to je proti růstu. Opět ke klasikům: myslím, že by neměli být považováni za základ jistoty v dynamickém světě, naopak, dobrý klasik dokáže žít s touto dynamikou a přitom se jí nepoddat, stále znepokojovat. Jako ilustraci zde používám Kafkův lid, který přes evidenci žebrákovy tváře, zvolil si považovat za důležitější archaickou podobu jazyka z letáku. Tak málo stačilo, aby se zprávou nenechali otřást.

Druhou část bych mohl nazvat Zabydlet se ve svém hlase. Hlavní myšlenkou je zde selekce informací. Tvrdím, a to nejen obrazně, že zrak nám umožňuje daleko lépe filtrovat to, co se k nám dostane. Sluch je neustále ve střehu, slyšíme i to, co se děje mimo naši perspektivu. Jinými slovy, zatímco řešíme problém v našem zorném úhlu, sluch nás může varovat, že se děje něco za našimi zády. Z hlediska tématu eseje: sluch je daleko méně selektivní, svolný ke kontrole. A hlavně: řečí k nám mluví druzí lidé. Často mluví když to nejméně potřebujeme, a nejdou k umlčení. Máme nad nimi, nad jejich slovy, malou kontrolu – mohou námi otřást. Hlavím obrazem této části – ke kterému je McLuhan (o tom řeč níže) jen otevřením – je Canettiho Kiel, který na sebe, když už chce slyšet hlas, nechává mluvit jen sebe ústy svých papírových oblíbenců.

Třetí část by mohla nést podtitul Vzdělaností k hluchotě. V eseji se opakuji několikrát téma „nebýt rušen a růst“, to se samozřejmě dostalo i do vzdělání. Uzavřenost univerzit – prostorová, ale hlavně tématická (dovolte, toto přeci není téma na akademickou půdu!) mne trápí. Dostáváme se tu k problému relevance, o kterém píšeš. Dobře jsi odhadl proč jsem se nepustil do definování. Domnívám se, že tohle je právě ten „personal firewall“, který si musí nastavit každý sám…Jenomže, a to je v duchu myšlenky eseje, relevance je věc vyjednávání s druhými lidmi a druhými jazyky! Agenda setting, řečeno mediálně, bychom si měli dělat podle toho, co trápí nejen nás, ale druhé. Zatímco se díváme jedním směrem, je třeba naslouchat, zda-li se raději nemáme otočit. Myslím, že přinejmenším tradice vzdělání, jeho sebepojetí jde přesně opačným směrem. Rozšiřuji to i na oblast informovanosti obecně, což myslím platí.

Píšeš, že komunikace jako resonance činí jedince příliš pasivním. To není pravda, neboť resonanci lze kultivovat, lze ji i ztratit (například nějakým mezním zážitkem). Rezonance je citlivost na malé rozdíly, a to se dá kultivovat. Například, vzhledem k typu našeho vzdělání jsi k mému eseji citlivější než někdo jiný. Ano, je to hodně podobné jako poslouchat a naslouchat.

Ještě jednou se krátce vrátím k tématu relevance. Pro mne je hodnotou informace rozhodnutí, které je základem činu (často však činem samým). Informace – a teorie entropie znáš asi lépe než já – má smysl, vede-li ke změně. Ve filmu Historie jednoho tajemství jde režisérka po stopách smrti své matky, která – jak se ukáže – se rozhodla potratit své třetí dítě, což bylo až do roku 1975 ve Francii zakázáno. Nikdo z lékařů jí nepomohl, báli se trestu, ale poradili jí jak „to udělat sama“. Následky toho nepřežila. Když se režisérka po třiceti letech ptá matčina gynekologa na okolnosti, nechce o tom mluvit, jeho první otázka je: Co to změní? Je to ta nejlepší otázka, kterou mohl položit, jen její v odpovědí na ni se spletl: změní to, vnese to novou diferenci do francouzské historie; je to políček zemi svobody. Ukáže to také to, že existují „ženské“ mezníky v historii, které nejsou v učebnicích. Rozhodnutí, které to může ovlivnit může být rozhodnutím politickým – nevolit někoho, kdo toto dopustil.

Pokud jde o „zlaté časy minulé“, jak narážíš u McLuhana. McLuhan byl velikým „prorokem“ věku, který nikdy neexistoval a přesto se měl vrátit. To je má hlavní námitka – uvízl v pasti retropie: opravdu si nepřeji, aby nová společnost měla strukturu kmenu (tribe) jedné vesnice. Jeho postřeh o roli zraku a sluchu v kultuře však považuji za dobrý nápad. Analyticky je anachronická (nevím, co by nám to mohlo říci o čtení bible na CD), nicméně jde o to, že to orální kultury musí být více face-to-face, mají větší kontrolu kontext, perspektiv. Kultury písma nikoliv. Vtip McLuhana – a v tom myslím byl novátorský, je právě to, že sdělení nelze redukovat na „nějakou obecnou sémantickou strukturu“; patří k němu také situace, které vytváří (mše v kostele a sledování mší v televizi je přeci rozdíl!), situace, které sdělení podmiňují. McLuhan jako kamenný klasik, to je největší omyl mediálních studií. Nicméně, číst se dá…ale opatrně.

Doufám, že výše napsané není zcela zbytečné, neboť bych nerad znehodnotil čas, který ty jsi věnoval své reakci. Já ti za ní ještě jednou děkuji.


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 19.1.2006 >  

Text je rafinovaný: nezapůsobil na mě jednolitě, ale naštípl určitá témata. Například:

globalizace X citlivost. Oč lepší než běžný, znuděný, do sebe zahleděný člověk je někdo, kdo si plně uvědomuje hrůzy, odehrávající se v jiných koutech světa, okupaci Tibetu nebo hladomor a dětské vojáky v Africe, ale přesto se v těchto problémech neangažuje, prostě třeba proto, že má dost problémů sám se sebou?

Myšlenka klasiků coby rezonujících dřev je krásná!

je to trochu otřepaná otázka, ale přesto: pokud jsme zahlceni obrazy a zvuk je oduševnělejší než obraz – jak tuto tezi aplikovat na svět nevidomých a neslyšících, v jejichž vnímání obraz/zvuk logicky dominuje?

ona slonovinová věž může být často jenom šidítko, které nám nahrazuje přítomnost jiných lidí. Té se často vyhýbáme nikoli z pocitu nechuti či přesycení, ale často jen z obyčeného strachu. Internet je jakýmsi půlkrokem na téhle cestě, je totiž TOLIK BEZPEČNÝ!

ostatně i kamenné schody ke klasikům jsou svého druhu jistotou. A pokud všechny jistoty padnou, nastává chaos. Nic proti úklidu, ale je opravdu konstruktivní uklízet znovu a znovu stále jinými způsoby tentýž bordel?

Zahleděnost do sebe sama je evergreenem dneška...


<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 27.1.2006 > Ztratila> 

Ahoj Ztratilo,

 

globalizace x citlivost: tak netvářím se, že na tohle mám odpověď, snažím se jí tvořit svým životem, hledám cestu jak důstojně žít s tím, co vím. Nicméně, každý může udělat jednu věc: když o něčem vím, tak nemlčím, když to jiní přehlížejí. Tak například, když proroci růstu říkají, jak se lidstvo pozvedlo za posledních pár století, jak se máme dobře, je třeba dodat, že jejich tvrzení ma sakra omezenou geografickou platnost! Navíc, můžeš dnes díky panem prezidentem Klausem tak nenáviděným mocichtivým neziskovkám pomoci sama, třeba adopcí na dálku. Všem kritikům tohoto projektu říkám: proč to neudělat?

Pokud jde o hluché a slepé: neříkám, myslím, že ani z textu to neplyne (kdyžtak ukaž kde, třeba jsem to napsal neobratně), že slyšet je víc než vidět. Říkam jen to, že jsme kulturou obrazu (image) natolik, že přestáváme naslouchat. Ale zpět k tvému dotazu. Je to jistě mezní příklad a odhaluje jednu zásadní věc: Slepý, narozdíl od zaslepeného, si ztrátu zraku nezvolil. Proto píši, že neotřesitelnost je volba.

Píšeš o jistotě a bezpečnosti. Není to však samoúčel? Tak například, dovolím si být osobní, jistou výhodou mé stáže v USA bylo to, že jsem tam byl sám - s časem jsem hospodařil podle svého a plánoval si téměř vše sám. Nemusel jsem se o svůj život s nikým dělit. Bylo to bezpečné a jisté, neboť druzí, a zvláště ti blízcí, mohou zneklidňovat a nabourávat. Žít sám je velmi pohodlné...Věřím však, že nejlepší cestou životem je žít s druhými. Zktátka, jistota a bezpečí nejsou samy o sobě nějakým dobrem: vždy se ptejme, čím za to platíme. To je motivem mého eseje: považuji cenu za neotřestitelnost za příliš vysokou.


<reagovat 
centaur (Občasný) - 27.1.2006 > Zdravim a děkuji za vysvětlující reakci, ktera to téma zajímavě rozvádí

Nejdřív to nepodstatné: v té prvni reakci jsem to nemyslel tak, že by nebylo možné určit, co je ilustrace a co nosná myšlenka - jen se mi to podařilo rozlišit až při druhém čtení, pak to bylo jasné. Zdá se navíc, že jsem tě bral příliš za slovo, jak jsem ostatně ze svého oboru zvyklý. Už jsem prostě zapomněl "jak se čtou" otevřenější texty, které nechtějí být rigorózním výkladem tématu, ale jeho zajímavou presentací a nastíněním. Třeba teď když jsi vysvětlil, co McLuhan myslel tou fragmentárností kultury písma (totiž v posledku nepřítomnost autora naléhavého tématu a sázka na to, že čtenář si autora čtením zpřítomní a tím i nazře téma jako naléhavé), tomu už rozumím líp a je samozřejmě pravda, že hodnota sdělení nemůže bt redukována na universální sémantickou strukturu - když jsem to říkal, měl jsem pouze na mysli informaci v tom úzkém slova smyslu (jako věcný význam věty), tedy veskrze informaci co do sémantiky a ne co do pragmatiky.
Ohledně té komunikace jako resonance, která nemá pasivní charakter, jsme, myslím, za jedno - to, co ty nazýváš kultivací citlivosti na malé rozdíly jsem já v závěru své předchozí reakce vlastně popsal podobně - jako utváření se takovým, aby se mnou důležité věci resonovaly. Tu pasivitu jsem zmínil jenom kvůli tomu, že ve fyzice je to vlastně jev, ke kterému dochází na základě vlastností materiálů - nikdo se tedy o nic nepřičiňuje. (Mimochodem, pokud si dobře vzpomínám na jednu historku z hodin fyziky, tak když se dostavěl Nuselák, tak teprve zjistili, že jako celek má takové vlastnosti, že radiové vlny z Žižkovského vysílače (nebo odkudkoli jinud) mají takovou vlnovou délku, že most nebezpečně rozechvívá a museli ho teda docpat nepravidelně rozmístěným železem, aby přestal být citlivý na ty vlny.)

Ad Neotřesitelnost jako volba: téhle části moc nerozumím. Pravdu máš asi v tom, že dnešní doba je dobou růstu, ale pořád si nejsem jistý, zda je to skutečně symptom pouze naší doby (popř. dvacátého století - co industrialismus? pozitivismus? velkopanské tendence Říma? kolonizace?). Že lidé chtějí a potřebují klid k tomu, aby mohli růst, je, myslím, skutečně obecně lidské a nelze to přisoudit pouze globalizované společnosti, v níž to možná jen více vyniká - protože máme i mnohem víc příležitostí dynamicky jednat a světové události se na globálním poli ději opravdu rychle. Nevím, kolik lidí vnímá klasiky jako ty statické kameny, ke kterým je přirovnáváš (tj. jak říkáš, že se o nich hovoří) - klasikem se někdo může stát z mnoha důvodů, ať už pro svou diachronní aktualitu (tj. že si v něm najde něco člověk každé doby - např. Shakespeare), nebo pro to, co znamenal pro své následovníky v oboru (tj. klasik z historického hlediska - Newton je klasik, ačkoli jeho fyzika už je překonaná), atd. - asi nemá smysl tady to dále rozebírat; i když je dost možné, že mluvíš o klasicích v jiném smyslu, než jak jsem si to vyložil.

Ad Zabydlet se ve svém hlase: obecně souhlasím, jen mi přijde, že i ušima se dá neslyšet. Pro mě je v této souvislosti zajímavé především to, že pro sluch je autor zvuku většinou přítomen (nepočítáme-li poslouchání ze záznamu - ostatně ten rozdíl je poznat, když člověk poslouchá třeba nahranou přednášku - hůř se na to soustředí, člověk si snáz dovolí přestat poslouchat) - tedy osoba autora je tam a člověk nemůže tak lehce ignorovat jeho lidství. Není nad osobní setkání, jak známo. Když člověk čte zprávy nebo něčí výpověď, je od zdroje odtažen většinou jak časově tak místně, a je pouze na něm, zda skrze text bude vnímat autora jako lidskou osobu, která píše s lidským záměrem, nikoli jako neutrální informátor. Zrak je skutečně selektivnější, mnohem skrze něj vnímáme lidi jako objekty. Samozřejmě pouze do té chvíle, kdy nás ten druhý fixuje očima; pak jsme takřka nuceni jeho lidství uznat - aspoň tak to já vnímám.

Ad Vzdělaností k hluchotě: to je mimořádně zajímavé a důležité téma. Tímto jsi, myslím, velice dobře vystihl hlavní myšlenku své eseje: "Jenomže, a to je v duchu myšlenky eseje, relevance je věc vyjednávání s druhými lidmi a druhými jazyky! Agenda setting, řečeno mediálně, bychom si měli dělat podle toho, co trápí nejen nás, ale druhé. Zatímco se díváme jedním směrem, je třeba naslouchat, zda-li se raději nemáme otočit. Myslím, že přinejmenším tradice vzdělání, jeho sebepojetí jde přesně opačným směrem. Rozšiřuji to i na oblast informovanosti obecně, což myslím platí." Tahle formulace se mi moc líbí. Naskýtá se jenom otázka, zda jde "vzdělanost" (na úrovni instituce) dělat vůbec nějak jinak, tak aby si nás sobecky neusurpovala pouze pro svůj obor. Dost možná tento nastupující problém souvisí s rostoucí specializací jednotlivých oborů a profesionalizací vzdělání, s businessem vzdělání. Kromě toho, že moderní člověk setrvale nemá čas a pořád dohání něco, co už měl mít dávno hotového (měl mít už dostudováno, už zabaleno, už odevzdáno, už nakoupeno atd.), je tlačen finanční tísní. Chceš mít dobré vzdělání (nyní jako prestižní erudici), hodnotný titul, dobrou perspektivu? Zaplať si čtvrt milionu za semestr, bohatě se ti to vyplatí - až od nás odejdeš, budeš ročně brát milion! Za pět let si vyděláš na školu a pak už bereš prachy pro sebe! Taková je situace v tom prestižním anglosaském školství, jehož hybnou strukturou je business se vzděláním a vědou. V takovém modelu je samozřejmě málo místa a času na získání obecnějšího vzdělání, které, ačkoli ne nutně, přece jen podporuje onu kultivaci citlivosti vúči "jiným" neláhavostem. Dříve byla zdrojem takového obecného vzdělaní klasická a možná i reálná gymnázia a snad ještě dnes gymnázia tuto roli z části plní. Na univerzitní úrovni to je problematické, už proto, že kdo se základní citlivosti vůči veřejným tématům nenaučil na střední škole, ten se k tomu později dostane jen těžko.
<reagovat 
ostrich (Občasný) - 6.2.2006 > Opravdu myšlenkotvorné, ukládám si a vrátím se doufám časem k pořádné diskusi.
Jen ke kontrastům zraku a sluchu, ke čtení a k poslouchání: držet v ruce text, mít v něm přehled - to se zvukem prostě nejde, zvuk je děj, okamžik - takže sice máme bezprostřední vjem, ale když něco v dané chvíli nepochopíme, nezachytíme jako důležité, nemáme šanci se k tomu vrátit. "Přehled" je už ze samého slovního základu obrazový, čili textový - text vede k zobecňování, sluch k okamžité komunikaci, k bezprostřednímu ději.
Hluchota k bezprostřednímu projevu a spoléhání na odvozené "přehledné" informace je obecně civilizační jev, viz např. reakce na bezprostředně hrozící katastrofu, myslím že to bylo Mount Péllée nebo Krakatau, kde guvernér ostrova přesvědčoval (a přesvědčil) lidi, že se nic neděje, ať neodjíždějí - (potřeboval prý, aby dobře proběhly volby). Takže "hlasu kultury poslušní" lidi neodjeli a zůstali pod lávou, lidi dbající bezprostředního dojmu a vlastního úsudku, tj. jakoby méně zasažení kulturou se spolu se zvířaty zachránili. Ale v tom hraje roli také kulturní a informační "efekt vařené žáby": když prý ponecháme žábu ve vodě, kterou budeme pozvolna ohřívat tak, aby si na teplejší vodu vždy stačila zvyknout, nakonec zahyne ve vodě skoro vroucí. Pokud ale takovou žábu do takto teplé vody hodíme, okamžitě se snaží dostat ven a vyskočí. To je bohužel častý obraz "vnitřně nehierarchizovaných" informací (ala gulášovitý styl TV zpráv), to je také ona "stabilita nutná k růstu" - přílišná důvěra v kulturu.
Ad Vzdělaností k hluchotě: Vzdělání jako cesta k vlastnímu myšlení, to jest cesta dívat se "ven" ze systému, kontra vzdělání jako nástroj k úspěchu uvnitř systému, tj. dívat se dovnitř, tak je to podle mne potřeba hlavně vidět. Nemůžeme žít bez toho vzdělání "pro uvnitř". Ale možná nemůžeme přežít bez toho vzdělání "pro ven", protože to naše "uvnitř" zdaleka neobsahuje všechno podstatné.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter