Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Synkopy
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 3.4.2006 (10:04:43)

Plesnivými hadry ucpáváme

skuliny v okenních rámech

aby částice času

sypaly se jen pod prahem

a na skle se pitvoří poryvy

jejichž cílem je míjet

 

V synkopách hlasu

v pase zlomených vln

něco zůstává stejné

jestli se šeptat smí

napínej uši

 

zaslechneš v dubnu

že přichází říje



Poznámky k tomuto příspěvku
Periskop (Občasný) - 3.4.2006 > nepochybně... :-))) 4-5
Body: 5
<reagovat 
skold (Občasný) - 3.4.2006 > jojo dobré,inteligentní
Body: 5
<reagovat 
Barča (Občasný) - 3.4.2006 > Viz ariel ...
Body: 5
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 3.4.2006 >

výjimečně souhlasím s arielem :o)


Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 3.4.2006 >
Body: 5
<reagovat 
back (Občasný) - 3.4.2006 >
Body: 4
<reagovat 
ariel (Občasný) - 3.4.2006 >

kvalitní a tak trochu bez šťávy


Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 4.4.2006 > ariel jaffe> očekával bych formulaci spíš typu "kvalitné, ale bez šťávy" - nebo to mám chápat jinak?
<reagovat 
ariel (Občasný) - 4.4.2006 > nerozumím přesně, ale jestli ano, tak to nevidím takto dichotomně
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.4.2006 > má to být živočišné?
Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > ztratila> jak to mám já vědět?:-)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.4.2006 > a kdo jinej? :)
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > ztratila> třeba čtenář?
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.4.2006 > tak teda já říkám, že to je takový:)
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 5.4.2006 > Schází mi ladnost (hlavně v první strofě, která na mě působí jazykově nepříliš obratně...spíš konstruktivně)...bez štávy možná, asi proto, že v ní není v žádný výrazný okamžik, něco, co by ťalo...protahují se v ní dividiové linky, které ve formě celku sice působí vpodstatě kompaktně ale horko těžko se dají obrazně rozvinout...každopádně mě ale něčím přitahuje...konec má nápad.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 5.4.2006 > šedé> Díky za konkrétní kritiku - i když třeba by mě zajímalo, co považuješ za jazykově neobratné. Nevím, co jsou dividiové linky.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 5.4.2006 > Lei> 

Je toho dost, ale i když většina z těch připomínek jsou prkotiny, mě to celkem rušilo při čtení, i když jsem si vědom, že je to spíš můj osobní boj. Nuže: přišlo by mi lepší začít báseň jiným slovním druhem. Ideální by podle mě bylo prohodit prví verš s druhým (navíc by se hned zpočátku vytvořil konkrétní obraz...a text by pokračoval přirozeněji - nejprve je skulina, kterou je nutno něčím ucpat) Dvojnásobné -se- ve dvou po sobě následujících verších mi nesedí. Druhé je vpořádku, ale první bych uvítal (i co do správné skladby věty --vím, že se na to v poezii nehraje, ale přeci..--) spíše za -aby-. Takto mám dojem, že tam přebývá. V těch samých dvou krátkých veších dvě předložky...no, jak myslíš. Pak mi ještě nesedí jejichž...to by se dalo jistě vyjádřit kulantněji, pokud možno bez použití zájmena, či i spojky.

 

Dividiové linky je málo používaný ustálený výraz...omlouvám se za něj. Vpodstatě by se dal přeložit do srozumitelné řeči jako že je text složen s několika na sobě zdánlivě nezávislých nití, které se mohou ale nemusí splétat. U prozaického textu by bylo asi nejblíže označení -exponovanost-...i když zdaleka ne na dostřel. V poezii je to hodně užívaný jev...i když já osobně radši plynulost :o) Možná se Ti můj názor bude zdát mimo, ale já z textu to splétání tak nějak cítím.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > šedé> O splétání žádná:-) Díky za poznámku.

Teď vím, co ti vadí, a taky vím, že jsou to hodně individuální záležitosti, jak píšeš. Co se týče prohození veršů (i když to je zpětná interpretace, píšu to podle pocitu), jinak by se aktualizovalo členění, ostatně ucpávání plesnivými hadry se mi zdá jako dost konkrétní obraz, který nějaké skuliny předjímá (je tu samozřejmě spor mezi jazykovou a reálnou logikou postupu).

Co se týče "se" - mám to tak v mnoha básních, nevím úplně proč, ale cítím to tak: propozice je jinak členěná, neplyne přímo, ale je v ní zlom, nepřítomnost "se" navozuje očekávání do dalšího verše.

"Jejichž" bude asi ryze osobní averze:-)
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 6.4.2006 > Lei> 

Fajn, beru.

 

-jejichž- jsem, co si vzpomínám, v žádné sbírce vydané po roce 2000 nečetl...ale může to být tím, že si vybírám pořád ty samé autory :o). To slovo mi v poezii nějak asociuje čtyřicátá léta...odtud možná ta averze


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > šedé> jo, já zase sbírky po roce 2000 (a dalo by se to číslo i snížit) nečtu: to slovo používám v psaném jazyce zcela běžně:-)
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 6.4.2006 > První sloka super. Po větší ladnosti v ní nijak netoužím. U zalomení v pase jsem se taky trochu zadrhla. Kdyby mě ovšem napadl dvojsmysl s pásem, určitě bych to ocenila.
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 5.4.2006 > 4-5
první strofa nejvíc - jsou v ní konkrétní detaily, které ale zároveň tvoří metafory

ve druhé - tohle mě zarazilo:
"v pase zlomených vln
něco zůstává stejné"
co asi tak může zůstávat stejné ve zlomeném pase? špeky? ;o)
jo, beru, hlas, zvuk, vlny... ale ten pas nějak neto, nedávám

říji vidím v souvislosti s tvou minulou básničkou o srnách :o)

celek - fajn, neposadí mě na zadek, ale dýchl ana mě nálada, hlavně ze začátku,,, tajemství, uzavřenost, separace před světem, a pod pokličkou cosi vře, jojo!
Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > Kelly> díky; "v pase zlomených vln" - říkal jsem si, že to bude znít tak, že se jedná o pás vln, přičemž zamýšlený smysl jsou vlny zlomené v pase, ale pak jsem si usmyslel, že je to vlastně hezký dvojsmysl:-)

vidíš, a to mě nenapadlo, s těmi srnami, co se o sobě člověk nedozví, asi má pod kůží nějaké srny! he

to je dobře, s tou náladou, nemívám vyšší aspirace:-)
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 7.4.2006 > Lei> jo vlnový pás-mo, to jo ;o) to mi nedošlo, takhle před půlnocí už bývám tupější, no,,,
<reagovat 
aaaaaaa (Občasný) - 26.4.2006 > Básník by měl mluvit za sebe. Já třeba neucpávám skuliny v okenních rámech plesnivými hadry...
Body: 2
<reagovat 
Claw (Občasný) - 27.4.2006 >
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter