Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 7.7.
Bohuslava
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Téma
Autor: j'en ai marre (Občasný) - smazáno


ostrich (Občasný) - 6.2.2006 > Opravdu myšlenkotvorné, ukládám si a vrátím se doufám časem k pořádné diskusi.
Jen ke kontrastům zraku a sluchu, ke čtení a k poslouchání: držet v ruce text, mít v něm přehled - to se zvukem prostě nejde, zvuk je děj, okamžik - takže sice máme bezprostřední vjem, ale když něco v dané chvíli nepochopíme, nezachytíme jako důležité, nemáme šanci se k tomu vrátit. "Přehled" je už ze samého slovního základu obrazový, čili textový - text vede k zobecňování, sluch k okamžité komunikaci, k bezprostřednímu ději.
Hluchota k bezprostřednímu projevu a spoléhání na odvozené "přehledné" informace je obecně civilizační jev, viz např. reakce na bezprostředně hrozící katastrofu, myslím že to bylo Mount Péllée nebo Krakatau, kde guvernér ostrova přesvědčoval (a přesvědčil) lidi, že se nic neděje, ať neodjíždějí - (potřeboval prý, aby dobře proběhly volby). Takže "hlasu kultury poslušní" lidi neodjeli a zůstali pod lávou, lidi dbající bezprostředního dojmu a vlastního úsudku, tj. jakoby méně zasažení kulturou se spolu se zvířaty zachránili. Ale v tom hraje roli také kulturní a informační "efekt vařené žáby": když prý ponecháme žábu ve vodě, kterou budeme pozvolna ohřívat tak, aby si na teplejší vodu vždy stačila zvyknout, nakonec zahyne ve vodě skoro vroucí. Pokud ale takovou žábu do takto teplé vody hodíme, okamžitě se snaží dostat ven a vyskočí. To je bohužel častý obraz "vnitřně nehierarchizovaných" informací (ala gulášovitý styl TV zpráv), to je také ona "stabilita nutná k růstu" - přílišná důvěra v kulturu.
Ad Vzdělaností k hluchotě: Vzdělání jako cesta k vlastnímu myšlení, to jest cesta dívat se "ven" ze systému, kontra vzdělání jako nástroj k úspěchu uvnitř systému, tj. dívat se dovnitř, tak je to podle mne potřeba hlavně vidět. Nemůžeme žít bez toho vzdělání "pro uvnitř". Ale možná nemůžeme přežít bez toho vzdělání "pro ven", protože to naše "uvnitř" zdaleka neobsahuje všechno podstatné.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli ostrich
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter