Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Shrek
Autor: DeadKennedys (Občasný) - publikováno 5.11.2001 (00:56:49), v časopise 19.11.2001

Shrek.Přiznám se,že jsem o této pohádkové postavičce donedávna vůbec nevěděl a autora stejnojmenné knihy Williama Steiga též neznám.Dle jeho předlohy byl tento film stvořen a mě by docela zajímalo co tvůrcům z děje a dialogů v ní obsažených vlastně zbylo a promítlo se do filmové podoby.A to vzhledem k tomu,že kniha je určena pro děti,zatímco Shrek spíše pro lidi kteří zůstali dětmi ovšem v poněkud drsnějším hávu.
Dějová linka filmu není příliš složitá.Shrek,zlobr(zlobr je horší,k lidem měně přívětivá forma obra) žije sám ve svém močálu.Samota mu,aspoň si to vždy myslel,naprosto vyhovuje,ostatně má-li to „štěstí“ a je-li obdařen návštěvou,zpravidla se jedná o vesničany s pochodněmi či vojáky s nabroušenými meči,které ovšem úspěšně zahání.Vše se změní v okamžiku kdy pomůže zachránit kouzelného mluvícího osla před zbrojnoši lorda Farquaada a vzápětí objeví svůj milovaný močál obsazený pohádkovými postavičkami,jenž tento šlechtic-padouch vyhnal ze své říše.Lord je ochoten vzít je zpět,ale pouze pod podmínkou,že Shrek zachrání princeznu Fionu ze spárů zlého draka,aby se s ní Farquaad mohl oženit.A tak se milý zlobr vydává na dobrodružnou pouť,kde mu je společníkem neuvěřitelně užvaněný osel.Pokračování prozrazovat nebudu už jenom z toho důvodu,že o samotný děj ani zdaleka tak nejde.Že na vás jeho popis působil nudně a fádně?Ano,je vystaven v podstatě na tisíckrát omletém pohádkovém schématu,ale to jen z toho důvodu aby si z něho mohl místy až neskutečným způsobem utahovat.Převrátit na ruby veškerá zažitá klišé a vysmát se snad všem pohádkám od Sněhurky,přes Popelku až po neohroženého českého Honzu.Film je doslova nabitý nejroztodivnějšími gagy,množstvím slovních vtipů a dialogů těžících z charakterových protipólů postav k obvyklým pohádkovým hrdinům.Kouzelné zrcadlo vybírá lordovi nevěstu takřka ve stylu módní přehlídky,princezna za pomoci kung-fu hravě zneškodní tlupu zbojníků a z hrůzostrašného draka se vyklube romanticky založená dračice,která se zamiluje do žvanivého osla.A další a další.Krom toho si pozornější divák jistě všimne i pasáží strefujících se kupříkladu do sci-fi thrilleru Matrix.Jak scénky tak dialogy jsou ovšem poněkud hrubšího zrna a nelze je doporučit dětským divákům.
Ohledně animace, nejsem zrovna expert na počítačovou 3D grafiku, nicméně můžu konstatovat,že ta od doby filmů Ant Z či broučích příběhů nepřináší nic nového,ale je zvládnutá s profesionální precizností.To samé platí o doprovodné hudbě,kde mimo hybných skladeb All Star a I‘m A Believer v podání poprockových hvězdiček Smash Mouth, a rockového hitu Bad Reputation od Joan Jett,zaujme především atmosférická hudba skladatelů H.G. Williamse a J. Powella,která dobře dokresluje parodické zpracování filmu.V dabingu postav suverénně dominuje Eddie Murphy v postavě osla,jehož kulometný řečnický projev dává vzpomenout na sérii filmů Policajt z Beverly Hills,i když zde má pochopitelně trochu jiný scénář.Ostatní hlasy v titulních rolích Shrek (Mike Myers) ,princezna Fiona (Cameron Diaz) a lord Farquaad (John Lithgow) mu víceméně zdařile sekundují.Ale zatímco úloha Murphyho je jen stěží zpochybnitelná ,u dalších herců šlo spíše o napsání slavných jmen na upoutávky,neboť si troufám tvrdit,že jejich postav by se minimálně stejně dobře zhostili i méně známý herci. On totiž sice Shrek paroduje komerční díla hollywoodských tvůrců,tím pádem z nich však těží vlastní popularitu,a sám se nevyhýbá spoustě poučení a až moralistických závěrů.A kasovní úspěch byl nepochybně jedním ze základních cílů při natáčení tohoto díla.Ale občas komerce nemusí být pouze negativního bezmyšlenkovitého rázu a spousta pasáží je vskutku naprosto nevázaných.A kdyby se podobných „Shreků“ urodilo více dýchalo by se pod záplavou laciných snímků americké provenience přeci jen o poznání lépe.



Poznámky k tomuto příspěvku
Kirké (Občasný) - 5.11.2001 > ... což takhle tentokrát s poprockovou hvězdičkou ... :o))
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 6.11.2001 > Kirké:Nemáš kousek respektu? :o))
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 2.3.2002 > Včera jsem to omrkl na video kazetě, což znamená, že jsem byl ochuzen o jistě skvělý zážitek z oslovské užvaněnosti E. Murphyho, případně M.Myerse, coby Shreka. Zrovna u takového díla, kde jde dosti i o dabing, dostaly dialogy překladem (asi) dost na prdel, david Prachař se snaží, ale nějak to není ono. Nicméně, skvělá recenze, opravdu naprosto vyčerpávající a skvěle napsaná!!! Nechceš psát recenze na filmy častěji? Tohle tvé dílko je oprotiv např. mým hudebním rádobyrecenzím opravdu jiná liga! Hezké! (Lekce matrixového kung-fu Fionina lesního souboje se zbojníky (řekl bych, že šlo o Robina Hooda, ne?)byla fakt zábavná!)
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 2.3.2002 > Kajman : Dík za chválu :o) Víc recenzí?To bych musel chodit častějc do kina.A navíc mně chybí tvůj optimistický tón a věčně něco kritizuju :o))
<reagovat 
Cedrik (Občasný) - 23.3.2003 > Je mi jedno co jsi napsal, ale ten film miluju... Ale hlavně tu hudbu... Když sednu k pianu a zkouším hrát ty skladby... jde to samo...
<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 15.5.2003 > Recenze zasadne nectu - nic osobniho...chci jen pridat nazor na tento film....videl jsem ho na VHS a musim rict, ze vetsi kravinu, u ktere se neda ani spat jsem nevidel. Ale v originale je to pry prdel...hmmm?
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > P.i.k.o. : S dabingem si to fakt představit nedokážu ...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter