Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Rytmický rozbor básně Dnes to končí
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 6.4.2006 (15:56:46)

Pokoušela jsem se se vložit jako poznámku, ale při ukládání jsem úplně rozhodila řazení ostatních poznámek.

Proto to vkládám, jako samostatný příspěvek.

Pro názornost připojuji i původní text předmětného díla, které jinak najdete zde: http://www.totem.cz/enda.php?a=130676&c=0&ao=

 

Dnes v noci vyjdi ven
dnes to všechno končí
dnes zazní naše rekviem
dnes náš svět bude mločí

Já miloval tvou společnost
vždy sedával po tvém boku
tvůj přítel už jde na věčnost
zemřel mlád po čtvrtém roku

Pláči a chci slyšet brek
nechť teskné znějí chóry
pro smrtelný polibek
z tvých úst chutě mandragóry

 


A tohle je text poznámky, na kterou odpovídám:

 

skold5 (Pravidelný) - 6.4. > Naty> už mě to opravdu baví...s mrázem byste si měli podat ruce ..s přízviskem "nemluvná dvojka"... proč dva body ? v rytmice tady nevidím chybu, občas se mihne klišé, možná je i klišé tato zpověď,ale na druhou stranu se to zde kompenzuje fajn nápady a vůbec, za dva ani náhodou.možná si to tady poseru a budete mě s mrázem drtit, ale občas opravdu koutím hlaovu nad Vašimi komentáři a bodováním.

 


To jsem tedy musela hodně přitvrdit, když už si zasloužím přirovnání k Václavovi. ;-)

 

Ale vážně. Tohle dílo se tváří, jako klasický vázaný verš. Dokonce je zařazeno do rubriky Klasické verše. Mělo by tedy, podle mě, splňovat základní požadavky tohoto stylu.

Udělala jsem pro názornost dvě tabulky. Přízvučné slabiky jsou označeny tučně. V druhé tabulce jsou verše řazeny tak, jak by si měly vzájemně rytmicky odpovídat.

Uznávám, že je možné při čtení přízvuk variabilně přesouvat (vyznačen je tak, jak ho cítím já), ale ať přesouváš, jak přesouváš, nechápu, jak můžeš napsat: v rytmice tady nevidím chybu.

Navíc, nápady, které ty vyzdvihuješ a oceňuješ jako kompenzující klišé, tu nějak nevidím.

 

1

Dnes

no

ci

vy

jdi

ven

 

 

2

dnes

to

vše

chno

kon

čí

 

 

3

dnes

za

zní

na

še

re

kvi

em

4

dnes

náš

svět

bu

de

mlo

čí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

mi

lo

val

tvou

spo

le

čnost

6

vždy

se

val

po

tvém

bo

ku

7

tvůj

pří

tel

jde

na

věč

nost

8

ze

mřel

mlád

po

čtvr

tém

ro

ku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Plá

či

a

chci

sly

šet

brek

 

10

nechť

tesk

zně

chó

ry

 

11

pro

smr

tel

po

li

bek

 

12

z tvých

úst

chu

man

dra

ry

 

1

Dnes

no

ci

vy

jdi

ven

 

 

3

dnes

za

zní

na

še

re

kvi

em

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

mi

lo

val

tvou

spo

le

čnost

7

tvůj

pří

tel

jde

na

věč

nost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Plá

či

a

chci

sly

šet

brek

 

11

pro

smr

tel

po

li

bek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

dnes

to

vše

chno

kon

čí

 

 

4

dnes

náš

svět

bu

de

mlo

čí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

vždy

se

val

po

tvém

bo

ku

8

ze

mřel

mlád

po

čtvr

tém

ro

ku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

nechť

tesk

zně

chó

ry

 

12

z tvých

úst

chu

man

dra

ry

 



Poznámky k tomuto příspěvku
kidal (Občasný) - 6.4.2006 > no tak to je teda kauf.....povídal jeden v bláznivé komedii poeta Trošky
<reagovat 
Čtenář - 6.4.2006 > Tak toto je síla!!! Takto rozebírat báséň.Copak to budou číst roboti.Ta báseň nemá stejný počet slabik v rýmech, ale to neznamená, že drhne.Dokáži si ji přečíst tak, že krásně plyne.Ty jsi posedlá, to už je něco odporného.Pokud si já pamatuji, tak před dvěma lety jsi sama ještě nevěděla co je to strofa. Jdi se vycpat.
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 6.4.2006 > čtenář>  Nikdy jsem nepředstírala, že by můj přístup k poezii byl odborný, ale že by byl až oporný?
<reagovat 
Lei (Občasný) - 6.4.2006 > Za tu práci:-)

Některá místa bych rozbral jinak, ale ona je tam skutečně variabilita - záleží, jestli budem chtít dodržovat pravidla běžná v mluveném jazyce: asi nebudem, když je to báseň? Nakonec, jsou to jen drobnosti, a navíc metrum člověka nutká k některým přesunům.
Body: 5
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 6.4.2006 > Lei>  Já vím, že ten rozbor není dokonalý, a už vůbec si nedělá nárok na odbornost, ale ať to čtu, jak čtu, pořád mi tam ten rytmus drhne. Nemůžu si pomoct.
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > Naty> 

Chybí mi zde statistický rozbor rytmické tendence.

----------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

....sem myslel, že zde máš nějakou vlastní odvazovačku 


Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 6.4.2006 > Naty> O tom žádná, že to zatraceně drhne:-)
<reagovat 
 BELA1 (Občasný) - 6.4.2006 > Raimund> statistika je proti tomu procházka růžovou zahradou... 
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 6.4.2006 > ALISSIE> Dnes jsem hrozně prostořekej, raději mizím.
<reagovat 
Barča (Občasný) - 6.4.2006 > Mně osobně rytmicky drhne jen ta poslední věta. Ale je pravda, že to mohlo být ještě víc propracované, celá báseň ...
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 7.4.2006 > básnička mi přijde hrozná

tohle dílo bláznivý a asi i zbytečný
Body: 2
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 7.4.2006 >

Naty, dobrá práce..

 

sice bych se místy o ty přízvuky lehce hádal(!) :)

 

ale fajn..,

a tvůj přístup k poezii je (a vždycky byl) zdravě poučený a sympatický..

 

ale ta báseň je hodně moc špatná (skoro až odporně:),

a to nejen díky nezvládnuté formě...

 

a stojí vůbec autor o metrický rozbor?

nebo to bere coby atentát na svoje básnictví?

 


Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 7.4.2006 >

a pokud někdo píše vázaným veršem a neví co je např. metrický impulz ... a podobně,

měl by si uvědomit, že to je jako být hudební skladatel a nevědět, co je rytmus..

 

PS: raimundova první poznámka není od věci (stačila by tabulka přirozených slovních přízvuků, potom jednoduchá statistika, kolikrát připadá na kterou slabiku přízvuk a z toho pak statisticky stanovit teze a arze )

 


<reagovat 
 Čtenář - 7.4.2006 > egil> A Naty ví co je "metrický impulz" spíš ne, než ano:o))))
<reagovat 
vikinga (Občasný) - 8.4.2006 > No, ony se ty přízvuky při recitaci dají krapet posunout, takže to za uši až tak tahat nemusí, navíc některé přízvučné "dnes" je asi myšleno jako nepřízvučná předrážka před jinak rádoby trochejským veršem, ale pravda je, že tahle věc rytmicky (ani jinak formálně) povedená není a obsahově je pro mě netečná, až krapet klišoidní...
Jen nevím, zda hodnotit rytmický rozbor či to dílko samotné, tak radši bez hodnocení...
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 8.4.2006 > ta básnička je šílená a ty tabulky jsou tedy uplná ptákovina... :o)
Body: 1
<reagovat 
bernall (Občasný) - 9.4.2006 > hah... bezva tabulka.
rovnou bych propočítal faktoriály...

<reagovat 
back (Občasný) - 13.4.2006 > K...a. Co je to za pitva ? Hlavním kritériem hodnocení básně musí zůstat cit.
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 13.4.2006 > mno...obsahově nás ta věc hrubě nezaujala...

jinak na první pohled nám to taky dost skřípe...

ále zkusili jsme to nahlas a to bylo dost v pohodě...prostě jsme občas udělali trochu delší pomlku třeba...jakože ten text si o to říká, jak není rytmicky v pořádku skoro nikde, tak že se musí číst jinak...kdyby bylo všechno ok a pak někde jedna slabika špatně , to by vadilo víc...třeba když dáš mezeru ve druhym verši za dnes...to pak tu tabulku dost překope...to ber jako zcela laickej pohled na věc...

jen teda klasické verše bychom tomu rozhodně neříkali, to souhlas...
<reagovat 
Claw (Občasný) - 14.4.2006 > Fujtajbl. Pitomá internetová komunikace a její následky?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter