Světlo
Hodně mluvíme o osvícení a přejeme si více světla. Bože můj, nač nám ale bude všechno to světlo, když lidé nemají oči, nebo ti, kteří je mají, je schválně zavírají ?
Georg Christoph Lichtenberg
Na úvahu jsem si vybral tento citát pro jeho výjimečně dobré vyjádření dnešního světa. Člověk této doby žije jen pro vydělávání peněz, nedívá se ani napravo, ani nalevo a přitom jen přežívá. Stojí to za to? Není lepší žít v souladu s přírodou a pro ostatní?
Jsou dva typy lidí – ti, kteří vedou a ti, kteří se nechávají vést. Ti, kteří vedou by měli být lidé dobří, spravedliví …“osvícení.“ Většinou to ale tak není. V čele našich řad stojí nejsobečtější, nejagresivnější a nejotrlejší jedinci, kterým pramálo závisí na našich životech. Uvědomují si jen, že k tomu, aby přežili, nás potřebují.
A kde jsou ti osvícení? Schovávají se za ostatní, aby je nebylo vidět! Na co mají ten dar, když ho ze strachu vyčnívat pošlapou a zahodí. Žijí si své životy – pohodlné, bez starostí, relativně klidné. A nechtějí to změnit. Raději budou žít dál v pohodlí na úkor jiných, než aby jim pomohli. Bojí se to změnit. Bojí se změnit svět kolem sebe, protože jim vyhovuje. Změnou by pomohli lidem, ale sebe by odsoudili do nejistého, chudého života na dně společenského žebříčku. Ale musí se rozhodnout a skočit, neboť nic z materiálního světa není důležité.
Nevím, jak to změnit, ale pokud se člověk nepoučí z vlastních chyb a bude jen zavírat oči, vždy, když nebude chtít vidět, uvrhne svět do temnoty sobectví a tyranie a místo nás snad přijde něco lepšího, něco, co se bude řídit srdcem.
Ale ne všichni jsou stejní. Ne každý se schovává. Někteří, zvláště pak ti, kteří prošli těžkou životní situací, v sobě našli odvahu vystoupit, povědět svůj názor a otevřeně se postavit společnosti. Ale za to byli potrestáni od těch, kteří se bojí změnit vlastní klidný a jistý život, od těch, kteří pro svou jistotu obětují cokoli – i životy druhých. A ostatní, když viděli, že lidská dobrota, pravdomluvnost, odlišný názor a osvícení jsou na tomto světě trestné, se ukryli ještě hlouběji do našich řad. Ale oni musí vystoupit! Vždyť člověk ještě má naději…
|