Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
12 vyprávění
Autor: celej on (Občasný) - publikováno 25.1.2006 (23:06:57), v časopise 3.2.2006

Potkala jsem Martina na chodbě u svého bytu. Vypadal ospale. Skleslý, přesto upravený, jak to mívá ve zvyku: každý vlas na svém jasně daném místě, lehký odér. Pohyboval se krapet nemotorně, jako by se moc zahloubával do svých myšlenek. Snad se vydal koupit si jídlo, nebo úplně něco jiného, do mlékárny. Modrá mlékárna - to je obchod na rohu, žádný supermarket, ale komorní obchůdek a navíc blízko. Člověk nakoupí v klidu nejnutnější a za pár minutek je opět doma. Martínek si určitě skočil právě tam.

 

Viděl jsem toho holomka, jak si to šine do obchodu. Určitě zase prochlastal celý den a noc. Je divný. Dřív takový nebyl. To za ním chodívala ještě ta holka. Držela ho nad vodou. Ale už jsem ji dlouho neviděl. Možná si uvědomila, že s ním ztrácí čas, tak si vytrhla osinu ze zadku.

Vsadím se, že nasával se svými stejně beznadějnými kumpány a potřeboval to zajíst. Nebo koupit další flašky. Jen se podívejte do naší popelnice! Plná lahví od rumu a vodky. Všechno jeho práce.

 

Nakupoval u nás. Dobře učesaný, navoněný a vkusně oblečený. Jen ten jeho pohled. Bez jiskry, kterou vždycky měl. Působil dojmem zhrzeného člověka, který nechce, aby to lidé poznali.

Bral nějaké potraviny, láhev dobrého červeného vína a ptal se po nejdražší bonboniéře. Máme jenom samé obyčejné, takže si nakonec žádnou nevybral.

 

Seděly jsme s Mařenkou v cukrárně a vychutnávaly si Pařížskou kávu, když vešel mladý pán. Řeknu vám, fešák to byl. Vyšší postava s aristokratickými rysy, hezky rovný. Usmál se na nás i paní prodavačku a zadumaným hlasem se zeptal na dražší sladký dáreček. Asi chtěl potěšit nějakou slečnu. Vybral si moc pěknou krabici s čokoládami. Takovou hezky malovanou. Rozloučil se a odešel.

S Mařenkou jsme se za ním ještě chvilku dívaly. Počkal si na taxíka.

 

Vezl jsem ho. Nemám rád tyhle naškrobený týpky. Tváří se na vás jako na nějakého debila. Mluví pomalu, abych je snad chápal, nebo co. Nagelovaný frajírek. Skoro to z něj kape a myslí si, že je něco víc. Svítivé oblečení, samá značka a to se potom člověk může křenit, jako tohle hovádko. Bůhví, kde na to bere! Třeba ho ještě vyživují rodiče.

Táhl s sebou igelitku s lahvinkou. Asi chce klovnout nějakou buchtu. Nejdřív mi hezky pomalu nadiktoval cestu ke květinářství, kam si skočil pro tři růže a pak mě stejným tónem navedl na Knížecí. Celou dobu jenom mlčel a tvářil se, jako že strašně mejšlí. Řeknu vám, co mají pod tím gelem. Hovno! A to se tam vařilo.

Někde z časáku nebo bedny obkoukl kukuč osudem týraného intelektuála a teď to vysílá do světa, aby nabalil pipky.

 

Čekali jsme na tramvaj a čutali si, když kolem nás prošel ten chlápek. Zrovna jsem nezastavil mičudu a odkutálela se celkem daleko. Zrovna se objevil a přihrál mi ji. Celkem slušný kop. Táhl s sebou nějakou igelitku a vypadal, že se ho nic netýká. Proto mě udivilo, že mi pomohl.

Možná, že to udělal bezmyšlenkovitě. Ani se po mně nepodíval. Celkem slušná faleš, jestli to chtěl vážně zahrát na mě. Jinak prostě klika, noo. Jak jinak, než pro mě, že jo? Mohl to blbec kopnout někam totálně do prdele.

Zašel támhle do železářství.

 

Pamatuji si. Takový vyšší, kostnatý zákazník. Celkem mladý. Koukal jsem, co chce. Musíte mě chápat. Chodí sem hlavně chlapi v montérkách s tužkou za uchem a najednou tohle. Barový typ s lesklou hlavou.

Dlouho se jen rozhlížel, až jsem si říkal, jestli nezabloudil. Na všechno zíral jako na svatý obrázek. Možná to bral jako výlet do technického muzea. Ale nakonec mě celkem překvapil. Koupil si nůž. Pěkně ostrý. Používají ho instalatéři. A k němu obrovský igelitový pytel. Prý na bordel.

Před krámem si pak chytil taxíka.

 

Nabral jsem ho na Smícháči. Takový ten frajírek na první dojem, říkal jsem si. Ale nebyl tak sebejistý, jak jsem čekal. Skoro bych řekl, že se klepal jako zmoklý pinčl. Třásly se mu igelitky, až mě to sralo. Když jsem prohodil nějaké to slovo, tak se vrátil do bačkor. Pořád se ptal „co, co?“ Choval se jako smažka. Celej mimo. Ve svém vlastním světě. Ale nic z něj netáhlo. Myslím, že v ničem nejel.

Vysadil jsem ho na Vinohradech.

 

Dával si u nás panáka, možná dva. Dobře, vypil flašku. Ale potřeboval to. Vybadal pěkně pod tlakem. Potřeboval se uvolnit. Už delší dobu dělám barmana a poznám na lidech, co je trápí. A před tímhle stálo důležité rozhodnutí. Úplně to z něj řvalo. Nejistá gesta, zadumanost, prostě jasný příznaky.

 

Už dříve jsem ho potkávala. Milý a usměvavý chlapec. Řádně upravený. Na můj vkus delší a hubený, ale to se dneska nosí. Mluvil vždycky tuze pěkně, šlo poznat, že se jedná o chytrého člověka. Měla jsem z něj a Milunky radost.

Poslední dobou jsem ho nevídala, až teď. Pořád dbalý svojí vizáže, ale už to nebyl on. Jako vyměněný.

Upjatý jako láhev od sifonu – čekala jsem kdy vypustí vzduch. Šel z něj strach. A když kolem procházel, páchnul po alkoholu! Jeho oči jsem nepoznávala, žádná laskavost, nýbrž chamtivost, zlost a uzurpování z nich čišelo. Nepozdravil, ale vím, že mě poznal. Jsem přece Milunčina domácí a ona nás představila!

 

Zaslechla jsem neomalené dupání, tak jsem se šla podívat do kukátka. Jako omámený procházel nějaký chlápek. Hned jsem v něm poznala toho Milunčina frajera. Vždycky se mi tak trochu líbil.

Milča mi říkala, že se s ním rozešla. Tak jsem se divila, co tady chce. Zahlédla jsem, jak otevírá dveře od jejího bytu. „Když mu nechala klíče, tak to asi nebude definitivní,“ pomyslela jsem si.

 

Máme okna naproti sobě. Hezká ženská, rád se podívám, co zrovna dělá. Viděl jsem, jak vchází vyšší atletická postava. Jako zlý stín. Nesla dvě igelitky. Dlouho štrachala v kuchyni. Prostírala a snad i vařila.

Pak si stoupla ke dveřím a čekala a čekala, až mě to přestalo bavit…



Poznámky k tomuto příspěvku
celej on (Občasný) - 25.1.2006 >

Jelikož to neberu jako nějakou svojí "citovku", ale jako hru, tak se do mě pust´te. Mé city nezraníte...


<reagovat 
Balcarka (Občasný) - 25.1.2006 >

parchante, já ti dám otevřený konec :))

co říct? Bavilo to, ty pohledy od jiných lidí. Dobrej počin


Body: 5
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 26.1.2006 > Balcarka> Experimentek:) Dík
<reagovat 
fanýs (Občasný) - 26.1.2006 >  Zajímavý formát.
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 26.1.2006 > fanýs> Děkuji:)
<reagovat 
BELA1 (Občasný) - 26.1.2006 > je to vážně zajimavě napsaný...četla jsem to jedním dechem...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Fleur16 (Občasný) - 26.1.2006 > nikdy nezklameš:)))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
LOPY (Občasný) - 26.1.2006 > hrozně se mi to líbí! super nápad.. jen ten otevřenej konec mě moc překvapil.. jsem čekala vyvrcholení!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
celej on (Občasný) - 26.1.2006 > Díky...ani jsem to nečekal, protože nejde vůbec o pořádný příběh jenom experiment, nad kterým jsem se poslední dobou bavil.
<reagovat 
 LOPY (Občasný) - 28.1.2006 > DondedoG> 

náhodou, mě to přišlo jako dobrej příběh... čekala jsem, že ji zabije.. a ty to tam nenapíšeš! ááách jo!


<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 1.2.2006 > A  hele, já na to zapoměla. Zítra jsem tu jako na koni:-)
Doporučil 
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 2.2.2006 > Moc se mi to líbilo! Je fakt, že pár kosmetických úprav by to sneslo, jako třeba mluva prvního taxikáře napůl spisovná čeština a pak ty vulgarismy, nepasuje mi to k sobě. Ale jinak bezva nápad.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 2.2.2006 > Lamarski> Děkuji, je fakt, že zrovna taxikáře jsem vážně střílel od oka. Jejich mluva je daleko specifičtější.
Stoupnout si poblíž jejich stanovišt je jazyková škola:)
<reagovat 
Rony Rubinek (Občasný) - 2.2.2006 > Skvělý! líbí se mi, jak si teď v poslední době pohráváš s dějem a díváš se na něj z několika úhlů. Bála jsem se, že konec to zazdí, ale vybruslil jsi skvěle. Povedla se, jen tak dál.
Body: 5
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 2.2.2006 > Rony Rubinek> No já jsem byl rád, že to nějaký děj vůbec má a konce jsem se bál i já při psaní:)
Děkujík:)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 2.2.2006 > a možná bych nějqak upravila název.
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 2.2.2006 > a ještě jedna maličkost: jednotlivý úseky bych nějak víc graficky zvýraznila - přechody nejsou moc zřetelný.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 2.2.2006 > Je to výborný, výborný. Jedinej detail: víc si pohrát s jazykem, jako by ses bál, všechny postavy jsou jen maličkatě odlišeny a v podstatě mluví stejně - spisovně s několika slangovými výrazy. Jinak dokonalý. časopis.
Body: 4
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 2.2.2006 > Ztratila> Díky, šlo mi o tu myšlenku "stylu". Ve skutečnosti, by byla opravdu ohodně výraznější, kdybych opravdu znal, jednotlivé slangy. Máš pravdu...to ti musím nechat, že jazyková výbava jednotlivých postav neni nijak super.
Ve skutečnosti, já jsem si na tomhle stylu trošku vylámal zuby.
Moje původní vize byla jeden svět různýma očima(různé vnímání člověka více lidma). Na opravdovou hloubku jsem ale neměl...nakonec jsem se musel spokojit s černobílím světem mají ho rádi, nemají.
S těmi světy souvisý i ta mluva a i tady jsem bohužel dopadl jen na úrovni spisovný a vulgární.
Myšlenka se mi hrozně líbí, ale je taky děsně pracná. Pořádný příběh by potřeboval hodně "náhodných" svědku a každý z nich svůj vlastni originální pohled...
A tenhle potenciál jsem nevyužil...a to je mi líto.
No tak jsem trošku odkryl roušku výroby.

Ovšem jsem rád, že se myšlenka takhle psát líbila. Mám z toho radost.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 2.2.2006 > ale nic přece není ztraceno. Máš základ - situsci, příběh. Soustřeď se tedy na jazyk. Němáš tam zas tolik postav se specifickým slangem, leda toho taxikáře. Ale - taxikář může mluvit jako rpase a třeba trochu vulgárně. Prodavačka nespisovně, babička naopak trochu strojeně, po staru (a tam, s Mařenkou je náznak nejlepší), mladý lidi maj taky specifickej jazyk, kterej znáš sna, né?.)
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.2.2006 > Ztratila> Celkem v tom mám bordel...netroufl bych si něco napsat např. ryze Pražsky. Tak trochu se mi mísí Přažština a Hanáčtina a k tomu ještě Valšština...jsem bohů žel popleten.
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 7.2.2006 > výborně

graficky zvýraznit ne, ale formálně by to chtělo - některé osoby výrazově příliš splývají - ale to si uvědomuješ
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.2.2006 > Václav Mráz> To si uvědomuji...
Dík.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 7.2.2006 > to ale nejsou cizí jazyky. nemusíš to příliš tahat za vlasy, třeba jen nějak jemně odlišit.
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.2.2006 > Ztratila> Jasně, že nejsou. Ale liší se nejen různým zakončením. Dám příklad: Kámoš ze Zlína za mnou přišel a zeptal se mě jestli opravdu říkáme obchodu "Krám" a přišlo mu to děsně nepřirozené...a já si ani neuvědomoval, že je to slang...
Takže se mě to hrozně plete a bojím se napsat Moraváka co by říkal pravé Moravské "Krám" nebo čecha co říká "haluz"...
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 7.2.2006 > Nevěřím tomu, že takhle sterilně všesrozumitelně mluvíš, nebo že věříš tomu, že tak mluví všichni mladí a staří a taxikáři u nás:) musíš se uvolnit, hledat nějakej svůj jazyk, nebát se ho a nemyslet při tom preventivně, aby to bylo srozumitelné pro všechny - pokud se budeš snažit zalíbit všem, nakonec budeš přijatelný pro všechny, ale na zadek se z tebe nikdo neposadí. respektive nemusíš - ale myslím, že bys měl.)
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 7.2.2006 > Ztratila> To se nesnažím tvrdit, ja tak rozhodně nemluvím...já to míchám...nemluvim sterilně, to jsem ani nikde snad nechtěl napsat. Bojím se toho, abych něco nepokazil viz výšše...
Schválně, moji příští jsem zvolil v lehkém středočeském slagnu...třeba se zlepším...
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 8.2.2006 > dobře, zvědavá.)
<reagovat 
zirael (Občasný) - 10.2.2006 > Hmmm. Slušný. Velmi. Akorát (a to ti asi už řekli): víc přitlačit u vyjadřování postav - větší odlišenost + na konci ti to už řídne, "milunčina domácí" a sousedka mi tam přišly navíc. Sem tam nějaký drhnoucí obrat: "Jeho oči jsem nepoznávala, žádná laskavost, nýbrž chamtivost, zlost a uzurpování z nich čišelo", ale jinde zase moc fajn: "Řeknu vám, co mají pod tím gelem. Hovno! A to se tam vařilo."

btw. nemyslels Modrou mlékárnu na Dvorcích? no nic:)

dobrá práce.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 17.2.2006 > zirael> Díky za věnovaný čas,<br />
To máte pravdu všichni, že s postavami jsem si měl hrát víc. I já to cítím.<br />
<br />
Přesně tak je to stará dobrá Modrá mlékárna v Dvorcích na rohu...baví mě, že tam člověk najde všechno co potřebuje a přitom to neni žádný "super" obchod...Ani jsem nečekal, že ji někdo bude znát...
<reagovat 
 zirael (Občasný) - 17.2.2006 > DondedoG> vzhledem k tomu, že MM míjím několikrát týdně, jsem si ji připomněla snadno:)
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 19.2.2006 > zirael> Bych nevěřil, že je takhle známá:)
<reagovat 
 zirael (Občasný) - 19.2.2006 > DondedoG> není známá, jenom tam bydlím:)
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 19.2.2006 > zirael> aha! Já tam chodím na bazén a navíc ve stejném bloku jako MM mám sestru. Od září budem asi soudsedi:)
<reagovat 
jelen (Občasný) - 14.3.2006 > Hele, super, super, nápad skvělej. Akorát mi vadí ten nůž a to železářství. To je nepřesvědčivý a dává tomu zbytečně béčkohororovej nádech.
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 14.3.2006 > jelen> hororák to být nemělo...to ne...ale potřeboval jsem to pro vyvolání nejistoty ve čtenáři: chce jí zabít? a proč ta bonboška?
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 24.3.2006 > Fakt dobře napsaný, hodně zajímavý a dobrý nápad. Četla jsem jedním dechem...:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 25.3.2006 > sibyla> tak to mě těší. Jsem ani nečekal, že se takový typ "příběhu" může líbit (uvozovky, protože já to nepovažuji za plnohodnotný děj). Chtěl jsem si jen tak hrát s pocity a názory různých lidí...
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 27.3.2006 > DondedoG> To mně přišlo právě jako dobrý nápad. :-)
<reagovat 
Vespa (Občasný) - 28.4.2006 > moc gut...tohle mě nikdy nenapadlo :/ (jako tenhle způsob vyprávění)

už ti určitě někdo psal, že by to chtělo víc hraní s jazykem jednotlivejch vypravěčů...

a heleď...co se stalo pak???? (neeee, to jsou pekelná muka...)
Body: 5
<reagovat 
 celej on (Občasný) - 28.4.2006 > Vespa> Ona to neni vůbec prdel něco takhle napsat... já si říkal jak to bude lehké a už jenom to správně umístit postavi, které děj vypráví a dát jim důvod proč tam zrovna byly...
No jo konec... tak co myslíš?:))
<reagovat 
Vespa (Občasný) - 29.4.2006 > věřim...to věřim...

já myslim už poněkolikátý a pořád mi vychází něco jinýho...

například: jde se udobřit se svou přítelkou, ale pak utíká pomoct s něčim svýmu strejčkovi (kvůliva tomu ten nůž a pytel...strejda totiž potřebuje odklidit nějakej bordel) :)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter