Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Prasklina z kolekce lettøl
Autor: Ondrej Kern (Občasný) - publikováno 3.9.2006 (05:14:34)
další>
Přirazil k molu, přeskočil zábradlí loďky a ukotvil ji provazem. Na chvíli se pak zadíval do dálky přes pohupující se lanoví člunu. Pak slezl zpět na palubu, sbalil si rybářské náčiní, bednu na ryby, zamkl kajutu a věci odnesl do auta.
Za oknem kuchyně se už spustil déšť, i když dneska měl být podle všeho sakra dobrý den na ryby. Vytáhl jedinou ulovenou rybu z boxu, položil ji na prkénko a prstem přejel po jejím hřbetě. Znovu si vybavil situaci, jak sedí na lodi, popotahuje vlasec a čeká na záběr. Čekání mu nikdy nevadilo, protože jako kluk se od dědy naučil slabosti pro obzor. Měl někdy dokonce pocit, že si rozumí.
Těsně před tím, než se ryba zakousla do návnady, zpozoroval, že před špičkou lodi asi ve vzdálenosti padesát metrů visí ve vzduchu něco podlouhlého. Napadlo ho, že vítr žene igelit, nebo snad kus urvané látky. Ryba se rvala s vlascem jako posedlá a on jí v duchu domlouval jako rozhádané milence. To byl jeho rituál.
Vytáhl filetovací nůž z šuplíku, rozřízl rybě opatrně břicho a vytrhl vnitřnosti. Když chtěl odříznout ocas, maso cuklo, nůž mu sklouzl a řízl ho do palce. Ihned dal prst pod tekoucí vodu, rána se nezdála bůhvíjak hluboká, nebo alespoň ne hlubší, než jakých už měl předtím nepočítaně. Pozorně si prohlížel obnaženou jizvu pod proudem vody. Když vytáhl rybu na palubu, zabil ji a uložil do mrazícího boxu, opřel se rukama o zábradlí na a přemýšlel, jestli by nebylo dneska rozumnější vrátit se už ke břehu. Chtěl jít do kabiny, všiml si ale, že ten kus látky pořád visí na tomtéž místě. Vlastně nefoukalo a jiná loď nebyla v dohledu.
Připlul k té věci pravobokem a nedočkavě seběhl z můstku. Bylo to cosi divného, něco jako... prasklina. Levitovala nad vodou, nehýbala se z místa a slabě pulzovala. Její barva byla cosi jako průsvitně bílá a uvnitř nebylo vidět nic, jen podivně zpitvořená část horizontu mezi jejími zřetelnými okraji. Děda si prý zamlada myslel, že hrom vzniká při trhání mraku. Chvíli před ní stál, pak vzal tyč a bodl do ní. Nic se nestalo, žádný odpor. Projel tyčí celou prasklinou, obzor se jenom víc zprohýbal. Vzal kbelík s vodou a vychrstl ji směrem k prasklině. Část vody zmizela v prasklině a rozprsknutý zbytek sebou plácl o vodní hladinu.
Roztáhl rybí tělo dvěma prsty a rybu zevnitř nejdříve nasolil, pak do ní přidal trochu kmínu a rozemleté sladké papriky. Zvenku ji poprášil moukou a položil do rozžhavené pánve. Pozoroval rozšklebené rybí tělo smažící se v oleji. Nedokázal pochopit, čím ho prasklina tak dráždila. Moc blízko k ní se neodvažoval, rozhlížel se zběsile po lodi, čím by ji mohl rozpohybovat, jakkoli ji donutit k reakci, nic dalšího ho už nenapadalo. Zakřičel. Zdálo se, jako by se prasklina trochu roztáhla. Zakřičel znovu. Ne, tak přece jen asi ne. Opět se na ni mlčky díval, pak začal pomalu pronášet mazlivá slova, stejná, jako když mluvil k rybám. Prasklina se začala smršťovat a tak mluvil a mluvil. Pomalu získávala lehce narůžovělou barvu, ztišil hlas a vložil do slov tolik naléhavosti, kolik byl schopen. V životě by nesebral odvahu mluvit tak se ženou. Když se prasklina zmenšila do velikosti vejce, přestal mluvit a shýbl se rychle pro sklenici s víčkem. Snažil se ho honem odšroubovat. Prasklina se mu před očima bez spěchu zmenšila v malou červenou kapku, ještě chvíli visela ve vzduchu a v momentě, kdy silou serval víčko, spadla na hladinu a zmizela.
Rybu položil na talíř, úhledně ji srovnal, rýži vytvaroval nožem do dvou kostek a lehce ji posypal majoránkou. Posadil se ke stolu, díval se na déšť a přerušovanou čáru moře za oknem. Přemýšlel, jestli po jídle ještě zavolá Ingrid, jestli se jí omluví a jestli to má vůbec cenu. Sousta pečlivě převaloval na jazyce, pak si uvědomil, že jejich chuť nevnímá.


Poznámky k tomuto příspěvku
Bílý Tesák (Občasný) - 3.9.2006 >

nevím, nevím

Čekání mu nikdy nevadilo, protože jako kluk se od dědy naučil slabosti pro obzor - Protože můj otec měl továrnu na výrobu houpacích koní, stal jsem se zedníkem (Šimek+Grossman)

A co to je sakra slabost pro obzor?

Ve vstuhu jen tak levitovalo něco podlouhlého a on si v klidu rybařil.Tak takové nervy byach chtěl mít.

V životě se me nestalo, že by mi u ryby cuklo maso. Cukla vždycky ryba celá, ne jenom kus masa.

Prasklina byla žena? Protože ta poznámka "V životě by nesebral odvahu mluvit tak se ženou". No vyvolává mi to jisté asociace, ale častěji se tomu říká štěrbina, ne prasklina...no.

 

Absolutně nevím, o čem to je.

 


Body: 2
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 3.9.2006 > ryba - prasklina - žena....mně to dává smysl...;)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 3.9.2006 > A proto asi býváš vždycky třetí:)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
AutumnCollection (Občasný) - 3.9.2006 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 3.9.2006 > Máme i takový tajemný znamení s dog.whitem, tradičním držitelem 3. míst z různých literárních soutěží (kdybych byla zlá: ten, co se snaží, ale vždycky sletí...) - ale já nejsem! zlá!:)
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 3.9.2006 > drobný poddotek: pokud na něh¨koho reaguješ a chceš, aby to vzal na vědomí, zaškrtni jeho jméno - dostane avízo:)
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 3.9.2006 > jo jo, já vim, jakmile jsem to odkliknul, uvědomil jsem si to, díky
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 3.9.2006 > :)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 3.9.2006 > no já nevím... to prolínání děje a míst děje na mne působí trochu chaoticky... mně to smysl teda nedává... :(
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 3.9.2006 > Díky za praktické poznámky, prozatím si je zapíšu za uši...
<reagovat 
nicollette mongolská (Občasný) - 4.9.2006 > jedna drobnost - položil na pánev, ne do pánve...

mně to asi taky uplně nezaplo, ale ta povídka má přesto fajn atmosféru, jestli se to tak dá říct, nic navíc, lehké milé detaily...

to je jak s tim japonskym filmem, sem koukala na Blížence, ale na pointu sem přišla asi až po hodině, co film skončil :o) třeba se mi to podaří i tady :o)
Body: 5
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 4.9.2006 > Milá Nicollette, díky za praktickou, zkouším vlastně poprvé, jaké to je... a zjišťuji, že jsem neprecizní, tak snad příště... Bohužel to nemůžu opravit, protože používám Seamonkey...
Tvá narážka na japonský film není vůbec nepřípadná, i když tu jde spíš o Norsko, norský film? Možná. Ještě otázka - přijde ti, že by přepínání mezi časem a místem děje bylo zmatečné? Díky
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 3.9.2006 > Milej Dog.White,
že nevíš, o čem to je - tak s tím ti neporadím, prostě se nezadařilo (buď na jedné, nebo na druhé straně). Možná by stálo za drobnou poznámku, že ona věta, již cituješ od pánů Š\G je naprosto logická a souvislost průhledná...

Milá ztratila, sice tak úplně nechápu (to asi máte s Maxem nějaký tajemný znamení, ne?), ale dík. Možná bys mi svou tajemnou poznámku mohla přiblížit...
<reagovat 
 Bílý Tesák (Občasný) - 4.9.2006 > Ondrej Kern> 

milej.....

jo jo

všechno je otázka vkusu.A já mám oproti ztratile asi úplně jiný vkus.

Možná to dělá i ten věkový rozdíl

 

tolik k temu


<reagovat 
nicollette mongolská (Občasný) - 4.9.2006 > ne, asi ne, jen mi to nedojelo :o)
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 5.9.2006 > ...jako povídka spíš ne...ale když to čteme jakoby to byla báseň v próze,tak se nám to líbí dost...
Body: 5
<reagovat 
 Ondrej Kern (Občasný) - 5.9.2006 > Jozífek_a_ryby> tak to nás těší, že se vám líbí...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
2 3 4 6 7 8 8 9 10 11 12 13 (14) 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter